Lucrările la pasajul Doamna Ghica nu vor fi finalizate în acest an, astfel că va fi dat în circulație abia anul viitor, anunță primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu.
”Când am implicat Primăria Sectorului 2 în proiectul de la Doamna Ghica două lucruri m-au interesat – să resuscităm șantierul, să nu rămânem cu o intersecție majoră blocată și să fie pasajul finalizat până la finalul acestui an.
Primul obiectiv s-a atins. Lucrările merg normal. Fazele se succed și finanțarea este asigurată. Al doilea obiectiv, nu. În ciuda insistențelor, nu vom reuși pornirea asfaltării anul acesta”, a scris edilul pe Facebook.
El a precizat că au ajuns primele două transporturi ale tablierului și urmează să sosească și al treilea. Este însă nevoie și de alte piese, care vor ajunge în următoarele săptămâni.
”Azi dimineața au ajuns primele două transporturi ale tablierului de la pasajul Doamna Ghica. Diseară ajunge și al treilea. În următoarele săptămâni vom primi rând pe rând piesele necesare pentru asamblarea celor 3 segmente mari din care e format podul. Până la jumătatea lunii octombrie vom avea pe șantier toate piesele necesare.
Conform graficului de execuție în luna februarie tablierul va fi montat integral. Apoi vom începe celelalte lucrări la carosabil, iluminat, sistem de canalizare. Mai sunt câteva amănunte de stabilit, dar în mare măsură planul este fixat și constructorul se ține de el. Pasajul Doamna Ghica va fi circulabil anul viitor”, a subliniat primarul.
Iată care e istoria pasajului și de ce se construiește atât de greu
Pasajul Doamna Ghica este un proiect început de Gabriela Firea, cu scopul de a reduce aglomerația din intersecția Străzii Doamna Ghica cu Șoseaua Colentina.
Mai exact, după finalizarea pasajului, șoferii care circulă pe Strada Doamna Ghica, dinspre Bulevardul Lacul Tei, vor mai intra în intersecție doar dacă vor să vireze pe Șoseaua Colentina. Dacă, însă, vor doar să își continue drumul spre Piața Delfinului, vor traversa intersecția pe deasupra, pe pasajul rutier. Și astfel nu vor mai pierde mult timp în trafic.
Lucrările la pasaj au început la finalul lunii noiembrie din 2019 și – potrivit Gabrielei Firea – ar fi trebuit să se termine în doar un an. Evident, termenul nu era realist.
Cum 2020 a fost an electoral, Firea a continuat, însă, să promită că termină pasajul într-un singur an. Fostul primar și-a menținut asumarea nerealistă chiar și după ce pe șantier apăruse deja un panou de lucrări pe care termenul de finalizare nu era toamna lui 2020, ci luna iunie 2021.
Firea a pierdut primăria pe 27 septembrie 2020. Iar pe 29 octombrie, Nicușor Dan a preluat instituția cu conturile blocate. A urmat mai bine de jumătate de an în care nu s-a mai lucrat la pasaj. Viața bucureștenilor care locuiesc, lucrează sau care doar tranzitau zona s-a transformat repede într-un coșmar. Traficul era deviat, trotuarele erau sparte și toată zona era lăsată în paragină.
Abia la finalul lunii iulie 2021 - la aproape 9 luni de la preluarea mandatului - Nicușor Dan a mers pe șantier și a anunțat reluarea lucrărilor. Primarul general a spus atunci că până în toamnă urma să se termine haosul de la sol, din intersecție. Și, ulterior, urma să se finalizeze și pasajul. Dar nu imediat, ci pe la finele lui 2022.
Cea mai mare întârziere a fost cauzată de faptul că, vreme de mai bine de 2 ani, administrația Capitalei n-a reușit să selecteze o firmă care să producă un tablier metalic. Ocazii au fost, dar nu s-au valorificat.
Inițial, în februarie 2020, Trustul de Clădiri Metropolitane București (TCMB) SA a lansat o licitație pentru tablier. Dar a anulat-o.
Ulterior, TCMB SA a decis apoi să semneze un contract cu CM Consolidări SA, care să fabrice tablierul. Consilidări SA a cumpărat de la Baurom SRL 188 de tone de fier pentru care a plătit 1.144.600 lei, fără TVA.
Și a rămas cu fierul, din cauză că între timp TCMB SA s-a răzgândit și a decis să facă iar licitație.
A relansat procedura pe 30 iulie 2021 , a primit o ofertă, dar societatea respectivă a decis, până la urmă, să nu continue participarea activă la licitație. Așa că procedura s-a anulat pentru a doua oară.
În cele din urmă, TCMB a lansat pentru a treia oară licitația pentru tablier, pe 12 noiembrie 2021. Și, de această dată, a reușit să o ducă la capăt și a contractat Scandiuzzi Steel Constructions SPA pentru fabricare.
Ca lucrurile să meargă mai ușor, Primăria Sectorului 2 - pe teritoriul căreia se află pasajul - a decis să contribuie cu bani pentru plata lucrărilor. Iar Primăria Municipiului București (PMB) și Consiliul General au fost de acord. Așa că parte din banii pentru lucrările rămase vin de la primăria condusă de Nicușor Dan, iar parte de la cea condusă de Radu Mihaiu.