O barjă încărcată cu o mie de tone de îngrășăminte cu azot s-a scufundat în Serbia, dar ministrul român al Mediului dă asigurări că riscul de poluare este mic.
Presa sârbă scrie că nava ar fi românească, însă pe aplicația de monitorizare a traficului naval, acesta apare ca fiind sub pavilion german.
Incidentul grav s-a înregistrat după ce împingătorul barjei a lovit pilonul unui pod, transmite Digi24. În urma impactului, barja a luat apă și s-a scufundat. Alertate, autoritățile sârbe au închis circulația pe podul care face legătura cu Croația, ca să-l inspecteze.
Nava plecase din Austria și trebuia să ajungă într-un port de lângă Belgrad, iar activiștii de mediu se tem acum că cele o mie de tone de îngrășăminte vor afecta flora și fauna din zonă.
Mai mult, există riscul ca azotul să ajungă și în Delta Dunării, conform sursei citate. La o viteză de deplasare a apei de 400 de kilometri pe zi, dacă îngrășământul va ieși din saci, valul de poluare ar putea lovi Delta în trei zile.
REACȚIA MINISTRULUI ROMÂN AL MEDIULUI
Mircea Fechet, ministrul român al Mediului, a precizat că nu a fost dată o alertă pentru acest incident. Dar chiar dacă îngrășămintele ce conțin azot ar ieși din saci, pericolul de poluare ar fi unul mic.
„Debitul Dunării la intrarea în țară este mare, de aproximativ 9000 m³ pe secundă, lucru care ne ajută, pentru că media lunii ianuarie este de 4-500 m³ pe secundă. Asta înseamnă că, în cazul în care acest accident se confirmă, avem o diluție semnificativă care ar putea atenua șocul unei eventuale poluări.
Potrivit estimărilor specialiștilor noștri, în situația în care acest accident s-a întâmplat, iar poluarea va ajunge pe teritoriul României, riscul ca să avem o problemă majoră este unul mic. Pe de o parte, din pricina debitului mare. Pe de altă parte, acel azotat fiind în saci, diluția se va face într-un timp mai îndelungat.
Aș adăuga și faptul că temperaturile ne ajută, pentru că nu favorizează înflorirea algelor”, a explicat acesta într-o intervenție telefonică la Digi24.