Radu Nicolau, cofondator AudioTribe: La un audiobook ai sleep timer, viteză de citire și îți poți pune notițe, de exemplu „reascultă aici!”

Radu Nicolau, cofondator AudioTribe: La un audiobook ai sleep timer, viteză de citire și îți poți pune notițe, de exemplu „reascultă aici!”

Cu ajutorul tehnologiei, descoperim poveștile care ne fac oameni. N-ai timp să citești? Atunci – cât gătești sau cât alergi în parc – poți asculta, direct de pe telefon, în limba română, un roman celebru. Sau o carte de dezvoltare personală sau de accesibilizare a științei. Toate, narate de actori de succes de la noi.

E o experiență care s-ar putea să te convingă să-ți faci timp și pentru o carte tipărită, în curând.

Cum funcționează sistemul a explicat pe larg la Digital Shift Radu Nicolau, fondatorul AudioTribe, prima platformă de audiobook-uri din România.

AudioTribe a fost fondată cu o investiție inițială de 3-400 sute de mii de euro de Radu și Ana Nicolau, în vara anului 2022.

După aproximativ un an, Cărturești a decis să investească 450.000 de euro în AudioTribe și să li se alăture fondatorilor în efortul de a dezvolta piața de carte audio din România.

Până astăzi, peste 20.000 de români din țară și din diaspora și-au făcut cont pe AudioTribe și au accesat cel puțin o carte audio.

Aflați cum a luat naștere AudioTribe și ce oferă platforma, dar și cum se creează un audiobook ascultând integral podcastul realizat de Gabriel Kolbay cu directorul general și cofondatorul platformei, Radu Nicolau.

Mai jos găsiți câteva dintre declarațiile lui Radu Nicolau:

ADVERTISING

Când să apelăm la audiobook-uri (de la min. 05.51)

„Audiobook-urile nu sunt menite să ia locul cărților fizice. Nu, sub nicio formă! Ele sunt menite să meargă mână în mână. Audiobook-ul va funcționa foarte bine când nu poți să ții o carte în mână. Când ești în trafic, la volan, când faci sport, când gătești, când faci curățenie, când faci orice activitate care te ține cumva cu mâinile ocupate. Atunci poți să dai play la o carte, asculți, te relaxezi, acumulezi informații.

Și astfel sperăm să creștem și penetrarea cititului în România”.

În Statele Unite, prima întregistrare numită audiobook s-a realizat în 1923. Apoi - pe măsură ce tehnologia s-a dezvoltat și au apărut mai întâi caseta, apoi CD-ul - a crescut și piața de audiobook-uri. La noi de ce au apărut atât de târziu? Doar teatru radiofonic am avut chiar și pe vinil încă de pe vremuri... (de la min. 07.44):

„Da, într-adevăr, de teatrul radiofonic cred că știe cam toată lumea.

Dar carte audio într-adevăr, eu personal nu știu să fi avut, cel puțin înainte de anul 2000.

Nu știu să fi existat nici după anul 2000, însă cred că au început să apară așa șovăielnic câteva cărți produse pe casetă, pe CD-uri mai nou, dar foarte puține, într-adevăr.

ADVERTISING

Cred că de fapt au început să se producă un pic mai serios prin 2014-2015. Știu eu despre exemplul Editurii Humanitas, care a început să producă, mai în masă - să spunem așa - audiobook-uri pe CD-uri pe care le comercializa. Dar era totuși o piață limitată, bănuiesc.

Trebuia să cumperi acel CD, să-l introduci într-un dispozitiv pe care trebuia să-l cari cu tine (altul decât telefonul mobil pe care oricum îl aveai cu tine - n.red.).

Acum e mult mai ușor, din fericire, și cu servicii ca ale noastre, în care totul funcționează pe bază de streaming, la fel cum fac celebrele platforme Netflix și altele ... .

Ai aplicația pe telefon sau pe orice alt dispozitiv, o deschizi, dai play și așa funcționează. E foarte confortabil.

Cum folosești AudioTribe și ce îți oferă? (de la min. 09.36)

„Primul pas: trebuie să mergem pe site AudioTribe.ro. Acolo ne facem foarte ușor în doi-trei pași un cont.

Ne alegem tipul de abonament pe care dorim să intrăm. Primim 30 de zile gratuite trial. Special ca să poată oamenii să încerce acest nou format.

Noi funcționăm cu un sistem de credite. Asta înseamnă că fiecare carte din platforma noastră are un cost în credite. Unul, două sau trei credite, să spunem.

ADVERTISING

Abonamentul este lunar sau anual. Avem abonament «basic», «standard» și «premium». Iar diferența între cele trei este numărul de credite pe care tu-l primești în fiecare lună.

