Reprezentanții Registrului Auto Român au povestit joi cum colegii lor de la Iași au avut privilegiul de a inspecta o mașină de epocă, veche de peste 100 de ani.
Este vorba de un Ford T fabricat în 1914, un model din care în întreaga lume „se estimează că ar mai putea fi aproximativ 200-250 de astfel de autovehicule“.
„Când colegii de la RAR Iași ne-au spus că au fost martorii unei întoarceri în timp, n-am știut cum să reacționăm. Totuși, aveau dreptate, iar ocazia de a putea vedea o mașină veche de peste 100 de ani și de a-i auzi sunetul motorului este o onoare pe care puțini o au”, și-au început postarea pe Facebook cei de la RAR.
Ei prezintă mai departe particularitățile acestei mașini.
„Dacă vă întrebați cum ar fi să conduceți această mașină, trebuie să știți că este necesar un instructaj temeinic înainte: pedala din stânga este schimbător de viteze, cea din mijloc este pentru mersul înapoi, cea din dreapta este frâna de serviciu, iar accelerația este o manetă în dreapta volanului.
Farurile funcționează cu acetilenă (există un generator de acetilenă), iar felinarele (pozițiile față-spate) sunt alimentate cu gaz lampant.
Performanțe și dotări? Motor de de 2.900 cmc, 4 cilindri, 20 CP, răcire cu apă, viteză de până la 64 km/h, roți cu spițe din lemn, scânteie provenită de la magnetou și…o contribuție imensă la dezvoltarea Zeului Automobil”, mai scriu cei de la RAR.
Postarea se încheie cu o glumă: „Nu știm dacă are kilometri reali, pentru că nu era dotată cu odometru”. Însă putem spune că acest comentariu dorit amuzant s-a întors împotriva lor, fiind mai multe persoane care au făcut referire la situații în care inspecția tehnică nu e trecută din motive arbitrare sau după ce e oferită mită.
Când devine o mașină de epocă?
Oricum, în cazul mașinilor de epocă, ele nu trebuie să îndeplinească criteriile aplicate autoturismelor moderne.
Potrivit legislației, un vehicul poate fi considerat istoric (sau de interes istoric) dacă îndeplinește simultan mai multe condiții:
- A fost fabricat sau înmatriculat pentru prima dată în urmă cu cel puţin 30 de ani;
- Tipul său specific, astfel cum este definit în legislația Uniunii Europene sau în legislația națională relevantă, după caz, nu se mai află în fabricaţie;
- Este bine întreţinut şi menţinut în starea sa iniţială şi nu a suferit nicio modificare substanţială a caracteristicilor tehnice ale componentelor sale principale;
- Deține un atestat de vehicul istoric emis de autoritatea națională a FIVA (Federația Internațională a Vehiculelor Istorice) în România, adică Retromobil Club România.
Atestatul de vehicul istoric se obține după ce un reprezentat al RCR inspectează documentele, dar și starea tehnică a mașinii, de la vopsea și caroseria, motor și tot ce ține de interior, la jante.
Ghidul complet poate fi accesat AICI.