Internetics, un proiect The Institute, este un altfel de eveniment în industria de publicitate din România, pentru că juriul este format în cea mai mare parte din profesioniști din companii, și astfel creează o punte vitală între clienți și agenții de publicitate. Anual, agențiile își prezintă proiectele și abordările în fața juraților, iar potențialii lor „clienți” evaluează proiectele, determinând astfel agențiile câștigătoare. Internetics servește astfel drept platformă de evaluare, conectare și recunoaștere a excelenței în publicitatea digitală din România.
Pentru că Spotmedia este un partener media tradițional al competiției Internetics, am avut oportunitatea de a pătrunde în culisele universului vibrant și în continuă schimbare al publicității digitale cu trei profesioniste de top din România, jurați ai competiției. Claudia Tocilă – Head of Marketing, Vola.ro, Nicoleta Maican, Brand & Communications Manager la Telekom Romania și Sorina Diaconu – Strategy Communication Consultant Stickr ne-au oferit perspective fascinante asupra provocărilor publicității digitale.
Claudia se bucură să urmărească campaniile din industrie și să învețe din cele care ies în evidență. Ea lucrează la Vola.ro de aproape 6 ani și are o experiență în comunicare de aproape 10 ani. Campaniile pe care le-a coordonat și pentru care va continua să lucreze pornesc întotdeauna de la un obiectiv clar definit, la care, spune ea, speră să adauge o notă personală de creativitate și emoție.
Pe de altă parte, Nicoleta Maican, Brand & Communications Manager la Telekom, cu peste 20 de ani de experiență în publicitate și comunicare în agenții renumite și corporații multinaționale este dedicată inovației și are întotdeauna o abordare centrată pe client - #ClientFirst #WinTheirHearts.
EU Youth Council, Grupul Ogilvy, Organizația Națiunilor Unite, MTAG Switzerland, Bel Groupe France și MedLife Group sunt doar o parte din pozițiile pe care Sorina le-a ocupat de-a lungul timpului. Numeroase proiecte freelance au conturat de-a lungul timpului viziunea ei ca specialist în marketing. În prezent, lucrează alături de mai multe companii în calitate de Consultant de Comunicare și Strategie, dar reprezintă și Stickr, noua aplicație de social media #true și #autentic, în calitate de Marketing of People.
Ce componentă dintr-o campanie de publicitate considerați că asigură rezultatele vizibile?
Claudia Tocilă: Nu este doar una, este vorba de o combinație între creativitate out of the box și o strategie de media bine targetată și echilibrată pentru obiective, dar și o chimie între client și agenție, între produs și execuție.
Nicoleta Maican: La baza oricărei campanii reușite stă cunoașterea și înțelegerea profundă a publicului țintă. Modul în care un concept creativ este executat și livrează mesajul unei campanii este un proces de continuă raportare la publicul țintă, pentru care vrei să fii relevant și să inovezi, respectând promisiunile brandului.
Sorina Diaconu: Research & data, corect interpretate, cu privire la nevoile și trendurile pieței, la care se adaugă creativitatea. Robert Greene spunea la un moment dat că s-a săturat de echipa de 20 de asistenți de research pe care o avea (da, 20), pentru că aceștia nu aveau răbdarea să "stea în plictiseală" - în sensul că nu căutau acele mici detalii care puteau face o campanie fantastică, nu citeau absolut tot, nu puneau întrebări și nu contestau datele până când reușeau să obțină acel nucleu unic din care să plece construcția unei campanii solide.
Ce credeți că ar trebui să ia în calcul mai des atât clienții, cât și agențiile în construcția unei campanii?
Claudia Tocilă: Mai mult curaj de ambele părți, implicarea în schimbări sociale, mentalități și implicarea tinerilor dincolo de rețelele sociale.
Nicoleta Maican: Autenticitate, personalizare și inovare. Clienții și agențiile, împreună, ar trebui să se concentreze pe folosirea datelor și a creativității pentru a livra campanii digitale mai eficiente și relevante.
Sorina Diaconu: Coerența cu linia brandului și continuitatea naturală, adaptată la prezent, față de campaniile trecute. Nu doar, cum spunea un fost coleg, "platoul" de acțiuni pe trend sau pentru festival. Să încerce să meargă dincolo de ceea ce se face, și să nu meargă în "red sea" (vezi festivalurile de muzică din vară....) Agențiile fac foarte mult și au evoluat enorm, însă de multe ori nu își calibrează așteptările în primul rând cu propria viziune, ci mai întâi cu ce ar funcționa. Atât la Effie, cât și la Internetics, se jurizează cazul înscris, însă mie personal îmi place să văd, să simt că acolo nu este doar un "one-off". Chiar discutam zilele trecute cu un om de research, care spunea că nu înțelege de ce o anumită companie se tot mută dintr-un arhetip în altul, prin ceea ce comunică, și că devine confuz. În timp, nu doar oamenii de specialitate sesizează astfel de schimbări, ci și consumatorul - indiferent de industrie.
