Liviu Apolozan, fondator DocProcess, la Digital Shift: Revoluția digitală nu este tehnologică, ci a organizării și înțelegerii proceselor de business

Liviu Apolozan, fondator DocProcess, la Digital Shift: Revoluția digitală nu este tehnologică, ci a organizării și înțelegerii proceselor de business

Nu evoluția rapidă a tehnologiei este cea care ne împinge spre transformarea digitală generalizată pe care încercăm să o facem astăzi.

Motorul este, de fapt, nevoia noastră de a atinge niște rezultate la care n-avem acces decât dacă trecem mai întâi printr-un proces de digitizare, apoi printr-unul de digitalizare și, în cele din urmă, printr-o întreagă transformare digitală.

Despre începuturile acestei revoluții, despre ritmul ei curent, în România și în lume, dar și despre cum afacerile care mai demult erau dependente de hârtie pot trece aproape integral în format digital am vorbit, la Digital Shift cu Liviu Apolozan, fondatorul DocProcess.

În anii 1980, Liviu Apolozan era cercetător și lucra, în România, la un calculator specializat în inteligență artificială. După Revoluție - când proiectul promițător în care era implicat s-a prăbușit – a plecat în Franța.

A lucrat pentru Xerox și a ajuns să coordoneze un centru de cercetare de lângă Lyon care era destinat companiei Bouygues Telecom, al treilea cel mai mare operator de telefonie mobilă din Franța.

La Xerox, Liviu Apolozan a luat contact cu lumea documentului și cu modalitățile de a-l trece de pe hârtie în mediul electornic. Apoi, cu tehnicile de a face automatizare de procese. A descoperit internetul în 1995, adică încă din primele etape de dezvoltare ale rețelei (în condițiile în care Wold Wide Web fusese inventat cu numai 6 ani înainte – n.red).

ADVERTISING

Odată cu experiența, au venit și ideile de afaceri.

Așa că în 2005 - cu doi ani înainte ca România să devină membră UE - Liviu Apolozan s-a întors în țară și a fondat DocProcess.

În primii ani, compania a acordat doar consultanță. Dar din 2013, a început să creeze software și să pună la dispoziție soluții pentru automatizarea ecosistemului de business.

Asta înseamnă că serviciile pe care le oferă acum DocProcess permit nu doar automatizarea unui singur proces de business - cum ar fi facturarea, spre exemplu - ci a aproape tuturor proceselor, până la crearea unui continuum digital, în companie.

Ba mai mult, se poate automatiza și interacțiunea pe care compania o are cu partenerii săi de afaceri. În acest fel, un client mare al DocProcess poate, prin transformarea sa, să dea startul evoluției digitale la sute de alte firme cu care colaborează în mod frecvent (furnizărori, distribuitori, clienți etc).

Primul pas spre transformare este, de regulă, digitizarea, adică trecerea documentelor de pe hârtie în mediul electronic.

Apoi urmează digitalizarea, adică automatizarea de procese, care înseamnă că datele introduse în mediul digital pot fi folosite cu ajutorul unor aplicații, iar mașina ajunge să facă munca repetitivă și verificarea de date, în locul omului.

ADVERTISING

Și la final - pentru antreprenorii care vor și pot să evolueze - vine etapa transformării digitale, care presupune mai degrabă o evoluție organizațională, care să le permită oamenilor să lucreze în așa fel încât să profite cât mai mult de pe urma digitalizării.

„Având marje mici, lanțurile de distribuție - cum sunt Cora, Carrefour, Kaufland etc - conștietizează foarte repede avantajele digitalizării, digitizării, transformării digitale.

Și caută să fie tot timpul în avangardă. Trag după ei furnizori. După care, unii dintre furnizori sunt la rândul lor distribuitori sau importatori. Au la rândul lor furnizori și clienți. Spre exemplu, HoReCa (restaurante, hoteluri șamd - n.red.). Și atunci devin și ei noduri. Avem cazuri foarte clare, astăzi, în care clienți ai retailerului au devenit clienții noștri ca promotori de ecosistem. E o ambalare ca un bulgăre de zăpadă”, a declarat Liviu Apolozan pentru Digital Shift.

Printre clienții mari pentru care a lucrat DocProcess se numără Carrefour, Cora și eBoda.

DocProcess are acum circa 4.000 de clienți care vând în România. Unii sunt, însă, din alte țări, cum ar fi Turcia, Suedia sau Portugalia.

ADVERTISING

Iar extinderea companiei abia a început.

„Extinderea a fost plănuită demult. De fapt, ideea inițială era să facem o platformă aici pentru Franța. Dar întâmplarea a făcut că lucrurile au mers mai repede aici decât în Franța.

Apoi, pentru că arhitectura devenea din ce în ce mai complexă și mai greu de realizat cu competențele pe care le găseam aici, am avut nevoie, într-un prim pas, de diversificarea competențelor printr-un centru de cercetare-dezvoltare în Franța, la Grenoble.

