Cât a fost condusă de Clotilde Armand (USR), Primăria Sectorului 1 a semnat contracte de aproape 1,8 milioane de lei cu avocați, ca să se judece cu firmă de salubrizare Romprest Service SA.
Astăzi mai sunt pe rol 50 de procese.
Într-unul dintre litigii, primăria încearcă să rezilieze contractul cu Romprest. Iar prin intermediul altuia, vrea să îi atragă răspunderea patrimonială lui Andrei Chiliman, fost primar de sector care, în 2008, a semnat contractul pe 25 de ani cu firma de salubritate.
În rest, în 48 de procese, Sectorul 1 se apără de executările silite ale Romprest Service SA.
Salubristul cere în instanță bani facturați și neplătiți de instituție, penalități de întârziere în valoare de milioane de lei și cheltuieli de judecată. Ba chiar și cheltuieli de judecată pentru procesele deschise ca să obțină alte cheltuieli de judecată.
Iată cele mai recente detalii din acest „război al gunoiului” care s-a transformat într-un hățiș de spețe juridice, din care nu e clar cum va ieși Sectorul 1. Ar putea economisi niște bani. Dar la fel de bine ar putea plăti penalitățile împovărătoare.
Spotmedia.ro a cerut informații de la primăria condusă acum de George Tuță (PNL) și analizat situația dosarelor aflate pe rol.
Așa că vă spunem astăzi ce s-a ales din încercarea fostului primar al Sectorului 1, Clotilde Armand, de a reforma salubrizarea.
Cum am ajuns aici
Primăria Sectorului 1 întârzie de mai mulți ani cu plata salubrizării. Când Armand a ajuns primar, în pandemie, cheltuielile de salubrizare explodaseră. În plus - susținea atunci Clotilde Armand - primăria avea restanțe de vreo 90 de milioane de lei din anii precedeți. Așa că - per total - instituția ar fi trebuit să dea - doar pentru curățenie și gestionarea gunoiului - o treime din bugetul local.
Armand a pornit un război cu Romprest. A refuzat să achite mai multe facturi despre care a spus că sunt umflate. Și pe care - susținea fostul primar USR - Romprest le emitea fără să fi prestat, integral, serviciile de curățenie. În plus, Clotilde Armand a acuzat Romprest de „șantaj mafiot”.
S-a ajuns, până la urmă, la un acord. Primăria Sectorului 1 și Romprest Service SA au încheiat protocoale de salubrizare.
În temeiul acestor documente, care au devenit parte din contract, s-au redus suprafețele curățate și frecvențele cu care Romprest mătura/spăla mai multe străzi și trotuare.
Cheltuielile cu curățenia au scăzut, dar nu pentru că s-ar fi ieftinit curățenia, ci din cauză că s-a făcut mai puțină.
În toamna lui 2022, Clotilde Armand susținea că a economisit 200 de milioane de lei, în principal din reducerea cheltuielilor de salubrizare.
Armand a deschis războiul cu Romprest pe mai multe fronturi.
Unul a fost cel media. A postat fotografii cu sine ridicând gunoiul lăsat de Romprest la pubele, împreună cu voluntari. Și a continuat să pună presiune pe salubrist, prin postări pe Facebook și declarații.
Celălalt front deschis de fostul primar a fost în justiție, cu avocați plătiți din bani publici.
Cine sunt avocații și câți bani primesc
Primele 2 contracte au fost semnate de instituția condusă de Clotilde Armand cu cabinetul avocatei Georgiana Trandafir.
„În perioada 31 decembrie 2020 – 31 octombrie 2024, Primăria Sectorului 1 s-a aflat într-un contract de consultanță, asistență juridică și reprezentare pentru litigiile rezultate din derularea contractului de salubrizare cu cabinetul de avocatură Trandafir.
Acest contract de servicii juridice externe a fost modificat prin 14 acte adiționale, iar valoarea totală a fost de 918.000 lei”, a transmis Primăria Sectorului 1, la solicitarea Spotmedia.ro.
În referatul de aprobare a unui proiect de hotărâre supus votului Consiliului Local al Sectorului 1, pe 20 decembrie 2024, Primăria Sectorului 1 precizează că, în această perioadă, cabinetul avocatei Georgiana Trandafir a gestionat 148 de dosare.
Unele s-au finalizat, altele sunt, încă, pe rolurile instanțelor.
Dar contractele Primăriei Sectorului 1 cu acest cabinet de avocatură s-au încheiat la finalul lui octombrie 2024. Iar Primăria Sectorului 1 se află, la acest moment, „în faza de analiză a tuturor documentelor predate de cabinetul de avocatură mai sus menționat”, ne-a transmis instituția condusă acum de primarul George Tuță (PNL).
