Mai este sigur să zbori? Experții în aviație dau verdictul după accidentul de la Washington

Mai este sigur să zbori? Experții în aviație dau verdictul după accidentul de la Washington
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Experții în aviație au oferit informații despre cele mai periculoase momente din timpul unui zbor și cea mai sigură parte a avionului. De asemenea, au analizat dacă șirul de accidente aviatice din ultima perioadă ar trebui să împiedice oamenii să zboare.

După mai multe accidente mortale, numeroase persoane au început să se întrebe dacă avioanele sunt într-adevăr cel mai sigur mod de a călători. Sky News a vorbit cu experții pentru a afla răspunsul la această întrebare.

Sunt din ce în ce mai frecvente accidentele aviatice?

Au fost două accidente aviatice mortale în doar patru zile în decembrie. În ziua de Crăciun, o rachetă a Rusiei a doborât un avion al Azerbaijan Airlines din Baku, în timp ce se apropia de Grozny. Au murit 38 din cele 67 de persoane aflate la bord, inclusiv piloți și un însoțitor de bord.

Pe 29 decembrie, un zbor Jeju Air din Bangkok s-a prăbușit în Coreea de Sud. 179 de persoane au murit și doar două au supraviețuit.

Marco Chan, profesor în operațiunile aviatice la Școala de Aviație și Securitate a Universității New Buckinghamshire, a declarat că, deși 2024 „nu a fost un an grozav pentru siguranța aviatică”, rata globală a accidentelor în care sunt implicate avioanele este de aproximativ 1,3 la un milion de zboruri.

Un studiu realizat de cercetătorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) estimează că, între 2018 și 2022, rata mortalității în accidentele în care au fost implicate avioanele comerciale a fost de una la 13,7 milioane de pasageri.

Acest lucru sugerează că decesele în urma accidentelor aviatice sunt mult mai rare decât au fost între 2008 și 2017 - când a existat aproximativ un deces la fiecare 7,9 milioane de îmbarcări - și între 1968 și 1977, când a murit un pasager din 350.000.

Paul Kennard, fost pilot RAF Chinook și consultant privat specializat în evitarea coliziunilor în aer, a subliniat că prăbușirile avioanelor sunt încă „foarte de rare”.

„Motivul pentru care se fac știri în urma acestor accidente este pentru că sunt atât de rare și pentru numărul de vieți care se pierd dintr-o singură mișcare. Dar, totuși, călătoria către aeroport este mult mai periculoasă decât urcarea în avion”, a spus el pentru Sky News.

Care este cel mai periculos moment al unei călătorii cu avionul?

Marco Chan, care este și pilot cu experiență al Airbus, spune că decolarea și aterizarea sunt cele mai „critice” faze ale oricărui zbor.

„Le numim critice pentru că, de exemplu, în timpul decolării, motorul este cel mai aproape de puterea maximă, iar rezervorul este aproape plin – așa că încerci să ridici de la sol un avion destul de greu. La fel este și cu aterizarea, încercarea de a aduce o bucată de metal relativ grea pe pistă înseamnă că orice fel de defecțiune ar putea avea un impact major”, a spus Chan.

Care parte a avionului este cea mai sigură?

Marco Chan spune că, din punct de vedere statistic, oamenii care stau în partea din spate a avionului au cele mai mari șanse să supraviețuiască unui accident.

„Coada se îngustează și de obicei este ultima parte a avionului care este afectată”, spune el.

De asemenea, el a declarat că este foarte important ca pasagerii să poarte centura de siguranță.

Reamintind decesul unui pasager din cauza turbulențelor de pe un zbor Singapore Airlines în luna mai, el sfătuiește pasagerii să păstreze centurile de siguranță pe cât mai mult posibil, deoarece turbulențele apar de obicei brusc, neoferind oamenilor suficient timp pentru a-și pune centura de siguranță la loc.

Deci de ce sunt avioanele atât de sigure?

În primul rând, experții subliniază metodele riguroase de pregătire ale piloților și ale întregului echipaj de zbor.

Paul Kennard a spus că abilitățile, starea de sănătate și condiția fizică ale piloților sunt evaluate de mai multe ori pe an.

„În cazul șoferilor, odată ce trec testul pot conduce toată viața fără a fi retestați. Și mașinile sunt verificate semnificativ mai puțin decât orice avion”, a declarat Kennard, făcând o comparație între piloți și șoferi.

Marco Chan adaugă că procedurile de instruire sunt actualizate în mod constant - în special după ce au loc accidente - pentru a preveni reapariția acestora.

El subliniază, de asemenea, că companiile aeriene cu buget redus nu sunt mai puțin sigure, deoarece toți transportatorii trebuie să respecte aceleași reglementări.

Companiile aeriene low-cost călătoresc de obicei pe distanțe mai scurte și, prin urmare, operează mai multe zboruri, ceea ce ar putea să le facă mai sigure, deoarece piloții obțin mai multă experiență pe aceleași rute.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