Tot mai multe persoane reușesc, în această perioadă, să-și îndeplinească visul de a deveni antreprenor. Fie cu fonduri proprii, fie cu ajutorul unui împrumut, tot mai multe afaceri mici răsar pe piață, însă dificultatea reală constă în menținerea și dezvoltarea sa, astfel încât să facă față concurenței.
Provocările de la debutul unei mici afaceri pot fi deseori copleşitoare. Dezvoltarea unui plan de afaceri viabil, găsirea persoanelor potrivite pentru a face parte din echipă, atragerea şi fidelizarea clienţilor sunt doar câteva obstacole semnificative. Antreprenorii ce reuşesc să treacă peste toate acestea îşi pun adesea întrebarea: „Oare ce mai urmează?”
Extinderea business-ului pare a fi următorul pas natural. Însă, pentru ca aceasta să fie şi una benefică, trebuie ales momentul oportun. Este posibil ca pașii mai mici să ajute la consolidarea afacerii tale, mai mult decât un boom.
Iată câteva modalități prin care micile afaceri pot avea oportunități de creștere
- Digitalizarea
În ultimii ani, ai auzit tot mai des vorbindu-se despre digitalizare. A fi în pas cu evoluția vremurilor nu înseamnă doar să ai un website şi conturi pe reţelele de socializare. Pentru a beneficia de ajutorul noii tehnologii, în funcţie de profilul afacerii tale, poţi achiziţiona un soft de gestiune şi facturare performant ori sisteme self checkout. Asigură-te că atât echipa ta, cât şi clienţii vor avea un real ajutor din partea acestor investiţii inteligente. Bineînţeles, în paralel cu prezenţa fizică a business-ului tău, trebuie să o construieşti şi pe cea online. Utilizarea diferitelor rețele sociale poate fi o parte esențială a marketingului și a reclamei și poate ajuta la menținerea brandului companiei în mintea oamenilor.
- Fă-ţi simţită prezenţa
Oricât de buni ar fi oamenii pe care îi alegi să facă parte din echipa ta, aceştia nu se vor putea implica la fel de mult ca tine. Aceştia reprezintă cartea de vizită a afacerii tale, fiind primul impact dintre clienţi şi business. Cultura organizaţională trebuie să fie la baza relaţiei intercolegiale şi a celei dintre manager şi echipa sa, lucru ce va fi uşor transmis către clienţi, atunci când aceasta este cu adevărat împărtăşită de către toată lumea. Însă nu trebuie să uiţi de faptul că un antreprenor dedicat trebuie să fie unul vizibil. Fiind prezent, acesta poate răspunde la toate întrebările clienţilor, poate dezvolta relaţiile cu aceştia şi poate oferi puterea exemplului oamenilor din echipa sa. Astfel, nu rişti ca angajaţii tăi să-şi piardă motivaţia, iar clienţii fideli vor putea atribui produselor tale un chip, o identitate.
- Diversifică gama de produse
O afacere în creștere poate avea reale oportunități de extindere cu noi produse, servicii și chiar locații. Însă, ca multe alte lucruri în viaţă, este foarte important ca acest lucru să fie făcut la momentul potrivit. Dacă simţi că te afi în acest punct, asigură-te că faci alegeri corecte. De exemplu, dacă ai decis că vrei să diversifici gama de produse comercializate, mergi la sigur! Fă un sondaj de opinie în rândul clienţilor fideli, pentru a afla ce produs apreciază cel mai mult şi ce şi-ar dori să găsească nou. Astfel, vei şti care sunt dorinţele clienţilor tăi şi noile produse vor fi pe gustul lor. Aceasta va fi o investiţie inteligentă, cu mari şanse de reuşită. În plus, clienţii fideli vor simţi că dorinţele lor sunt ascultate, se vor simţi drept o componentă a business-ului tău, iar această apreciere se va concretiza şi în vânzările următoare.
Conceptul de expansiune este unul atractiv pentru orice antreprenor. Este important, în schimb, ca, dincolo de entuziasm, să alegi momentele potrivite pentru fiecare pas realizat către dezvoltarea business-ului tău. Foloseşte paşi mici, pentru a putea controla eficient fiecare etapă, şi bucură-te de afacerea ta!