Un număr infim de kilometri de autostradă au fost dați în folosință în 2022 în România, dar 2023 ar putea fi un an record

Un număr infim de kilometri de autostradă au fost dați în folosință în 2022 în România, dar 2023 ar putea fi un an record

Infrastructura rutieră din România s-a îmbogăţit în 2022 cu numai 13,17 km de autostrăzi şi 40 km de drumuri expres.

Însă ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, susţine că, începând din 2023, anual se vor putea inaugura cel puţin 100 de kilometri, în baza contractelor care au fost semnate la CNAIR în 2022.

Potrivit acestuia, valoarea contractelor semnate la CNAIR în 2022 va depăşi 18 miliarde de lei, fără TVA, iar astfel s-au creat premisele ca, începând cu anul viitor, pe toate aceste contracte semnate care au diverse durate de implementare minimumul numărului de kilometri care trebuie dat în folosinţă anual - autostradă + drum expres - să fie de 100 de km.

ADVERTISING

"Cel mai mult s-au dat undeva în jur de 50-60 de km; anul acesta 53, anul trecut, pe final de an, 30 km, în 2020 - 61 km. 2023 şi 2024 vor însemna ani care vor duce în total undeva la minimum 250 de km de drum expres şi autostradă. Asta este şi o consecinţă a faptului că în acest an au fost semnate un număr record de contracte şi sume care sunt alocate în mod direct", a declarat acesta, în Parlament, la dezbaterea pe proiectul de buget al MTI pentru 2023.

Dar până atunci, în 2022, pe 15 decembrie, s-au deschis traficului doar 13,17 kilometri (primii) ai autostrăzii A1 Sibiu - Piteşti, fiind vorba de secţiunea de la Sibiu până la Boiţa, aceştia fiind finalizaţi cu patru luni mai devreme decât aveau termenul, România închizând anul cu o reţea de 991 de kilometri de autostradă. De asemenea, în vară, au mai fost daţi în circulaţie 40 de kilometri de drum expres între Slatina şi Balş.

ADVERTISING

Anul acesta s-au făcut paşi concreţi pentru construcţia Autostrăzii Unirii (A8), ce va avea o lungime totală estimată de 311 km (Târgu Mureş - Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni). Recent, în şedinţa de Guvern au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici pentru două dintre secţiunile Autostrăzii Unirii, finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Este vorba despre secţiunea Târgu Mureş - Miercurea Nirajului, de 22 de kilometri, care va tranzita judeţul Mureş (alocare de 3,64 miliarde de lei) şi secţiunea Leghin - Târgu Neamţ, de 29,91 kilometri, ce va tranzita judeţele Neamţ şi Iaşi (suma alocată, 2,51 miliarde de lei). Până la sfârşitul anului, urmează să fie lansate în licitaţie contractele pentru proiectarea şi execuţia acestor două secţiuni, cu o lungime cumulată de 52 de km, potrivit lui Grindeanu.

ADVERTISING

În 2022 a început să se contureze şi Autostrada Moldovei (A7), la jumătatea lunii decembrie semnându-se contractele pentru construcţia celor 3 loturi ale autostrăzii Focşani - Bacău, care face parte din viitoarea A7. De asemenea, până la finele anului, se aşteaptă să fie desemnaţi câştigătorii şi pe celelalte 3 loturi, de la Bacău la Paşcani.

Un aspect important pentru domeniul transporturilor este faptul că recent a fost aprobat de Comisia Europeană Programul Operaţional pentru Transport, cu o sumă alocată de 9,6 miliarde de euro, din care 4,65 miliarde de euro fonduri europene nerambursabile. Printre proiectele care urmează să fie finanţate prin POT 2021-2027 se numără autostrăzile Sibiu-Piteşti, Sibiu-Braşov, Ungheni-Iaşi-Ungheni-Târgu Neamţ, Braşov-Bacău, Timişoara-Moraviţa şi Paşcani-Siret.

De asemenea, urmează să mai fie finanţate extensii şi modernizări ale infrastructurii feroviare (inclusiv reţeaua de metrou), dar şi proiecte pentru îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