Guvernul a adoptat joi, prin ordonanță de urgență, noi măsuri privind derularea campaniei electorale și realizarea publicității politice.
Astfel, printre alte modificări, este constituit un mecanism de monitorizare a materialelor care vor fi publicate pe rețelele sociale.
- Ciolacu anunță reguli noi în campanie și amenzi de 5% din cifra de afaceri pentru platformele care nu le respectă (Video)
- Guvernul a modificat programul de vot în diaspora: Urnele se închid la ora 21, ora României!
Explicaţii a dat purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin:
„Concret, pe durata campaniei electorale alegerilor pentru președintele României din anul 2025, actorii politici asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informații:
- O indicație că este vorba despre un material publicitar politic.
- Identitatea sponsorului materialului publicitar politic respectiv, adică numele, adresă de e-mail și dacă este publică o adresă poștală.
- În cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul"
Trebuie menționat şi că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public țintă sau de distribuire a materialelor publicitare.
„E vorba de acei algoritmi care, calibrați în funcție de interesul unui diseminator de mesaje, se întâmplă la marketingul în scop comercial asta de ani buni de zile, să fie țintit și o anumită categorie socio-profesională din cadrul corpului de cetățeni cu drept de vot.
Ei bine, dacă există o astfel de prelucrare, acest lucru trebuie precizat odată cu difuzarea materialului respectiv.
De asemenea, este obligatorie o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sumele permise de legea 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale republicate cu modificările și completările ulterioare.
După caz, mai trebuie făcută o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau a unei promovări electorale plătite.
Aceste dispoziții se aplică și pentru orice promovare, distribuire, postare sau editarea unor materiale publicate politic pe platforme online, pe platforme online foarte mari, pe motoare de căutare online sau alte rețele de socializare”, precizează el.
Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editarea materialelor publicitare politice se vor stabili prin hotărârile subsecvente emise de Autoritatea Electorală Permanentă și se vor regăsi centralizate într-un ghid al finanțării campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale ale României din anul 2025, care va fi publicat în timp util.
„Vă readuc aminte, perioada electorală, nu campanie electorală, va începe pe 18 februarie 2025. Încălcarea dispozițiilor, acestea menționate mai devreme, constituie contravenție dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată potrivit legii infracțiune și contravenția se sancționează cu amendă de la 15.000 de lei la 50.000 de lei.
Mai trebuie spus că există în derulare și va fi reglat mai intens, să spunem, între perioada electorală și un mecanism de monitorizare a materialelor care vor fi publicate pe rețelele sociale, aceste sesizări care pot veni și din afara sistemului de monitorizare, aceste petiții, aceste reclamații, cum vreți să le numiți, trebuie depuse la birourile electorale centrale sau la Biroul Electoral Central, de fapt, și ele trebuie sesizate și puse pe circuit imediat pentru a fi verificate prin instrumente specifice de securitate cibernetică, dacă este cazul”, încheie Constantin.