Generația Z și potențialul pentru schimbare

Generația Z și potențialul pentru schimbare

Sunt convinsă că generația Z va fi capabilă să facă lucruri minunate pentru lume odată ce va ajunge la vârsta la care să aibă și permisiunea să o facă. 

Deocamdată, cea mai înaintată vârstă pe care o are un copil al generației Z este de numai 24 de ani. Însă chiar și așa, am descoperit puterea pe care social media o poate avea atunci când este folosită în alte scopuri decât cele câteva secunde de validare pe care un comentariu sau un like la o poză cu fața noastra le oferă.  

Un lucru pe care această generație l-a dovedit și continuă să-l dovedească este că a rupt tiparul generațiilor precedente în ceea ce privește „efectul spectatorului” - așa numesc psihologii influența inhibitoare a prezenței altora asupra disponibilității unei persoane de a ajuta pe cineva în nevoie. Pur și simplu, tinerii demonstrează că nu sunt pasivi în legătură cu probleme importante din societate și că acționează folosindu-se (cel puțin deocamdată) de influența și puterea rețelelor sociale.

ADVERTISING

TikTok a început acum câțiva ani ca o aplicație puerilă, unde singurul lucru pe care îl putea oferi erau, după cum am menționat mai devreme, sentimentul de validare din partea unor necunoscuți prin like-uri sau comentarii la videoclipuri de câteva secunde în care dansai sau mimai versurile unei piese. 

În 2019, generația Z a “invadat” această aplicație pentru a face glume pe seama persoanelor care o utilizau în mod neironic. Glumele răutăcioase s-au transformat gradual în glume originale, iar odată cu maturizarea generației, a ieșit la suprafață și potențialul aplicației ca vehicul pentru ideile sau acțiunile care pot face o schimbare reală în lume.

ADVERTISING

Generația Z a început să atragă atenția asupra unor probleme reale, în mod repetat, până a captat de foarte multe ori atenția presei. O să dau numai două exemple din SUA.

  1. Grație unei idei propuse de un utilizator de TikTok, care abia ajunsese la vârsta necesară pentru a vota, mii de bilete la un miting politic organizat de Trump în anul alegerilor prezidențiale din SUA au fost rezervate - dar cei care le-au rezervat nu au mers la evenimentul respectiv din Tulsa, scopul fiind acela de a se asigura că tribunele vor fi goale. Motivul acestui boicot nu a constat în batjocorirea unui om politic pentru amuzament, ci pentru a transmite mesajul că puterea este și va fi întotdeauna dată de alegători. Sursa: CNN
  1. Un alt exemplu, mai recent, care a atras atenția mass-media din SUA, este mișcarea înființată și susținută de cei din generația Z din toată lumea pentru a redeschide dosarul în care doi frați sunt condamnați la închisoare pe viață pentru uciderea părinților lor în 1989. Deși au trecut trei decenii de când sunt în spatele gratiilor, niște tineri din generația Z, care nici nu se născuseră în perioada procesului celor doi, au studiat cazul fraților Menendez și au descoperit neconcordanțe, fapt ce i-a făcut să considere că sistemul de justiție a eșuat în acest caz. Zeci de milioane de vizualizări s-au transformat în mii de scrisori și mesaje către guvernatorul Californiei, Gavin Newson, și către procurorul George Gascón - și toate acestea au reușit să atragă atenția suficient de mult pentru a lua în considerare redeschiderea cazului. Dacă acest lucru se va întâmpla, nu numai că multe astfel de cazuri din toată lumea vor ieși la iveală și vor putea fi reanalizate, dar ar putea schimba sistemul de justiție american pentru totdeauna.
Group of TikTok users leading push to free Menendez Brothers

Acestea sunt două exemple care demonstrează puterea pe care social media, dacă este folosită corect, o poate avea. 

ADVERTISING

Articol scris de Andreea Ion, studentă SNSPA


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