La acest moment, se mai află pe rolurile instanțelor 50 de dosare. În 49 dintre ele, Primăria Sectorului 1 vrea să se prezinte, de acum încolo, cu juriștii pe care-i are angajați.
Într-un singur proces - cel în care încearcă să reziliere contractul cu Romprest - Primăria Sectorului 1 e reprezentată de societatea de avocatură Mușat@Asociații SPARL.
Acest contract are o valoare de 881.790 lei, a fost încheiat pe 4 februarie 2022 și va expira în momentul finalizării etapei de fond a procesului cu Romprest. Primăria Sectorului 1 nu a menționat dacă plata este condiționată de obținerea unei victorii.
Până acum, în acest litigiu instanța a dat 10 termene. Puteți urmări evoluția dosarului aici.
Secrete mai sunt, încă
Primăria Sectorului 1 a refuzat să ne spună câte ore a prestat casa de avocatură Mușat@Asociații SPARL și care este tariful orar pentru care a contractat această societate (deși este vorba despre modul în care sunt cheltuiți banii publici).
În sprijinul său, Primăria Sectorului 1 ne-a trimis o motivarea a unei hotărâri a Tribunalului București într-un proces pe care i l-a intentat o fostă angajată. Din hotărâre - care nu este definitivă și care a și fost atacată cu recurs - reiese că informații ca tariful orar plătit pentru un avocat n-ar fi de interes public.
Noi considerăm că este, pentru că arată cum se cheltuiesc banii publici. Numărul de ore facturate este, de asemenea, din punctul nostru de vedere, informație de interes public. Pentru că indică sumele facturate de avocați, care urmează să fie achitate tot din bani publici.
Primăria Sectorului 1 a anonimizat inclusiv datele legate de această motivare, încât Spotmedia.ro a fost nevoită să apeleze la specialiști pentru a putea afla mai multe date despre respectivul litigiu.
De asemenea, Primăria Sectorului 1 a refuzat să ne spună de ce nu a plătit către Mușat@Asociații SPARL sumele facturate, astfel încât s-a ajuns ca avocații să pună sechestru pe 19 mașini ale instituției, la finalul lunii octombrie 2024.
Am întrebat, de asemenea, dacă instituția și-a achitat, între timp, sumele restante către societatea de avocatură. N-am primit răspuns.
Dar am identificat, tot cu ajutorul specialiștilor consultați, un proces deschis de Sectorul 1 de contestare a unei executări din partea Mușat@Asociații SPARL. Dosarul poate fi accesat aici. E pe rolul Judecătoriei Sectorului 1, dar încă nu a primit termen.
Romprest a luat cu executorul 79 de milioane de lei. Și mai vrea 45 de milioane
La solicitarea Spotmedia.ro, Primăria Sectorului 1 a transmis că:
„Situația titlurilor executorii și a măsurilor de executare silită impuse Primăriei Sectorului 1 de
către instanțele judecătorești în litigiile cu operatorul de salubrizare, în perioada 2020-2024, este de
124 de milioane de lei, din care sume plătite - 79 de milioane de lei.
Dorim să subliniem faptul că actuala administrație a Sectorului 1 nu cunoaște motivele pentru care aceste facturi nu au fost introduse în circuitul de plată în mandatul trecut”.
La cea mai recentă ședință a Consiliului Local, George Tuță a spus că trebuie să aibă zilnic grijă să nu rămână fără bani la primărie, din cauza executărilor silite.
„Am ajuns la acest subiect chiar din prima zi după preluarea mandatului, când colegii din aparatul de specialitate mi-au cerut să trimitem adresa la Trezorerie că nu avem bani de disponibilizat.
O trimitem zilnic. Dacă nu, banii PS1 dispar din conturile de trezorerie”, a precizat George Tuță.
Puteți urmări mai jos (cu începere de la minutul 42.24) întreaga declarație a primarului George Tuță.
La acest moment - potrivit informațiilor pe care ni le-a comunicat Primăria Sectorului 1 - mai sunt pe rol 50 de procese cu Romprest.
Mai jos, regăsiți lista completă a litigiilor în curs, numerele de dosar și numele instanțelor pe rolul cărora se află dosarele:
Consiliul Local al Sectorului 1 a votat, pe 20 decembrie 2024, întocmirea unei comisii care să analizeze situația executărilor silite rezultate din litigiile cu Romprest.
