O pereche de pantofi roşii, două şiraguri de mărgele şi o monedă britanică de 10 pence sunt printre puţinele indicii care ar putea ajuta la identificarea unei adolescente care a fost găsită ucisă în vestul Franţei, în urmă cu mai bine de 40 de ani.
Moartea ei este unul dintre cele 46 de cazuri nerezolvate pe care Interpolul încearcă să le rezolve, graţie unei campanii care vizează identificarea unor femei ucise şi al căror nume nu este cunoscut.
Anul trecut, un reportaj BBC despre această campanie a ajutat la identificarea unei femei britanice, la 30 de ani de la asasinarea sa.
„Dorim să identificăm femeile decedate, să aducem răspunsuri familiilor şi să facem dreptate victimelor”, a declarat Jürgen Stock, secretarul general al Interpol, care coordonează acest efort.
„Fie că este vorba despre o amintire, un pont sau o poveste aflată, cel mai mic detaliu ar putea contribui la aflarea adevărului”, a insistat el.
A doua fază a campaniei „Operaţiunea Identifică-mă” include cazuri din Ţările de Jos, Germania, Belgia, Franţa, Italia şi Spania.
Detalii despre fiecare au fost publicate pe site-ul Interpolului, împreună cu fotografii ale posibilelor elemente de identificare şi reconstituiri faciale. Majoritatea victimelor ar fi avut vârste cuprinse între 15 şi 30 de ani.
Lansarea campaniei de anul trecut a marcat o premieră: era prima dată când Interpolul a făcut publică o listă cunoscută sub numele de „notificări negre”, solicitând informaţii despre cadavre neidentificate. În trecut, astfel de notificări erau difuzate doar la nivel intern, în cadrul reţelei Interpol.
În întreaga Europă, uşurinţa cu care se circulă ca urmare a deschiderii frontierelor, a creşterii migraţiei globale şi a traficului de persoane a dus la creşterea numărului de persoane date dispărute în afara ţării lor de origine, spune dr. Susan Hitchin, coordonator al unităţii ADN a Interpol.
„Aceste femei au suferit o dublă nedreptate. Au devenit victime de două ori: au fost ucise printr-un act de violenţă şi li s-a refuzat identificarea după moarte”, spune ea.
Interpolul utilizează reţele sociale specifice pentru a face publicitate campaniei în anumite locaţii şi categorii demografice. A cerut, de asemenea, vedetelor să vorbească în numele femeilor neidentificate.