În pandemie, importanța locului pe care îl numim acasă a căpătat o valoare reală pentru fiecare dintre noi. Iar asta nu este doar o constatare personală, este o constatare pe care o fac chiar și cei mai renumiți dintre designerii de interior.
”(…) o locuință poate să ne ofere multe bucurii, dar și enorme frustrări atunci când nu o tratăm cu respectul care i se cuvine sau mai bine zis, respectul de sine care ni se cuvine”, spune Omid Ghannadi, faimosul designer din ”Visuri la cheie”, cofondator al Inside Academy din 2018, devenit între timp și Ambasador al singurului festival din România dedicat noii generații de artiști, arhitecți și designeri, DIPLOMA 2021.
În toate proiectele s-a implicat din dorința de a face bine. Spre exemplu, la festivalul DIPLOMA 2021, peste 500 de absolvenți ai promoției 2021 de arhitectură, artă grafică, pictură și modă au șansa să-și expună operele în urma unei selecții atente din partea boardului creativ din care face parte și Omid Ghannadi. Mai departe, lucrurile sunt clare: cei cu adevărat talentați au o șansă în plus să intre în atenția industriilor creative și a pieței de artă locale, posibililor angajatori sau colaboratori și unui public care numără până la 10.000 de vizitatori la fiecare ediție.
Tânărul designer vorbește într-un interviu acordat Spotmedia.ro despre ”Acasă”, despre nevoia de frumos, despre fapte bune dar și despre schimbările de paradigmă pe care le-a adus pandemia în domeniul arhitecturii de interior.
Cum te-ai defini, în doar câteva cuvinte?
Este greu să te autodefinești, probabil e o încercare care ține toată viața. Cred că în acest moment mă definesc designul, faptul că sunt tată, probabil planurile de viitor și dorința de a face cât mai multe lucruri bune pentru lumea în care trăiesc.
Publicul te cunoaște din emisiunea ”Visuri la cheie”, unde ai ajutat zeci de familii să aibă o casă cum nici nu și-ar fi imaginat. Aș vrea să ne povestești despre această latură umanitară a vieții tale de profesionist și nu numai. Ce te-a determinat să te implici și să ajuți, în ciuda carierei care avea deja un curs satisfăcător?
Arhitectura și designul au o componentă puternică de sindrom al salvatorului.
Mereu proiectăm cu gândul că vom construi o lume mai bună pentru clienții noștri, pentru utilizatorii unui spațiu, pentru oraș, pentru lume, pentru oameni în general. Avem mereu un ochi aruncat în viitor, un viitor mai bun care se construiește și cu ajutorul nostru.
Ce s-a întâmplat pentru mine este că am căutat să aplic ideea asta într-un mod mai direct. Emisiunea „Visuri la cheie” aduce mult bine pentru societate, dincolo de ajutorul direct pe care îl primesc familiile selectate să participe.
Am simțit o enormă responsabilitate pentru designul caselor din emisiune, din perspectiva că ajung să fie văzute de foarte mulți oameni și aveam șansa, împreună cu ai mei colegi, să transmitem și gustul pentru frumos la cei care ne urmăresc.
Pe lângă emisiune, încerc să nu refuz nicio șansă de a ajuta oamenii prin profesia mea, chiar dacă uneori asta înseamnă că mă aglomerez foarte tare și îmi dau programul de birou și familie peste cap.
Am reușit împreună cu Hope and Homes for children România să construim o casă pentru Adriana și cei 7 copii ai săi, un proiect mult mai greu decât am crezut inițial, particip de ani de zile la „Festivalul brazilor de Crăciun”, organizat de Salvați Copiii România, încerc să fac ce pot pentru lumea în care trăim cu toții dar și mai important, lumea în care vor trăi copiii noștri.
Ai organizat și cursuri pentru cei curioși să afle mai multe despre designul interior și, recent, te-ai implicat într-o competiție dedicată absolvenților de artă, arhitectură și design. Spune-ne mai multe despre festivalul Diploma 2021. Ce sfaturi ai pentru viitorii artiști gata să pășească în lumea arhitecturii de interior?
De mult timp îmi doream să fac niște cursuri de dezvoltare non-formală și să transmit tot ce am învățat eu, la modul practic, despre designul de interior în acești mulți ani de când lucrez. Aveam nevoie de curaj și de cineva care să creadă în această idee și m-am bucurat foarte tare că Alina Vîlcu a fost entuziasmată și am construit împreună „Inside Academy”.
Cred cu tărie în valoarea educației pentru o lume mai bună. M-am simțit foarte emoționat și onorat când am primit invitația de a face parte din juriul categoriei arhitectură de interior din cadrul DIPLOMA 2021.
În primul rând știind cum au fost ultimii ani, pandemia, efectul asupra educației, provocarea de a învăța o profesie pe ZOOM, toate acestea le-am luat în calcul când am participat la acest eveniment atât de important pentru proaspeții absolvenți.
Am fost bucuros să văd multă maturitate în proiectele de final de an, o evoluție față de ultima dată când am participat la acest eveniment.
Este mereu încurajator să văd că educația în arhitectură și design este din ce în ce mai bună, nivelul absolvenților din 2021 este mai bun și asta e o mare realizare.
Îi sfătuiesc să fie rezilienți în drumul care îi așteaptă, lumea în care trăim este mereu în schimbare și profesia noastră trebuie să se adapteze și să se reinventeze în fiecare moment.
Îi sfătuiesc să admire fără orgoliu pe cei mai buni decât ei, să învețe din experiențele acestora și să se bucure de această profesie minunată și de efectul ei în viețile oamenilor.