Romprest vrea banii facturați și milioane de lei penalități și cheltuieli de judecată
În 14 dintre cele 50 de dosare pe care le regăsiți pe lista de mai sus, Primăria Sectorului 1 contestă executarea sa silită de către Romprest sau apelează la alte proceduri juridice, pentru a încerca să împiedice firma de salubrizare să-i ia bani din conturi.
În alte dosare, Romprest a obținut deja, la fond, hotărâri de instanță în temeiul cărora ar putea încasa penalități de 0,6% pe zi pentru sume facturate către PS 1 și pe care instituția nu i le-a achitat. Dar hotărârile nu sunt definitive și, cel mai probabil, primăria de sector le va ataca.
În unele dosare, penalitățile cerute de Romprest sunt relativ mici. Spre exemplu, 224.120 lei, ceruți în Dosarul 7949/299/2022 de pe rolul Judecătoriei Sectorului 1, pe care îl puteți accesa aici.
Dar în alte dosare, Romprest cere penalități uriașe. Spre exemplu, 2.130.746 lei, în Dosarul 17112/299/2024 de pe rolul Judecătoriei Sectorului 1, pe care îl puteți accesa aici. În acest caz, penalitățile reprezintă jumătate din suma pe care Primăria Sectorului 1 i-a achitat-o salubristului cu o întârziere de 2 ani.
În alte dosare, Romprest cere cheltuieli de judecată. Unele de ordinul zecilor de mii de lei.
Și sunt chiar litigii în care Romprest vrea ca Primăria Sectorului 1 să-i plătească inclusiv cheltuielile pentru procesele pe care le-a deschis ca să-i ceară instituției alte cheltuieli de judecată. Pentru detalii, puteți consulta soluția pe scurt din Dosarul 9238/299/2024 de pe rolul Judecătoriei Sectorului 1. Îl puteți accesa aici.
Restul proceselor sunt deschise fie de Romprest, care are diverse pretenții bănești de la Primăria Sectorului 1, fie de aceasta din urmă, în încercarea de a se apăra, pe diverse căi.
În cele mai multe dosare deschise până acum, la fond, Romprest are câștig de cauză, potrivit analizei soluțiilor pe scurt de pe portalurile instanțelor pe care a realizat-o Spotmedia.ro.
Nimeni nu poate spune, însă, cum vor judeca instanțele. Așa că rămâne de văzut dacă firma își va primi penalitățile și cheltuielile de judecată pe care le solicită.
Dacă Romprest Service SA își câștigă banii în instanță, sumele vor fi plătite din bani publici. Adică din taxele și impozitele cetățenilor.
Ce-a rămas din ofensiva împotriva împotriva „mafiei gunoaielor”
La acest moment, din informațiile pe care ni le-a furnizat Primăria Sectorului 1 - instituția mai are 2 procese prin care urmărește alte scopuri în afara evitării executărilor silite din partea Romprest.
Unul este cel prin care încearcă rezilierea contractului. Și a cărui evoluție este incertă. Nu doar pentru că nu avem cum să prevedem cum va judeca instanța. Ci și din cauză că nu e foarte clar dacă mai există voința politică pentru rezilierea acestui contract.
Am întrebat Primăria Sectorului 1 dacă intenționează, în continuare, să rezilieze. Iată răspunsul:
„Menționăm că, în contractul cu operatorul de salubrizare, Consiliul Local deține competența de
a decide măsurile necesare în vederea îndeplinirii obligațiilor contractuale, precum și aceea de a
adopta soluții ce privesc gestionarea eficientă a resurselor publice în această situație, pentru că deține
calitatea de parte semnatară în acest raport juridic”.
Consiliul Local al Sectorului 1 este, în acest mandat, fragmentat. Puteți vedea structura, pe grupuri politice, mai jos:
În aceste condiții, e greu de crezut că se va lua ușor o decizie cu privire la o problemă atât de spinoasă cum ar fi rezilierea unui contract de delegare a serviciului de salubrizare. Potrivit semnalelor transmise până acum de administrația Sectorului 1, nu mai există vreun interes deosebit pentru a mobiliza resurse, în scopul rezilierii, cu orice preț, a contractului cu Romprest.
Iar al doilea proces este cel prin care Primăria Sectorului 1 încearcă să mai pună ceva ordine în problema cheltuielilor de salubrizare. Acesta a început încă din 2019. S-a dat deja o decizie pe care o puteți accesa aici. Dar Curtea de Apel a decis rejudecarea. Detalii, aici.
În acest dosar, Primăria Sectorului 1 vrea să-i atragă răspunderea patrimonială lui Andrei Chiliman, fostul primar al Sectorului 1, mandatat de Consiliul Local din 2008 să semneze contractul pe 25 de ani cu Romprest Service SA.