Mocănița Huțulca de la Moldovița are un nou traseu de 5 km, care a fost deja construit și va fi inaugurat odată cu sărbătorile de Paşte din 2024.
Noua linie face legătura între Mănăstirea Moldovița, aflată în apropierea Gării Vatra Moldoviței, și Gara Moldovița, de unde traseul pleacă mai departe pe Valea Moldoviței, până la Argel.
Traseul a fost adaptat la dimensiunea de 760 mm pe vechiul traseu de cale ferată cu ecartament normal, care a aparținut CFR.
Cele două tronsoane care înfrățesc comunele Moldovița și Vatra Moldoviței vor avea o circulație corelată a trenulețelor, pentru ca turiștii să poată parcurge fără timpi de așteptare întregul traseu din zona Bucovinei, scrie Monitorul de Suceava.
În plus, de la primăvară, locomotivele cu abur vor fi modificate pe combustibil lichid. În acest fel, se reducere poluarea și este mai ieftin.
În weekendul trecut un trenuleț pornit din Moldovița a testat noul traseu până la Mănăstirea Moldovița.
”Vor fi practic două Mocănițe, una pe o linie care face legătura între Moldovița și Mănăstirea Moldovița din comuna Vatra Moldoviței, cu o lungime de peste 5 km și o durată de parcurs de circa 25 de minute, și o altă linie care merge de la Moldovița spre Argel, spre poiana noastră festivă cu produse tradiționale, unde parcursul de 12 km va fi efectuat într-o oră.
Programele de circulație vor fi corelate între cele două linii, astfel ca orice turist care vrea să meargă de la Mănăstirea Moldovița spre Moldovița să aibă legătură imediată mai departe spre Argel și invers, pentru cei care coboară pe traseul lung spre Moldovița, să aibă legătură spre Mănăstirea Moldovița”, a explicat pentru sursa locală Georg Hocevar, administratorul Mocăniței.
În plus, după discuții cu reprezentanții Mănăstirii Moldovița, este posibil ca prețul biletului pentru traseul scurt între Vatra Moldoviței și Moldovița să cuprindă vizita la Mănăstirea Moldovița din Vatra Moldoviței și o vizită la Muzeul Vânătorilor (Cinegetic) din Moldovița.
De ce schimbă combustibilul
Poluarea produsă de locomotivele cu abur care folosesc combustibil solid, lemn și cărbune, este minimă, dar totuşi mocăniţa renunţă la acest mod de alimentare.
”După începutul războiului în Ucraina, prețul cărbunelui adus de noi din Polonia a crescut de trei ori. Acest fapt ar însemna o creștere abruptă a prețului biletului la trenulețele noastre, ceea ce nu putem face, pentru că noi vrem ca Mocănița din Moldovița să rămână accesibilă pentru toate nivelurile sociale.
Alte două motive le constituie permanentele reclamații primite de la riveranii acestei linii și de la turiști, privind funinginea care iese din locomotive la arderea combustibilului solid și care le poluează gospodăriile din zonă și le afectează hainele.
Sunt turiști care vin la Mocăniță și nu cunosc farmecul unei plimbări cu trenul de epocă, fiind deranjați de funinginea de pe coșul locomotivei. O Mocăniță rămâne totuși un mijloc de transport înapoiat, iar tu venind aici ca turist poți retrăi momente ale trecutului. Din păcate, unii nu vor să înțeleagă acest lucru, dând și recenzii negative pe internet”, explică Georg Hocevar.
Cu ajutorul unui partener american, locomotiva denumită ”Nelu Popescu” va fi prima care care va pleca la atelierul din Criștior, pentru a fi modificată pe combustibil lichid.
”Există o tendință generală de schimbare a tracțiunii cu cărbune la toate aceste locomotive cu abur de epocă. Nu numai în Europa, ci și în Statele Unite ale Americii și pe întreg mapamondul, se vrea modificarea acestora pe combustibil lichid, după ce prețul cărbunelui a crescut mult în ultima perioadă. Am ajuns aici, la Moldovița, tocmai pentru a le împărtăși experiența noastră în efectuarea unor astfel de lucrări, care vor începe în curând”, spune inginerul Wolf Fengler.
Mocăniţa de la Moldovița a fost redeschisă în 2005.