Banda de rulare este partea exterioară a anvelopei care intră în contact cu drumul. Este concepută cu un model specific de caneluri și proeminențe care joacă un rol crucial în determinarea caracteristicilor anvelopei, cum ar fi aderența, tracțiunea, drenajul apei, zgomotul de rulare și uzura.
Iată caracteristicile anvelopelor în funcție de tip sau model:
- Caracteristici tehnice
Banda de rulare este alcătuită din caneluri longitudinale care asigură drenajul apei, caneluri laterale care asigură stabilitate și proeminențe sau blocuri care asigură tracțiune. În funcție de aceste elemente, caracteristicile anvelopelor se diferențiază major.
- Aderență și tracțiune: Canelurile și proeminențele benzii de rulare oferă aderență, permițând vehiculului să accelereze, să frâneze și să vireze în siguranță. Un model mai agresiv al benzii de rulare oferă o aderență mai bună pe suprafețe umede, în timp ce un model mai neted oferă o aderență mai bună pe suprafețe uscate.
- Drenajul apei: Canelurile longitudinale ale benzii de rulare drenează apa de sub banda de rulare, reducând riscul de acvaplanare. Un model al benzii de rulare cu caneluri mai adânci va evacua mai eficient apa, oferind o aderență mai bună pe suprafețe umede.
- Zgomotul de rulare: Este produs de contactul benzii de rulare cu drumul. Un model mai complex al benzii de rulare va produce un zgomot mai mare, în timp ce un model mai neted va fi mai silențios.
- Uzură: Este influențată de mai mulți factori, cum ar fi: compusul chimic al anvelopei, modelul benzii de rulare, stilul de condus și condițiile de drum.
- Modelul anvelopei
- Simetrice: Toate canelurile și proeminențele sunt aliniate simetric. Este un model standard de anvelopă și se folosește la mașinile obișnuite, fiind mai potrivite pentru suprafețe uscate.
- Asimetrice: Partea interioară a benzii de rulare are un model care este potrivit pentru drenarea apei și pentru a spori rezistența la acvaplanare, iar partea exterioară are un model conceput pentru aderență și rigiditate mai mare. Astfel, acest model este potrivit mașinilor sport sau mai performante.
- Direcționale: Sunt concepute să se rotească într-o singură direcție. Acest lucru le conferă o rezistență la acvaplanare sporită deoarece drenează apa mai eficient. Sunt potrivite pentru sezonul rece sau vreme umedă.
- Tipul anvelopei
- Anvelope all-season: Concepute pentru a oferi o performanța decentă pe tot parcursul anului, cu un echilibru între aderență pe uscat și pe umed, precum și drenajul apei. Sunt potrivite pentru orice situație.
- Anvelope de vară: Concepute pentru a oferi o aderență maximă pe suprafețe uscate, cu un model al benzii de rulare care prioritizează manevrabilitatea și performanța la viteză. Nu sunt recomandate pentru condiții de iarnă. Dacă te interesează anvelopele de vară, poți intra pe Janta.ro unde vei găsi diferite modele.
- Anvelope de iarnă: Concepute pentru a oferi o tracțiune superioară pe suprafețe umede sau cu zăpadă și gheață. Modelul benzii de rulare are caneluri mai adânci și proeminențe mai agresive pentru a avea tracțiune pe zăpadă și gheață. Anvelopele de iarnă conțin, de asemenea, un compus special de cauciuc care rămâne flexibil la temperaturi scăzute, asigurând o aderență mai bună.
- Alte anvelope: Există și alte tipuri de anvelope, cum sunt cele all-terrain sau mud-terrain, concepute special pentru aderență pe teren accidentat sau noroi. Desigur, pentru a avea tracțiune ridicată în astfel de condiții, canelurile și blocurile anvelopei sunt mai mari și mai separate, asigurând tracțiune în cele mai dificile condiții, dar generând mai mult zgomot pe asfalt.
Concluzionând, banda de rulare joacă un rol esențial în determinarea performanței și siguranței anvelopei. Alegerea anvelopei cu banda de rulare potrivită pentru tipul tău de vehicul, condițiile de drum și stilul de condus este crucială pentru a obține performanțe optime și o experiență de condus sigură.