Théâtre de la Huchette, unul dintre cele mai mici teatre din Paris, în inima Cartierului Latin, marchează, sâmbătă, cea de-a 20.000-a reprezentaţie a operei lui Eugène Ionesco, cu „La Cantatrice chauve” şi „La Leçon”.
Pentru această ocazie, directorul Franck Desmedt a pregătit un program festiv. Acesta începe cu vernisajul expoziţiei lui Sébastien Marchal (de la 11:30 la 13:00), „La Huchette – Scènes d’humanité”. Fotografii alb-negru arată actori care se machiază.
Fiecare piesă a maestrului absurdului va fi jucată de două ori, potrivit Le Figaro.
„La Cantatrice chauve" (Cântăreaţa cheală), care a avut premiera la 11 mai 1950 la Théâtre des Noctambules, va avea reprezentanţii la orele 15:30 şi 19:00. În acest „teatru gol", potrivit dramaturgului, personajele regizate de Nicolas Bataille pot deveni „oricine, orice". Bernard Grasset a găsit piesa „impracticabilă". Şi „La Leçon" (Lecţia), în regia lui Marcel Cuvelier, care a avut premiera în februarie 1951 la Théâtre de Poche-Montparnasse, se va juca la orele 16:30 şi 20:00.
Cele două piese au fost reluate la Théâtre de la Huchette la 16 februarie 1957 şi au devenit clasice de-a lungul anilor.
„Ionesco ar fi fost încântat de această longevitate", spune cu entuziasm Franck Desmedt.
„Este un record mondial de reprezentaţii neîntrerupte în acelaşi loc. Este o aventură umană. Am inventat un teatru care durează, iar asta înseamnă să ştim să ne reînnoim. Textele şi punerea în scenă nu se schimbă, spre deosebire de actori, care se schimbă. Şi totuşi, la început, obiectivul era departe de a fi câştigat. Aceste piese contestau codurile vremii", explică directorul teatrului.
„Ele au creat prima vâlvă. Au fost unii care le-au iubit şi au crezut că au adus un suflu de libertate, iar alţii care le-au găsit iritante. Prima dată, actorii le-au interpretat în mod comic, dar nu a funcţionat. Apoi le-au jucat ca pe o piesă de Ibsen, creând o formă de umor devastator de absurdă care a contribuit la succesul lor. Cântăreaţa cheală şi Lecţia continuă să atragă o gamă largă de generaţii, inclusiv actori debutanţi. Tinerii care le-au învăţat la şcoală se întâlnesc cu actori bătrâni care le cunosc deja", a mai spus Franck Desmedt.
Publicul vine din întreaga lume: Asia, Statele Unite, Anglia, ţările anglofone, inclusiv Australia, şi din Europa de Est (Ionesco s-a născut în România), mai scrie Le Figaro. O treime din public este format din elevi.
În fiecare miercuri, piesele sunt supratitrate în limba engleză. În timpul Jocurilor Olimpice, acestea vor fi supratitrate în fiecare zi.