Să spunem că îți alegi abonamentul «basic» și primești 2 credite. Asta înseamnă 1-2 cărți pe lună.

Și poți să crești până ajungi la «premium», care îți aduce cinci credite pe lună (...)

Și ai numeroase opțiuni.

Poți schimba viteza de narare. Poți să dai și mai încet decât este viteza standard. Dar poți să dai și mult mai rapid.

Experiența este una foarte, foarte subiectivă.

Cunosc oameni care ascultă cu 1, care e viteză standard. Sau cu 0,9 pentru că le place așa.

Poate că unii ascultă seara, înainte de culcare. Avem funcție de sleep timer. Poți seta timp de narare de 10 minute, 30 de minute sau o oră. Te așezi în pat, asculți și te poți chiar adormi în timpul narării.

Și da, sunt oameni care probabil vor doar să stea și să se relaxeze, fără să fie foarte atenți la voce și la ritmul audiobook-ului. Și preferă o viteză mai mică.

Dar sunt și alți oameni care sunt mai pe fugă. Vor să parcurgă mai repede o carte ca să aibă timp pentru mai multe. Este foarte subiectiv.

Și mai e o funcție foarte importantă: poți descărca în aplicație cartea și o poți asculta offline. În avion, spre exemplu.

Și poți să îți pui și notițe scris «Reascultă aici!» sau orice altceva vrei să îți notezi.

Odată cumpărate, câtă vreme nu îți desființezi contul de AudioTribe, cărțile rămân ale tale și le poți accesa oricând”.

Cum se naște un audiobook? (de la min. 15.30):

  • cine alege titlurile de cărți tipărite care devin audiobook-uri

„În general, este vorba de un efort colectiv între noi, care ne considerăm în momentul de față distribuitorii, și cei care dețin drepturile, adică partenerii noștri, editurile.

Ok, poate veni din ambele sensuri: să spunem că noi «considerăm că acea carte va merge foarte bine în format audio și ne-o dorim». Sau poate să fie un proces de selecție, care vine strict din partea editorului. Dar în general este un efort colectiv și un proces colectiv.

  • cine și cum alege vocile actorilor care narează

Noi avem inginerii de sunet de la studio cu care lucrăm și care se pricep foarte bine pe partea tehnică. Și aici este un proces colectiv.

Avem o bază foarte mare de voci. Voci feminine, voci masculine … Și mereu ne gândim ce s-ar potrivi mai bine la o carte.

Este vorba de un personaj feminin sau masculin? Asta e, în primul rând, cel mai important. Sau este vorba de amândouă și este necesar să ai două voci pe audiobook-ul respectiv?

Să zicem că ai nevoie de o voce feminină. Este vorba despre o puștoaică de 14 ani sau este vorba de o persoană mai în vârstă și ai nevoie de o altfel de voce?

Folosind toate aceste informații încerci să alegi naratorul cel mai potrivit din acea bază de voci.

Sau poate veni editorul cu o sugestie, cu o voce la care s-a gândit.

Noi lucrăm doar cu profesioniști. Cu actori.

Să enumăr câțiva: Andi Vasluianu, care a citit celebra serie Dune, care a fost și ecranizată recent.

Apoi îl avem pe Marcel Iureș, de curând îi avem pe Marius Manole, Andrei Pleșu, Mircea Cărtărescu.

Ștefan Forir care e unul dintre preferații noștri de casă.

Când am început seria Stephen King, pentru că sunt foarte multe cărți bune, foarte bune, în seria Stephen King, am încercat cu mai mulți naratori.

Cu toții au fost foarte buni, cu siguranță, dar Ștefan a ieșit în evidență. Are o voce super potrivită. Și am rămas cu el.

  • Cât durează să înregistrezi un audiobook de 400-500 de pagini?

Dacă vorbim despre durata de producție în general, pentru o oră de produs finit, noi lucrăm undeva la 5-6 ore, în spate. E înregistrarea propriu-zisă - să spun că durează cam 2 ore pentru o oră de produs finit, Apoi durează editarea.

Intri în procese de corecturi, reînregistrat, re-trecut din nou prin material pentru a vedea dacă a mai scăpat ceva sau nu și abia după aceea am ajuns la un produs finit.

Și din nou aici intervine foarte mult dacă este vorba de un narator care este la prima carte sau la a 20-a carte, pentru că se scurtează mult timpul de producție.

Pentru mai multe detalii despre cum funcționează și ce oferă AudioTribe, dar și despre viitorul cărții - în toate formele ei de prezentare - află din podcastul realizat de Gabriel Kolbay cu directorul general și cofondatorul platformei, Radu Nicolau.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