L-am deschis la 1 martie 2018. Și pe 5 martie deja aveam 5 angajați care lucrau. Astăzi acolo sunt 16 persoane. 16 specialiști de diverse feluri și am deschis și o ramură comercială, la Paris.

Avem un departament comercial la Paris.

Între timp, anul acesta am hotărât să facem pasul cel mare. Am deschis în Statele Unite o altă ramură care se ocupă de tot ce înseamnă lumea anglo-saxonă. Adică nu numai Statele Unite, ci se va ocupa și de Anglia și probabil și de alte state”, a precizat Liviu Apolozan.

L-am întrebat pe fondatorul DocProcess dacă nu e copleșitoare încercarea de a câștiga piața de peste Ocean. Nu cumva sunt americanii mult mai avansați decât noi, în ceea ce privește automatizarea proceselor de business?

„Nici vorbă, Stalele Unite sunt un pic în urma Europei. Cu 5-6 ani în urmă, în domeniul ăsta.

Nu vorbesc de cloud sau de alte tehnologii, ci de B2B, purchase to pay (procesele de afaceri care presupun solicitare, cumpărare, primire, plată și contabilitate pentru bunuri și servicii - n.red.) și order to cash (procesele de primire și procesare a comenzilor de la clienți - n.red.)

Vă dau un exemplu. Am fost la San Antonio, la un eveniment de acolo. Și vorbeam cu un patron de firmă metalurgică cu 2 miliarde de dolari cifră de afaceri. Avea 20 de firme cumpărate, mai mici sau mai mari, atât în distribuție cât și în producție. Și îi povesteam ce facem noi și zicea: «Ok, dar ar trebui să ne mai întâlnim peste vreo 4 ani. Pentru că acum eu mă lupt să uniformizez procesele din firma mea. Sunt încă unii care lucrează cu fax, alții care lucrează cu Excel și alții care lucrează pe hârtie. Și mi-e foarte greu să îi aduc pe toți la electronic dintr-o dată»”. a spus Liviu Apolozan.

În plus, DocProcess a încheiat recent și un contract pentru consultanță în materie de standardizate cu o companie din Arabia Saudită.

L-am întrebat pe Liviu Apolozan dacă a întâmpinat pe undeva bariere de limbă sau de cultură.

„Nu, pentru că s-a discutat tot timpul în engleză. N-a fost o problemă. Și cultura a fost cea a rezultatului. Când se pune rezultatul în față, toată lumea găsește mtode ca să ajungă la capăt cu bine”, a spus Liviu Apolozan.

Cine ne împinge în cursa digitalizării?

Spunem adesea că trebuie să evoluăm ca să ținem pasul cu tehnologia. Dar - potrivit lui Liviu Apolozan - pentru automatizare de procese de business, tehnologie există de zeci de ani.

„Unii situează începutul revoluției digitale în anii 1947-1948, odată cu asediul Berlinului, când armata americană a organizat primul lanț logistic neîntrerupt (...) bazat pe un format de transmitere de comenzi și de date logistice. (...)

Primele comenzi electronice și primele documente de logistică transmise electronic datează din anii 1960. Se lucra pe teletype și firme precum Maersck (o mare companie daneză de logistică – n.red.) foloseau aceste mijloace pentru că începuse să crească traficul internațional de containere. Și numai așa se putea face față.

Industria automobilelor, la fel. La sfârșitul anilor 70-80 aveau VAN-uri, rețele cu valoare adăugată (...)

A apărut internetul, am trecut deja la alte viteze, alte posiblități. S-a democratizat accesul. Dar vreau să spun că așa numita revoluția digitală nu a început nici anul trecut, nici acum 5 ani (...)

La fel cum prima revoluție industrială, bazată pe aburi, din secolele XVII – XVIII se baza pe o descoperire anterioară. Cred că multă lume știe că mașina cu abur n-a fost inventată atunci.

Cu mașina cu abur se jucau savanții acum 2000 de ani. Dar nu-i vedeau nicio întrebuințare practică. Dar se jucau cu ea, ca și cu electricitatea (de asemenea utilizată abia mult mai târziu în industrie și pentru îmbunătățirea condițiilor de trai - n.red.). Deci adesea lucrurile sunt împinse de necesitate.

Tehnologia poate să preceadă cu mult aplicația. Și aplicația să fie dorită pentru că este o necesitate.

Și astăzi suntem în faza unei transformări digitale, să zicem, generalizate, pentru că suntem împinși de mai mulți factori. De declinul demografic, spre exemplu, în România. De pandemie. De alte accidente, care ne împing să găsim soluții. Altfel, știți cum e cu principiul inerției: dacă nu e nimic care să te miște, îți păstrezi traiectoria (...)

Revoluția nu este tehnologică. Tehnologia exista. Puteam face, la fel de bine revoluția digitală și în 2007. Și în 1997 chiar. Revoluția este de organizare și de înțelegere a proceselor de business”, mai spune Liviu Apolozan.

Mai multe despre cum funcționează DocProcess și despre ce pregătește pentru antreprenori poți afla ascultând integral podcastul realizat de Gabriel Kolbay cu fondatorul companiei, Liviu Apolozan.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