Autoritatea Electorală Permanentă a transferat în 2024 către partidele politice 386 de milioane de lei, din care 62 de milioane doar în luna decembrie, arată un raport întocmit de Expert Forum.
Cele mai mari sume le-a primit PSD, iar cele mai mari sume de bani s-au cheltuit pentru presă şi propagandă.
Raportul realizat de Expert Forum include date despre veniturile şi cheltuielile partidelor politice legate de subvenţii din 2024, o analiză detaliată a lunii noiembrie, precum şi o critică legată de propunerile Guvernului cu privire la bugetul pentru anul viitor.
Raportul integral este disponibil la https://expertforum.ro/subventiile-2024-planuri-2025/, iar graficele interactive la www.banipartide.ro/subventii.
”Autoritatea Electorală Permanentă a transferat în 2024 către partidele politice 386 de milioane de lei, din care 62 de milioane în luna decembrie. Totalul include şi fonduri primite de PMP ca urmare a unei decizii a instanţei. Partidul a primit peste 4 milioane de lei în luna iunie, fonduri care fuseseră blocate prin hotărâre a preşedintelui AEP încă din 2023 ca urmare a unei dispute legate de preşedinţia PMP", arată Expert Forum.
Iată ce fonduri a primit fiecare partid:
- PSD - 152.9 milioane lei
- PNL - 122 milioane lei
- USR - 65 milioane lei
- AUR - 35.7 milioane lei
- PMP - 7 milioane lei.
- PRO România - 2.9 milioane de lei, din care viraţi 1.2 milioane lei. Mare parte din fondurile Pro România au fost transferate direct către biroul unui executor judecătoresc.
- Forţa Dreptei - 810.000 de lei
”Datele pentru luna decembrie nu sunt încă disponibile. Aproape toate partidele au cheltuit până în noiembrie mai mult decât au primit în primele 11 luni ale anului. Cel mai mult au cheltuit AUR (165%), USR (138%) şi PNL (115%). PSD a cheltuit 96%", a mai transmis organizaţia.
Destinaţia celor mai mari cheltuieli
- În primele 11 luni ale anului 2024 (ianuarie-noiembrie), cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
- presă şi propagandă: 214 milioane de lei – 57,8% din totalul cheltuielilor
- personal: 29 milioane de lei – 7,8 % din totalul cheltuielilor
- consultanţă politică: 26,3 milioane de lei – 7 % din totalul cheltuielilor
- organizarea de activităţi cu caracter politic: 20 milioane de lei – 5,6%
- sondaje de opinie: 18,9 milioane de lei – 5,1%
- producţia şi difuzarea de spoturi publicitare: 16,4 milioane de lei – 4,4%
- bunuri mobile şi imobile: 14,6 milioane de lei – 4%
- Alte categorii: 30 mil – 8,2 %
”Cele mai mari cheltuieli din 2024 s-au înregistrat în luna aprilie (56 de milioane) şi octombrie (50 de milioane de lei), adică în perioada dinaintea începerii campaniei electorale. În noiembrie, lună electorală, atât pentru alegerile parlamentare, cât şi pentru cele prezidenţiale, partidele au cheltuit 27 de milioane de lei, similar cu luna iunie”, arată raportul.
ADVERTISINGSubvenţiile în context electoral
Expert Forum analizează şi subvenţiile în context electoral.
”Luna noiembrie a fost perioadă de campanie electorală. Pentru alegerile prezidenţiale perioada de campanie a început pe 25 octombrie, iar pentru parlamentare pe 1 noiembrie. În această perioadă, cheltuielile pentru promovare ale partidelor politice ar trebui să se oprească sau cel puţin să se reducă la minimum, întrucât majoritatea au fost competitori electorali, iar cheltuielile pentru promovarea candidaţilor ar trebui declarate în campania electorală.
Continuarea campaniei de promovare a partidului ar putea fi văzută ca o formă mascată prin care nu se declară fondurile în campanie – de neînţeles, de altfel, întrucât legea oricum permite cheltuirea subvenţiilor în campanie sau decontarea fondurilor private, dacă partidele obţin mai mult de 3% din voturi.
ADVERTISINGDiferenţa majoră este că fondurile cheltuite din subvenţii ca promovare a partidului – deci nu a competitorului electoral –nu se marchează nicicum şi nici nu se declară detaliat sau transparent în vreun raport”, a mai transmis organizaţia.
Potrivit acesteia, pe perioada campaniei electorale s-a cheltuit cel mai mult pentru presă şi propagandă şi producţia şi difuzarea de spoturi publicitare.
”Aşadar, se ridică totuşi întrebarea pe ce poate cheltui un partid 8 milioane de lei (cazul PSD) sau 4,8 milioane de lei (AUR) pentru promovarea partidului în plină lună electorală, când cheltuielile ar trebui să fie legate de competitorii electorali şi mai puţin de promovarea acestuia în sine”, a mai transmis Expert Forum.
Reduceri de ochii lumii?
