Cu peste 30 de ani de experiență în 9 industrii diferite, desemnată de mai multe ori ca fiind una dintre cele mai puternice femei în business din România și având un simț antreprenorial remarcabil, Mirela Bucovicean este unul dintre numele deja cunoscute în industriile creative în general și în fashion, în mod particular. Este fondatoarea primei platforme de comercializare și promovare a produselor realizate de designeri români, Molecule-F.
Am stat de vorbă cu Mirela, de data asta din rolul său de membru în Board-ul creativ al DIPLOMA Show, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank. Aflat anul acesta la a X-a ediție, festivalul pregătește publicului larg o selecție de 130 de lucrări din 16 domenii creative diferite – de la modă la design interior, pictură, arhitectură și multe altele –, pe care nu trebuie să le ratezi la Combinatul Fondului Plastic (Băiculești, 29, București), între 7 și 15 octombrie.
Mirela s-a numărat și în acest an printre specialiștii care au realizat selecția lucrărilor din categoria modă și ne-a povestit în continuare ce a remarcat la noua generație de creatori români, care sunt lucrările care i-au rămas în minte și ce anume i-a marcat propriile începuturi profesionale.
Ai un spirit antreprenorial care te-a definit încă din copilărie, când ai început să lucrezi cu mama ta, la numai 14 ani, pentru afacerea voastră de producție vestimentară. Cum s-a schimbat Mirela de atunci și ce crezi că a rămas neschimbat la tine?
Experiența și-a pus cu siguranță amprenta, mai ales în felul în care evaluez acum o situație. Am o vedere mult mai completă și o amplă înțelegere a lucrurilor, ceea ce mă ajută să fiu deopotrivă realistă și eficientă. Neschimbat au rămas apetitul, interesul și pasiunea pentru antreprenoriat. Profilul meu este specific antreprenorului în serie, specific startup-urilor, acolo unde pragmatismul se îmbină cu multă forță de muncă și creativitate.
Ai lucrat în foarte multe industrii, printre care publicitate, radio, TV, imobiliare, dar odată cu Molecule-F te-ai întors la prima pasiune, moda. Povestește-te cum ți-a venit ideea unei platforme care să aducă la un loc creațiile designerilor români? Uitându-te în urmă, ce lucruri s-au aliniat și ce contexte crezi că au fost necesare pentru a-l lansa?
Construcția lui Molecule F a venit ca o soluție la problema dialogului comercial între designeri și clienți: primii nu aveau unde să vândă, dincolo de câteva targuri și propriile showroom-uri, iar clienții nu știau unde să-i acceseze pentru a cumpăra. Așa că m-am hotărât să fac o platformă dedicată în mod exclusiv designului românesc. Online, ca să înlăturăm limitările teritoriale și de timp. Contextul a fost unul potrivit, pentru că nu exista nimic similar pe piață, iar designerii abordați au răspuns pozitiv, fără rezerve. Fiind primii, am avut parte și de multă promovare din partea mass-mediei, dar și de o curiozitate crescută a clienților.
Cum s-a schimbat industria locală de design vestimentar/ fashion față de acum 13 ani, când ai deschis Molecule-F?
Când am început Molecule F, designerul român era tratat mai degrabă ca un croitor, la care clientela mergea cu o pagină smulsă din revistele de modă, să-i facă ceva similar.
Acum, este o dovadă de mândrie să ai designeri români în garderobă. Mai mult, unele dintre brandurile locale de atunci sunt acum internaționale, iar designerii de top sunt tratați ca celebrități.
În cei 13 ani de când activăm, am colaborat cu sute de designeri. Unii au evoluat, alții s-au pierdut pe drum. Dar este o certitudine faptul că moda este în continuare un domeniu care atrage și se dezvoltă.
Aventura, riscul, autodepășirea limitelor, îmbrățișarea competiției și exigența te definesc profesional, dar și în alegerea sporturilor pe care le practici. Cât de mult seamănă Mirela dintr-o întâlnire de business cu Mirela din regată sau dintr-o cursă de raliu?
Sunt câteva lucruri esențiale care unesc cele două paliere ale vieții mele: pasiunea, concentrarea, deciziile rapide, capacitatea de adaptabilitate și rezistență la stres. Deci aș zice că semănăm destul de mult.
Ești unul dintre membrii longevivi ai board-ului creativ DIPLOMA Show. Ce îți propui să le transmiți în fiecare an designerilor emergenți, din poziția ta de jurat?
Am ales să am un dialog de susținere și încurajare, în detrimentul unuia care ar putea fi critic, căci sunt și lucruri de criticat. Știu că este un drum de parcurs și că ei sunt la început de drum. Un drum de-a lungul căruia vor învăța foarte multe, prin proprie experiență, prin accesarea mentorilor și prin primirea feedback-ului în mod constructiv și realist.
An de an le stau la dispoziție celor care vor să discutam și dincolo de lucrările înscrise la DIPLOMA Show, loc în care sunt evaluați de mai mulți jurați, cu opinii și preferințe diferite.
Ce lucrări ți-au atras atenția la ediția DIPLOMA Show din acest an? Poți să ne povestești puțin despre ele?
Corina Caravasili – Universitatea de Artă și Design Cluj, bursier Molecule F, a prezentat creații în care se văd pasiunea și experiența pentru vestimentație a 3 generații; Luana Prădatu – Universitatea de Arte București, cu o colecție-instalație complexă și atent lucrată; Gabriela Baboș – Facultatea de Artă și Design Timișoara, cu o abordare curajoasă și inovativă a tricotajelor și, nu în ultimul rând, Hegedűs Tünde – Universitatea de Artă și Design Cluj, care m-a surprins cu maturitatea, subtilitatea și rafinamentul colecției ei.
Sunt alumni DIPLOMA Show care acum se regăsesc pe site-ul Molecule-F sau pe care îi porți cu plăcere? Ne poți da câteva nume?
Desigur. Un exemplu este Lucian Arsene, de altfel și el bursier Molecule F; în cazul lui, singurul regret pe care îl am e că nu scoate mai multe piese la vânzare.
Cum arată la momentul actual noua generație de creatori din zona de fashion, din punctul tău de vedere, după evaluarea lucrărilor încrise anul acesta la DIPLOMA Show? Ce tendințe, ambiții, diferențe observi?
Mă bucur să văd că unii au înțeles că moda are relevanță socială, atât timp cât este purtabilă și purtată, altfel fiind doar un exercițiu de creativitate. Iar asta pare să fie un trend crescător, încet, dar sănătos. Schimbările profunde se pot întâmpla numai în măsura în care se dorește structural o schimbare, iar fiind vorba despre sisteme vechi de lucru, acestea se modifică încet, în timp.
Altfel, avem o paletă destul de diversificată de abordări, ca în fiecare an, de la metafore la încercări, până la instalații scenografice și ready to wear.
Mai multe despre ediția din acest an a DIPLOMA Show, puteți vedea și pe pagina de Facebook a festivalului, aici.