Rabla 2025 vine cu eliminarea din program a mașinilor diesel și posibila creștere a tichetului de finanțare de la stat pentru mașinile electrice, de la valoarea de 5.000 de euro, după înjumătățirea de anul trecut, potrivit informațiilor transmise de ministrul Mediului, Mircea Fechet.
Importanța programului, care s-ar putea reuni sub o singură umbrelă în 2025, crește în condițiile în care de anul acesta avem primele autoturisme electrice produse local, la Craiova, de către Ford Otosan, precum și un model hibrid al Dacia la Mioveni.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a înaintat o propunere prin care valoarea eco-tichetului la mașinile 100% electrice să crească la 8.500 de euro în 2025 şi 7.500 de euro în 2026.
Mașinile hibrid au beneficiat în 2024 de o subvenție la achiziție de 2.500 de euro, jumătate față de 2023. Reducerile de subvenții la achiziție au dus la o scădere substanțială a înmatriculărilor de electrice și hibride noi.
"Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro/autoturism în 2024 - o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România.
Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (…) Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet", susțin reprezentanții producătorilor și importatorilor de automobile, într-un comunicat de presă.
Valoarea finală a tichetelor va depinde de bugetul programului și per total de legea bugetului de stat pentru anul curent – în 2024, programul Rabla Plus a avut un buget record, de 1 miliard de lei, în timp ce bugetul Rabla Clasic - 300 de milioane de lei.
Subvențiile influențează puternic achizițiile
Decizia privind valoarea finală a eco-tichetului va influența semnificativ tendințele de achiziție de mașini noi în acest an.
Conform datelor oficiale, în 2024 au fost înmatriculate 150.000 de mașini noi, iar românii s-au orientat către modele cu un consum mai redus și emisii scăzute. Cele mai populare mărci au rămas Dacia, Toyota, Skoda și Hyundai, atât pe segmentul electric, cât și hibrid.
Noul program Rabla urmează să fie anunţat oficial după ce va fi aprobat bugetul de stat. Pentru achiziția de vehicule electrice nu este nevoie de casarea unui autoturism vechi. Programul Rabla împlinește în acest an 20 de ani.
Citeşte informaţiile integral în articolul Draftul programului Rabla 2025: Fără mașini diesel – posibilă creștere a tichetului pentru mașini electrice, în primul an cu producție locală de EV-uri și hibride publicat de Curs de Guvernare