Economia circulară - cât de pregătite sunt firmele din România să o adopte

Economia circulară - cât de pregătite sunt firmele din România să o adopte

Economia circulară este un concept care se referă la un model de dezvoltare durabilă, în care resursele sunt utilizate eficient, iar produsele, componentele și materialele sunt reciclate, reutilizate sau refolosite într-un ciclu continuu, în loc să fie aruncate după utilizare. Scopul economiei circulare este de a reduce la minimum consumul de resurse naturale, emisiile de gaze cu efect de seră și deșeurile, dar și de a crea un sistem economic sustenabil. Pe cât de frumos sună, pe atât de complicat poate fi de implementat, mai ales în companiile din România, care nu sunt obișnuite cu promovarea sustenabilității. Totuși, acest lucru trebuie să se schimbe. 

ADVERTISING

Iată ce pot face operatorii economici pentru a implementa conceptul de economie circulară 

Un aspect cheie al economiei circulare este trecerea de la un model liniar de business de utilizare a resurselor, la unul circular. În primul model, materiile prime sunt extrase, produsele sunt fabricate, folosite și apoi aruncate la gunoi. În cazul unui model circular produsele sunt concepute să fie reparate, reutilizate sau reciclate, astfel încât să poată fi reintroduse în circuitul economic sub o formă sau alta.

Pentru a atinge acest target este nevoie de implementarea unor schimbări în designul produselor, în modelele de afaceri, în infrastructură, dar și în comportamentul consumatorului. Beneficiile economiei circulare sunt foarte multe. De la reducerea consumului de resurse, conservarea energiei, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, creșterea eficienței economice, crearea de locuri de muncă, stimularea inovației și până la îmbunătățirea calității mediului înconjurător, toate sunt avantaje pe care oamenii le pot experimenta. Resursele planetei sunt finite, iar reducerea folosirii lor și gestionarea eficientă a celor existente sunt lucruri esențiale pentru un viitor mai bun. 

ADVERTISING

Există o mulțime de lucruri pe care firmele le pot face pentru a se îndrepta către un model de economie circulară. În primul rând, pot integra principii sustenabile de design în dezvoltarea produselor. Acest lucru poate include conceperea lor, astfel încât să fie ușor de reparat, reutilizat, reciclat sau refolosit. De exemplu, se pot folosi ambalaje și materiale reutilizabile în procesul de fabricație. De asemenea, companiile pot implementa practici de gestionare eficientă a resurselor, cum ar fi optimizarea utilizării energiei și a apei, implementarea de practici de reciclare etc. Totul trebuie să aibă la bază reducerea pierderii materiilor prime. Acest lucru este esențial pentru antreprenorii ale căror afaceri afectează mediul înconjurător. 

ADVERTISING

Orice business a cărui activitate are efecte semnificative asupra mediului înconjurător, trebuie să aibă obligatoriu prin lege un responsabil de mediu și un departament specializat pe probleme de acest tip. În cazul în care compania ta nu are un responsabil de mediu, poți apela la Stratos.ro, care are responsabili de mediu specializați în diverse domenii de activitate. Este foarte important să evaluezi efectele negative reale pe care compania ta le are asupra mediului, să găsești soluții pentru a le minimiza, să te ocupi de documentație și să monitorizezi tot acest proces. Toate acestea sunt obligații pe care orice activitate dăunătoare mediului trebuie să le îndeplinească, iar de multe ori pot fi copleșitoare. De aceea, mulți operatori comerciali au nevoie de ajutor în privința problemelor de mediu. 

Așadar, economia circulară este un concept care trebuie implementat cât mai curând în toate companiile din lume, iar firmele din România nu sunt o excepție.