Doi ani de spotmedia.ro – Mâna invizibilă

Astăzi, spotmedia.ro împlinește doi ani de viață. Ne-am început aventura în plină pandemie și am continuat-o cu un război la granițe. Să informezi corect și responsabil în această perioadă a fost provocator, solicitant și uneori tensionat.

În pandemie, nevoia de informație adevărată și relevantă a fost vitală, războiul a venit cu o abundență de manipulare informațională și fake news, iar timpul de verificare și punere în context din spatele fiecărui articol s-a dublat.

Dar am pornit la drum cu fiecare om din echipă crezând în dreptul publicului de a fi corect informat și având încredere că există public care să recunoască și să aprecieze informarea corectă și responsabilă.

Așa că, în fiecare zi din cei doi ani, am informat corect și responsabil, am pus în context informațiile prin analize, opinii, interviuri, dar am făcut și jurnalism constructiv – am vorbit despre soluții la problemele din viața noastră de zi cu zi.

ADVERTISING

E felul în care contribuim la mai binele din țara în care am ales să rămânem.

Și publicul ne-a confirmat așteptările. Dacă anul trecut pe vremea asta aveam o medie de 27.000 de cititori pe zi, astăzi, depășim în mod constant 90.000. Mulțumim!

Mâna invizibilă

La doi ani de spotmedia.ro, susținem o campanie de conștientizare a DREPTULUI de a fi informat corect al fiecăruia dintre noi. Și facem asta cu convingerea că un public conștient este cel care poate să ajute la „curățenia” în media din România.

În această campanie, jurnaliști profesioniști și integri vă vor vorbi despre „mâna invizibilă” care modelează ceea ce citiți sau vedeți și vă vor spune poveștile din spatele articolelor pe care le citiți.

În presă, când vorbim despre „mâna invizibilă” (o analogie cu conceptul economic al lui Adam Smith), ne gândim la două momente anterioare scrierii articolului, în care alegerile pe care le face jurnalistul sunt esențiale. Dintr-o mare de informații, el alege un subiect, după care decide cum să transmită către public subiectul respectiv.

ADVERTISING

În varianta corectă, raportarea în ambele momente ar trebui să se facă la interesul publicului (și asta ține de conștiința jurnalistului, de valorile și principiile pe care le are), iar apoi modelarea să o facă profesionalismul lui (educația și standardele jurnalistice), experiența, intuiția și talentul.

Dar există și varianta incorectă, în care la baza alegerii subiectului și a modului în care este transmis acesta stau interesele și „legile” patronului, interese comerciale, traficul cu orice preț obținut prin senzaționalism dus la extrem sau chiar prin fake news.

Toate acestea contează și fac diferența între două articole pe aceeași temă scrise de doi jurnaliști (fundamental) diferiți.

Povestea articolelor

În plus, jurnalismul chiar este o meserie și nu poate fi făcut de oricine. De aceea, vă vom spune și povestea din spatele articolelor, pentru a vedea că uneori sunt ore de muncă și documentare, zeci de mailuri și telefoane, întâlniri, pentru a obține informațiile dintr-un articol pe care, pentru  „cititorul pe net”, apare o etichetă: timp de citire – 5 minute.

ADVERTISING

Din nefericire pentru noi toți, în acest moment, piața media din România este dominată de presa partizană, susținută de moguli, bani de la partide și autorități. Bani care creează un mediu concurențial puternic dezechilibrat pentru media de calitate și responsabilă.

De asemenea, este o piață în care audiențele sunt obţinute majoritar din ştiri negative prezentate senzaţionalist sau chiar fake news nesancționat.

Din fericire, există insule de media independentă și există jurnaliști profesioniști și verticali, pasionați de meseria lor. Există alternativă.

Publicul conștient poate să facă diferența

De la debutul spotmedia.ro, am avut ca target principal oameni care vor și pot sa facă schimbarea în țara asta, iar rezultatele obținute in primii doi ani de viață și structura demografică a publicului confirmă și susțin alegerea noastră.

De aceea, cu încredere susținem această campanie prin care vrem ca publicul să conștientizeze ce înseamnă presă responsabilă și că are DREPTUL să fie corect informat.

Credem că, în final, un public conștient:

  • Va sancționa manipularea și fake news-ul și va reduce influența presei corupte
  • Va înțelege că jurnalismul este o meserie și o informație certă, verificată, transmisă onest este un produs valoros și pentru ambele este normal și sănătos să plătească

Abia atunci presa independentă din România va avea șansa normalității și a unei dezvoltări predictibile.

Am început extraordinara meserie de jurnalist, pe vremea când oamenii își făceau abonament sau mergeau până la chioșc, în fiecare zi, ca să își ia ziarul. Uneori, stăteam lângă un chioșc de ziare și mă bucuram că, din 10 oameni care cumpărau un ziar, 7 îl luau pe cel la care lucram. Simțeam o responsabilitate enormă față de ei, eram atentă la fiecare cuvânt și la fiecare literă pe care le trimiteam la tipografie.

Acea legătură de respect reciproc pe care o simțeam atunci nu am mai resimțit-o niciodată după ce cititorii au ajuns la concluzia că informația e gratuită și, lasă, că jurnaliștii „fac bani” din reclamă și afișări.

Oricând aș prefera situația în care un derapaj editorial este sancționat de cititori prin anularea abonamentelor lunare, în care competiția ar însemna câștigarea încrederii educate și în care fiecare abonament câștigat ar însemna o validare a utilității noastre publice.

Și cred că ar fi o variantă benefică și nouă, jurnaliștilor, și vouă, cititorilor.

Mâine, în primul episod al campaniei, Ioana Ene Dogioiu dezvăluie „mâna invizibilă” din spatele salvării contracronometru a unui copil. Povestea seriei de articole care i-au adus „satisfacția supremă” ca jurnalist.

Invităm jurnaliștii care vor să se alăture cu poveștile lor acestei campanii să ne scrie la manainvizibila@arcajurnalistilor.ro.

Până atunci, dacă puteți și vreți să susțineți printr-o donație jurnalismul de calitate și dreptul de a fi corect informat, vă așteptăm pe Arca Jurnaliștilor!


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