Faptul că rusofobia a crescut în Europa este un lucru normal la vreme de război. Ca orice fenomen social și rusofobia are extremiștii săi care vor să demoleze tot, de la istoria și cultura rusă până la Putin. Bineînțeles că astfel de manifestări sunt de nedorit, sunt contraproductive iar oamenii care nu pot discerne între acțiunile lui Putin și poporul rus sunt de condamnat. În opinia mea, ei fac un rău social la fel de mare ca și cei care găsesc justificări pentru acțiunile criminale ale dictatorului rus.
Pornind de la aceste considerente ajungem inevitabil la dilema împărțirii vinovăției între dictator și poporul rus. Din nou trebuie eliminate extremele de genul doar Putin este vinovat sau poporul rus este vinovat pentru că ele nu slujesc în niciun fel lămuririi chestiunii.
În opinia mea, Putin și poporul rus își împart vinovăția tragediei ucrainene. Nu poate exista un Putin fără ca o majoritate a poporului rus să-l susțină. Dacă plecăm de la considerentul că Putin este vinovat pentru invazia Ucrainei și pentru crimele de război, apoi de vină sunt și susținătorii săi, în cercuri concentrice: grupul din guvern, administrația centrală și locală și la final poporul. Dacă în centru vinovăția este maximă, mergând spre periferie ea se diluează, devine difuză, dar nu trebuie să ne lăsăm păcăliți de asta.
Oare putem spune că poporul german este vinovat de holocaust, de crimele naziste? Nu, este fals, parte din poporul german care l-a susținut pe Hitler, l-a adus la putere și l-a susținut este vinovat. Poporul german de după război care s-a luptat cu strășnicie să elimine fascismul din fibra lui și-a spălat prin asta păcatul originar, s-a curățat de orice vină. Poporul german de azi nu mai este nicicum vinovat de crimele făcute atunci, ba dimpotrivă, este un popor care pentru ce a făcut merită tot respectul.
Ce vreau să spun este faptul că ziceri absolute de genul Nu poți să pui un popor întreg cu spatele la zid din cauza atrocităților și crimelor săvârșite de o parte a acelui popor poate fi corectă doar dacă poporul cu pricina sau majoritatea sa condamnă atrocitățile făcute de o parte a lui.
Dacă este vorba să discutăm despre vina poporului rus, bineînțeles că el nu este vinovat de cucerirea puterii politice de căre bolșevici, dar este vinovat în fibra lui de crimele comise de comuniști asupra lui și asupra unei lumi întregi. Poporul rus, înțelegând prin asta majoritatea lui, este vinovat că nu a avut curajul să condamne comunismul și prin asta a aruncat la lada de gunoi a istoriei șansa de a se curăța de această vină istorică.
Poporul rus este vinovat că nu s-a vindecat de nostalgia imperiului țarist și de închinarea la moaștele lui Petru cel Mare. Căci dacă acum 60% dintre ruși îl susțin pe Putin pentru că văd în el urmașul lui Petru și-și doresc prin asta o reîntoarcere la vremea și principiile imperialiste de atunci, sigur că oamenii aceștia au o mare vină pentru ce se întâmplă în Ucraina. Și n-am greși dacă am susține că vina este a majorității poporului rus.
Dacă poporul rus va prelua modelul german de exonerare a vinovăției condamnând autoritarismul țarist sau comunist sau putinist, totuna, atunci el, poporul rus se va vindeca pentru ca mai apoi să putem vorbi doar de vina lui Putin și a acoliților lui. Până la sorocul acela, dacă el va fi atins vreodată, da, putem spune fără să greșim că poporul rus este vinovat de imperialism și ca atare este vinovat pentru crimele de război care se petrec în Ucraina.
În spiritul celor zise mai sus, poate că ar trebui înlocuită sintagma vina unui popor cu mult mai larga dar mai precis incriminanta expresie a vinovăției colective. Din perspectiva definiției putem într-adevăr să considerăm că nu există vină a unui popor ci doar vină a unei colectivități aparținând unui popor. Problema este că de cele mai multe ori în chestiuni de acest fel colectivitatea se suprapune majorității și așa ajungem la expresia care condamnă un întreg popor.
Acum nu mai putem invoca motivul ignoranței pentru a susține ne-vinovăția poporului rus pentru că tot omul din Rusia a avut acces la informare până la ora invaziei Ucrainei. Dacă te faci că nu vezi o crimă pentru că în adâncul tău criminalul te fascinează, apoi ești la fel de vinovat pentru cel ucis ca și acesta. Dacă nu condamni o crimă, ești la fel de vinovat ca și criminalul.
Deci trebuie să așteptăm să vedem cum vor merge lucrurile și dacă poporul rus va proceda tot ca poporul rus ieșit din comunism sau ca poporul german care s-a smuls din fascism. Până atunci putem vorbi fără teama de a greși despre vinovății colective sau despre vina poporului pravoslavnic.