Vitamina K: 4 beneficii pentru organism

Vitamina K: 4 beneficii pentru organism

Vitamina K se referă, de fapt, la un grup de vitamine solubile în grăsimi, care are numeroase roluri în menținerea sănătății organismului.

Cei mai importanți compuși sunt vitamina K1 și vitamina K2. Vitamina K1 este obținută, cu precădere, din legume cu frunze verzi (spanac, sparanghel și broccoli). Vitamina K2 reprezintă, la rândul său, un grup de compuși obținuți, în mare parte, din carne, brânzeturi și ouă.

Corpul are nevoie de vitamina K pentru a produce protrombina, o proteină care joacă un rol important în coagularea sângelui și metabolismul osos.

Nivelurile scăzute de vitamina K pot crește riscul sângerării necontrolate. Deși deficitul de vitamina K este rar la adulți, este foarte frecvent la nou-născuți.

Îți prezentăm, în rândurile următoare, câteva beneficii ale vitaminei K pentru organism:

Vitamina K susține sănătatea cutanată

Vitamina K este esențială pentru refacerea pielii, cel mai mare organ cu rol de protecție a organismului. Pentru că funcția principală a acestei vitamine constă în sprijinirea procesului de coagulare a sângelui, tăieturile, vânătăile și zonele afectate în urma unor intervenții chirurgicale se vindecă mai repede când organismul are parte de suficientă vitamina K.

Totodată, vitamina K este utilă și în reducerea inflamației și poate contribui la diminuarea cercurilor negre de sub ochi, atunci când este combinată cu alte ingrediente active. Studiile au arătat că cercurile de sub ochi pot fi estompate când sunt folosite produse cosmetice care conțin vitamina K, retinol, vitamina C și vitamina E.

Vitamina K și-a dovedit eficiența și în tratarea altor probleme cutanate, precum vergeturile, varicele și petele pigmentare.

Un alt rol important al vitaminei K este în formarea fibrelor de colagen. Odată cu înaintarea în vârstă, producția colagenului scade, drept urmare pot apărea semne ale îmbătrânirii, precum liniile fine și ridurile. De asemenea, stimularea sintezei colagenului este esențială, întrucât împiedică formarea unor depozite de grăsimi, ceea ce determină apariția unei afecțiuni comune a pielii: celulita.

Vitamina K sprijină sănătatea osoasă

Mai multe studii au arătat că există o corelație între aportul scăzut de vitamina K și osteoporoză. 

Cercetări la care au participat, în special, femei aflate în postmenopauză, care sufereau de osteoporoză, au arătat că suplimentele cu vitamina K2 aduc beneficii în tratarea acestei afecțiuni.

Vitamina K sprijină menținerea oaselor puternice, îmbunătățește densitatea osoasă și scade riscul de a suferi de fracturi.

Vitamina K susține sănătatea cognitivă

Nivelurile crescute de vitamina K din sânge au fost asociate cu o memorie episodică îmbunătățită la adulții în vârstă.

Un studiu la care au participat adulți cu vârsta peste 70 de ani a arătat că cei care au avut cele mai mari niveluri sangvine de vitamina K1 au avut cea mai mare performanță a memoriei episodice verbale.

Vitamina K sprijină sistemul cardiovascular

Vitamina K poate ajuta la menținerea tensiunii arteriale scăzute prin prevenirea mineralizării. Acest lucru permite inimii să pompeze sângele în mod corect în întregul organism.

Mineralizarea apare în mod natural, odată cu vârsta, și este un factor de risc major pentru bolile de inimă. S-a demonstrat, de asemenea, că aportul adecvat de vitamina K reduce riscul de accident vascular cerebral.

Nivelurile scăzute ale vitaminelor D și K au fost asociate cu hipertensiune arterială. La fel ca și vitamina D, vitamina K are un rol important în reglarea nivelului de calciu din sânge.

Aportul necesar de vitamina K nu este dificil de obținut. Deși unele persoane pot avea nevoie de suplimente alimentare, cei mai mulți oameni pot obține necesarul de vitamina K din dieta zilnică. O alimentație sănătoasă, echilibrată și săracă în produse procesate este cea mai bună metodă de a obține aportul de vitamina K necesar bunei funcționări a organismului.