Spuneai că se aseamănă foarte mult această perioadă (de când a început pandemia) cu cea de dinainte de criza economică din 2008, când România ca și restul țărilor, era în plin boom economic. Poți dezvolta această comparație? Când am putea să ne așteptăm să ”explodeze” bula pe partea de construcții și amenajări?
Asta numai un analist economic ne poate spune, eu doar simt în mod direct absurdul din piața de construcții, prețurile exagerate ale furnizorilor, ale locuințelor, ale dezvoltărilor, lipsa de timp și disponibilitate a unor colaboratori, chiar și pretențiile beneficiarilor pentru locuire, adesea peste nevoile lor și puterea financiară reală.
Nu știu ce ne va aduce viitorul dar intuiesc că, așa cum merge piața în acest moment, este vârful unui val ce va trece, are ceva din falsul pe care îl găseam în piața construcțiilor înainte de criza economică.
Sigur, acum suntem cu toții mai maturi ca profesioniști; au trecut 13 ani și sper că mulți dintre noi au luat lecțiile experienței din 2008 cu noi.
Probabil cea mai importantă lecție fiind că unei crize economice, în piața de arhitectură cel puțin, supraviețuiesc cei care au fost serioși și dedicați în vremea de boom.
Sunt mulți cei care, văzând un aflux constant de clienți, au tendința de a lua multe proiecte, prea multe, de a se încurca și a nu fi serioși, iar o criză exact asta face: mătură acele afaceri care încă nu s-au consolidat și așezat pe piață prin valori reale.
Care a fost lecția pandemiei pentru tine ca profesionist? Dar pe plan personal?
Am învățat că ne putem adapta la orice, că nevoia de frumos, de design și de arhitectură rezistă în fața multor provocări și noi trebuie să scoatem ce putem mai bine din experiențele pe care le aruncă viața în fața noastră.
Spre exemplu am considerat trecerea cursurilor de la „Inside Academy” în on-line o provocare mare, numai ca să observ că a avut multe avantaje, am avut cursanți din toată țara și din străinătate, o doamnă din America a participat la una dintre edițiile on-line.
Ce părea a fi un compromis a fost de fapt un avantaj pentru a ajunge la cât mai mulți oameni.
Cât despre planul personal, pandemia a venit cu foarte multe lecții, am crescut mult ca tată în acest timp și, probabil cel mai important, am realizat la nivel profund că trebuie să trăim în prezent viața de familie, că nimeni nu ne garantează ziua de mâine și azi este tot ce avem.
S-a schimbat relația oamenilor cu propria casă, odată cu pandemia?
Cu siguranță, da. Dacă înainte de pandemie mulți ne trăiam viețile în afara casei, veneam acasă ca la hotel, să ne spălăm și să dormim, cumva decuplați de la marea influență pe care o are căminul asupra noastră, după pandemie realitatea ne-a lovit pe toți.
Importanța locului pe care îl numim acasă a căpătat valoare reală pentru noi. „Acasă” este important, o locuință poate să ne ofere multe bucurii, dar și enorme frustrări atunci când nu o tratăm cu respectul care i se cuvine sau mai bine zis, respectul de sine care ni se cuvine.
Care sunt cele mai frecvente solicitări ale oamenilor?
Toți oamenii își doresc în fond același lucru de la casele lor, un cadru frumos care să devină fundal pentru viața lor și amintirile lor din viață.
Acest lucru este exprimat prin multe feluri de solicitări, culori preferate, materiale, ambianțe, stil, dar esența este că toți ne dorim un spațiu care să ne reprezinte, să ne deservească nevoile unice pe care le avem ca oameni, un loc cu emoție, un loc sigur în care putem fi noi, fără măștile sociale pe care le purtăm de când ieșim pe ușă și până ne întoarcem acasă.
Relația omului cu locuința sa este una sfântă, de asta îmi place așa de mult arhitectura și designul rezidențial, că îi pot ajuta pe oameni să trăiască în casa vieții lor.
Dar cele mai nerealiste?
Cred că așteptările nerealiste apar atunci când noi ca profesioniști nu reușim să transpunem nevoile reale ale clienților în proiect. Atunci când nu reușim să le explicăm implicațiile financiare, estetice sau funcționale ale dorințelor lor asupra proiectului.
Mereu consider un eșec personal acele momente în care beneficiarii unui proiect nu înțeleg de la mine implicațiile finale ale dorințelor lor.
Însă cu timpul am învățat să accept că nu este vorba despre casa mea, viața mea, proiectul meu propriu-zis și eu doar pot să expun plusurile și minusurile deciziilor lor, însă în final alegerea de a mă asculta, de a avea încredere în sfaturile mele, poate fi numai a clientului, el știe cel mai bine de ce are nevoie în casa lui.
Mai pe scurt, am renunțat să caut beneficiari pentru casele mele și am început să caut case pentru beneficiarii mei.
--
| Designer, cofondator Inside Academy, Ambasador DIPLOMA 2021|
Omid Ghannadi este un designer de origine iraniană, care locuiește și profesează la București. A fondat propriul său birou de arhitectură și design în 2010 și este cofondator al Inside Academy din 2018. În acest timp reușește să își contureze o prezență fermă în lumea designului interior autohton. Proiectele sale vorbesc despre materialitate, modul de a folosi diverse texturi alăturate pentru a transmite un gând autentic în contextul atmosferei propuse. Experiența unei vieți multiculturale, împărțită între Iran, România, Elveția și Anglia, este vizibilă în proiectele sale, în modul prin care utilizarea materialelor este mereu decompusă și recompusă în alt limbaj. Parcursul său este ancorat în dorința de a face arhitectură de interior autentică, funcțională, asemenea unui atelier de croitorie unde fiecare detaliu contribuie la calitatea produsului finit.