Consiliul Județean Suceava a aprobat săptămâna aceasta construcţia unei şosele de centură pentru Gura Humorului, care va costa mai mult de jumătate de miliard de euro. Practic, va fi mai scumpă la kilometru decât orice autostradă din România.
Bucata aceasta de drum de mare viteză va face parte din Autostrada Nordului, iar costurile sunt estimate acum la 539 de milioane de euro, transmite presa locală.
Președintele CJ Suceava este Gheorghe Flutur, însă el nu a votat acest proiect, ca să nu fie acuzat de conflict de interese, pentru că traseul viitoarei șosele trece şi peste un teren care îi aparţine.
Varianta de ocolire de la Gura Humorului este proiectată la profil de autostradă de munte, având puţin peste 10 km, cu două benzi de circulație pe sens, benzi de urgență şi o zonă mediană de 23,50 m, dar şi 8 poduri/pasaje/viaducte, potrivit vicepreședintelui CJ Suceava Vasile Tofan.
Realizarea unei variante de ocolire a orașului Gura Humorului a devenit o prioritate, pentru că pe DN 17 se înregistrează valori de trafic rutier foarte mari, aspect ce conduce la creșterea duratei călătoriei și diminuarea siguranței circulației, a explicat Tofan.
USR remarcă investiţia de la Suceava şi acuză că baronul PNL Flutur se pregătește să dea un tun de peste 500 de milioane de euro.
"Fiecare kilometru din centură va costa nu mai puțin de 54 de milioane de euro, de cinci ori mai mult decât un kilometru din Autostrada de Centură București", se arată într-un comunicat de presă remis SpotMedia.ro de USR.
Aceeaşi sursă adaugă că şoseaua va fi plătită de Ministerul Transporturilor, adică din banii tuturor românilor. Doar că CJ Suceava a convenit cu CNAIR depunerea acestui proiect spre finanțare prin fonduri europene alocate prin Programul Transport 2021-2027.
USR îi solicită ministrului Sorin Grindeanu să nu aprobe proiectul în această formă, pentru că ar trebui "refăcut de urgență astfel încât să aibă costurile în limite pieței și ale bunului-simț".
„Poate suma se justifică pentru că președintele CJ are teren pe traseul centurii și așteaptă niște despăgubiri serioase. Spre comparație, Autostrada Sibiu - Pitești pe sectorul greu care trece munții costă vreo 30 de milioane de euro per kilometru. Autostrada de Centură București, vreo 10 milioane de euro per kilometru. Autostrada Moldovei A7 costă vreo 12 milioane de euro per kilometru. Și exemplele pot continua.
Nu există vreo autostradă clasică în România sau în lume care să se apropie de minunea lui Flutur”, spune Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Pentru comparație, costurile porțiunii din nord al autostrăzii de centură a Capitalei sunt de circa 2,35 miliarde de lei (470 de milioane de euro), fără TVA. Însă aceasta este o autostradă de circa 50 de kilometri, iar costurile exproprierilor sunt mult mai mari în Ilfov.