Mulți copii se tem de apă și de doctori, dar nu și de Dr. Peștișor sau de cursurile sale de terapie multisenzorială.
Dr. Peștișor, pe numele său real Jenő Szabó, este un scafandru cu 28 de ani de experiență în scufundări și studii bogate în domeniul terapiei și care, în studenție, a ajuns chiar în echipa celebrului căpitan Jacques Ives Cousteau.
Prin hidroterapie, meloterapie și terapie asistată de pești, el a reușit să ajute sute de copii cu tulburări din spectrul autist, ADHD, sindromul Down, deficiențe senzoriale și fizice, paralizii cerebrale, deficiențe de comunicare și alte tipuri de nevoi speciale.
Având de mic această pasiune pentru explorarea a ceea ce se află dincolo de suprafața apei, Jenő a mers chiar mai departe, îmbinând interesul său cu explorarea subconștientului și nevoilor umane.
Pe baza observațiilor legate de comunicarea cu delfinii sălbatici, el a dezvoltat conceptul de acvameditație, analizând începând cu anul 2008 efectele acesteia asupra persoanelor cu deficiențe de auz.
Cei care au participat la cursuri, fie ei surzi, surdo-muți sau hipoacuzici, au învățat să asculte vibrațiile vocii umane în mediul subacvatic, iar întrucât corzile lor vocale sunt funcționale, au învățat să comunice ei înșiși.
Cu toate că efectele terapiei au fost remarcabile, Jenő s-a orientat totuși către copii, simțind că aceștia au mai multe șanse de vindecare.
Astfel, în 2018, după ce a făcut teste clinice la Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică si Balneologie din București, pentru a demonstra efectele terapeutice ale undelor sonore în medii subacvatice, Jenő a demarat un proiect intitulat „Dr. Peștișor – terapeutul copiilor”.
Alături de alți 12 psihoterapeuți și 19 voluntari, el a reușit să ajute 150 de copii. În 2019, proiectul s-a extins astfel încât să includă și părinții, despre care Jenő crede că au un rol esențial în vindecarea copiilor, ajungându-se astfel la participarea a 120 de familii.
Chiar și în 2020, Jenő a continuat cursurile terapeutice, efectele acestora fiind uimitoare. Mutând activitatea desfășurată inițial la o piscină acoperită din Sf. Gheorghe în Dalnic, județul Covasna, acolo unde se află propriul său lac artificial construit în 2015, scafandrul a reușit să contribuie mai departe la bunăstarea copiilor.
Prin contactul cu natura, adică apa, peștii koi sau carașii aurii și plantele subacvatice, obținut prin scufundarea în căzi cu apă caldă așezate pe suprafața lacului, copiii conștientizează legătura cu mediul înconjurător, se eliberează de anxietate și dezvoltă atenție selectivă, își îmbunătățesc aptitudinile verbale și nonverbale, având loc și schimbări fizice precum scăderea tensiunii musculare.
Muzica terapeutică și undele de tip alpha, beta, gamma, delta și theta, redate sub apă cu difuzoare speciale, fiecare având propriul efect, ajută și ele.
Mama unui copil diagnosticat cu tulburare de spectru autist a mărturisit că fiul său a primit foarte bine această activitate nouă, având răbdare să stea întins printre pești și să asculte muzică pentru 20 de minute.
În condițiile în care această tulburare face dificilă păstrarea răbdării și pentru 5 minute, părinții au observat că cei mici sunt mult mai relaxați și în timp ce activitățile de altă natură, precum cele școlare, determină foarte multă agitație în mintea lor, către lacul din Dalnic se îndreaptă cu zâmbete și voie bună.
Această stare de relaxare se păstrează pentru mai mult timp, copiii fiind mai puțin predispuși la izbucniri și stări de indispoziție.
Începând cu anul 2020, Jenő a introdus un curs de (re)echilibrare ușor diferit, dedicat de asemenea copiilor cu nevoi speciale, precum și părinților acestora.
Cursul vizează controlul stresului și se folosește tot de terapia în mediul acvatic, scopul fiind acela de a asigura o relație sănătoasă părinte-copil. Raționamentul din spate este acela că degeaba un copil evoluează la terapie, dacă acasă progresul este anulat de o relație defectuoasă cu părinții.
De altfel, sfatul lui Jenő pentru cei mari este acela de a lăsa grijile lor zilnice la ușă atunci când ajung acasă, mai ales în această perioadă.
Pe lângă faptul că cei mici sunt în mare parte lipsiți de activitățile lor de socializare, este dăunător ca adulții să le transmită o stare de nervozitate ale cărei motive ei nu le înțeleg. Răspunsul unui copil care nu înțelege stresul părintelui este acela de a se considera pe sine vinovat, acest lucru putând determina o închidere în propria persoană.
Jenő crede că adulții ar trebui să aibă o atitudine echilibrată, să-și ia toate măsurile de precauție, dar fără a se uita obsesiv la știri negative. El subliniază faptul că viața merge înainte, iar după trecerea pandemiei, stresul pe care-l lăsăm să intre în viața noastră va avea efectele sale.
Pentru a ne ține mintea ocupată putem învăța ceva nou sau îi putem învăța pe ceilați, așa cum Jenő a reușit să ofere o lecție de educație ecologică în cadrul unei colaborări fructuoase cu canoistul Ivan Patzaichin.
În perioada 1-5 septembrie 2020 aceștia au fost împreună într-un tur de vâslit desfășurat din Tulcea până în Sf. Gheorghe, în cadrul proiectului „Apele Unite ale României”, sprijinit de asociația „Ivan Patzaichin – Mila 23”.
Tot pentru eliberarea de acest stres, e bine de știut că la Dalnic se desfășoară și cursuri de scufundări, lacul având 9 metri adâncime. Pe fundul lacului se află și o surpriză pentru cei curajoși, un bar unde se poate servi o bere rece.
Iar în timp ce adulții își fac de cap „pe ascuns”, la suprafață cei mici pot învăța mai multe despre ecosistem, contribuind ei înșiși la realizarea unei insule de plante medicinale la suprafața apei. Aceste activități educaționale se desfășoară fie în cadrul proiectului „Școala Altfel”, fie pe parcursul taberelor de vară organizate de Jenő și echipa sa.
Iar prin faptul că cei mici sunt implicați direct în procesul de învățare, ei rețin mult mai multe despre cum trebuie să stea rădăcina plantei în apă, circuitul nutrienților de la plante către pești și din nou la plante, despre microplastice și reciclarea materialelor folosite pentru aceste insule ori cum să folosească telefonul ca pe o unealtă pentru a identifica plante.
Pentru Jenő, chimia, fizica, matematica sau biologia nu trebuie separate unele de altele, căci nici noi nu trăim separați de toate aceste fenomene pe care le studiem de la distanță.
Cu toate că are multe idei de pus în aplicare, cum ar fi nunțile subacvatice, Dr. Peștișor nu încetează să caute metode de dezvoltare pentru cei mici și mari, dar și de a ajunge la oameni prin canalele disponibile deasupra apei, cum ar fi Facebook sau Youtube.
O ședință de terapie costă 100 de lei, activitatea având loc în Dalnic (pe timp de vară) și la Panorama Boutique Hotel (pe timp de iarnă), ambele în județul Covasna.
Jenő Szabó poate fi contactat pe pagina personală de Facebook.