Expert Forum critică strategia pentru 2025.
”Conform OUG aprobat în şedinţa de guvern din 30 decembrie, valoarea alocată pentru subvenţii scade cu 25% faţă de nivelul acordat în anul 2024, fără a se oferi vreo justificare cu privire la motivele pentru care s-a ajuns la această valoare.
Nota de fundamentare menţionează doar că «Se propune ca subvenţia acordată în anul 2025 partidelor politice să fie diminuată cu 25% faţă de anul 2024.» Probabil aceasta reducere este una amăgitoare, precum cea cu care s-a lăudat şi premierul Florin Cîţu în 2020.
După ce a declarat că va reduce subvenţiile cu 30%, le-a mărit în cele din urmă de la 162 de milioane de lei cu 90 de milioane de lei, pe ascuns. Reamintim că şi în 2024 Guvernul Ciolacu a mărit subvenţiile, pe ascuns, de la 314 milioane de lei la 387 milioane de lei, cea mai mare valoare de până acum”, a mai transmis organizaţia.
- În primele 11 luni ale anului 2024 (ianuarie-noiembrie), cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
- presă şi propagandă: 214 milioane de lei – 57,8% din totalul cheltuielilor
- personal: 29 milioane de lei – 7,8 % din totalul cheltuielilor
- consultanţă politică: 26,3 milioane de lei – 7 % din totalul cheltuielilor
- organizarea de activităţi cu caracter politic: 20 milioane de lei – 5,6%
- sondaje de opinie: 18,9 milioane de lei – 5,1%
- producţia şi difuzarea de spoturi publicitare: 16,4 milioane de lei – 4,4%
- bunuri mobile şi imobile: 14,6 milioane de lei – 4%
- Alte categorii: 30 mil – 8,2 %
”Cele mai mari cheltuieli din 2024 s-au înregistrat în luna aprilie (56 de milioane) şi octombrie (50 de milioane de lei), adică în perioada dinaintea începerii campaniei electorale. În noiembrie, lună electorală, atât pentru alegerile parlamentare, cât şi pentru cele prezidenţiale, partidele au cheltuit 27 de milioane de lei, similar cu luna iunie”, arată raportul.
ADVERTISINGSubvenţiile în context electoral
Expert Forum analizează şi subvenţiile în context electoral.
”Luna noiembrie a fost perioadă de campanie electorală. Pentru alegerile prezidenţiale perioada de campanie a început pe 25 octombrie, iar pentru parlamentare pe 1 noiembrie. În această perioadă, cheltuielile pentru promovare ale partidelor politice ar trebui să se oprească sau cel puţin să se reducă la minimum, întrucât majoritatea au fost competitori electorali, iar cheltuielile pentru promovarea candidaţilor ar trebui declarate în campania electorală.
Continuarea campaniei de promovare a partidului ar putea fi văzută ca o formă mascată prin care nu se declară fondurile în campanie – de neînţeles, de altfel, întrucât legea oricum permite cheltuirea subvenţiilor în campanie sau decontarea fondurilor private, dacă partidele obţin mai mult de 3% din voturi.
ADVERTISINGDiferenţa majoră este că fondurile cheltuite din subvenţii ca promovare a partidului – deci nu a competitorului electoral –nu se marchează nicicum şi nici nu se declară detaliat sau transparent în vreun raport”, a mai transmis organizaţia.
Potrivit acesteia, pe perioada campaniei electorale s-a cheltuit cel mai mult pentru presă şi propagandă şi producţia şi difuzarea de spoturi publicitare.
”Aşadar, se ridică totuşi întrebarea pe ce poate cheltui un partid 8 milioane de lei (cazul PSD) sau 4,8 milioane de lei (AUR) pentru promovarea partidului în plină lună electorală, când cheltuielile ar trebui să fie legate de competitorii electorali şi mai puţin de promovarea acestuia în sine”, a mai transmis Expert Forum.
Reduceri de ochii lumii?
Expert Forum critică strategia pentru 2025.
”Conform OUG aprobat în şedinţa de guvern din 30 decembrie, valoarea alocată pentru subvenţii scade cu 25% faţă de nivelul acordat în anul 2024, fără a se oferi vreo justificare cu privire la motivele pentru care s-a ajuns la această valoare.
Nota de fundamentare menţionează doar că «Se propune ca subvenţia acordată în anul 2025 partidelor politice să fie diminuată cu 25% faţă de anul 2024.» Probabil aceasta reducere este una amăgitoare, precum cea cu care s-a lăudat şi premierul Florin Cîţu în 2020.
După ce a declarat că va reduce subvenţiile cu 30%, le-a mărit în cele din urmă de la 162 de milioane de lei cu 90 de milioane de lei, pe ascuns. Reamintim că şi în 2024 Guvernul Ciolacu a mărit subvenţiile, pe ascuns, de la 314 milioane de lei la 387 milioane de lei, cea mai mare valoare de până acum”, a mai transmis organizaţia.