Ce crezi că ne lipsește și care crezi că sunt atuurile românilor în industria de advertising / digital în România?
Claudia Tocilă: Cred că ne putem mândri cu campaniile locale oriunde, dovadă stau premiile pe care le iau agențiile la competiții în străinătate, succesul real și palpabil al brandurilor care fac campanii bune sau joburile prestigioase la care au acces creativii care sunt recrutați în străinătate. Atuul românilor vine din nevoia de a face lucruri wow cu bani puțini 🙂
Nicoleta Maican: Industria de advertising și digital din România are mult potențial și se dezvoltă în mod continuu. Românii sunt cunoscuți pentru creativitatea lor și capacitatea de a se adapta rapid la schimbări, ceea ce este esențial în industria digital, aflată în continuă schimbare. Ce ne lipsește: o abordare mai strategică a comunicării, alocarea de resurse pentru toate etapele de planificare, începând cu cea de research, investițiile pe termen lung în proiecte care să stimuleze creativitatea și eficiența industriei.
Sorina Diaconu: În advertising este extrem de multă fragmentare acum, foarte multe segmente și câteva agenții integrate. Cred că zona de strategie în digital este mai bine integrată în brand și business în afara țării (de exemplu, Franța). Oameni deștepți avem, asta cu siguranță nu lipsește, însă contextul este unul complicat și atunci rezultantă este că multe idei se pierd. Pe de altă parte, nici consumatorul din România nu este pregătit pentru tipuri de comunicare mai noi, mai neconvenționale - știu o campanie genială care a fost gândită din start direct pentru piața din US, dar e gândită de oameni de la noi. Românii sunt foarte adaptați și născuți cu istețime, la care dacă se adaugă experiență și focus, eu cred că pot reuși orice oriunde în lume.
Dați-ne un exemplu de o campanie reușită din istoria digitală care v-a impactat.
Claudia Tocilă: AQUA Carpatica - Testul Purității. Am lucrat de partea clientului la această campanie și mi-a schimbat perspectiva despre publicitate, mi-a dat curaj pentru campaniile inițiate mai apoi de mine și echipa mea pentru că am învățat multe despre industria de advertising, media și PR. În plan internațional cred că "Like a Girl" - Always m-a impresionat cel mai mult la acel moment și mi-a rămas în memorie.
Nicoleta Maican: La nivel internațional - Campania "Ice Bucket Challenge" - a fost una dintre cele mai virale campanii - creată pentru a sensibiliza cu privire la boala ALS și a strânge fonduri pentru cercetare (a atras atenția asupra unui subiect sensibil, printr-un curent nou - challenge), iar în România - comunicarea Netflix.
Sorina Diaconu: Mi-a plăcut mult Bancnota de 5 lei, ca portal pentru Festivalul Enescu by Samsung. Din afara țării: "The Bread Exam", seria Airbnb’s user-generated content, viralul Dollar Shave Club’s “Our Blades are F***ing Great”, îmi place ce a făcut Ryan Reynolds pentru Wrexham, și cum The New York Times își folosește zona de gaming pentru a ține abonații.
PR Wave: Viitorul în digital - cum arată, la ce să ne așteptăm?
Sorina Diaconu: Viitorul în digital are un potențial uriaș, în special datorită faptului că piețele și consumatorii sunt mult mai conștienți de mediul digital. Zilele trecute discutam cu cineva dintr-o companie cu vechime de 130 de ani și îmi spunea că știu că "totul se va muta în digital" chiar și pentru ei, deși industria în care activează nu are nici pe departe ca driver principal pentru vânzări, experiența digitală a clientului. Cu siguranță va fi greu pentru companii să își mențină plasarea autentică a mesajelor de brand în digital când în curând vom avea mostly chatbots & VR. Cred că va exista foarte repede o creștere a Voice Marketing. User Generated Content va valora mult mai mult. Search-ul va deveni Visual Search. Vom avea mult marketing Conversational și mult paid for no noise. Internetul se va muta în Social.
Claudia Tocilă: În viitorul vizibil, vor avea succes acele campanii care cunosc regulile performance-ului, dar aplică un branding memorabil.
Nicoleta Maican: Personalizare profundă, experiențe phygital (offline-online), folosirea AI, META.
Fie că au participat de mai multe ori ori s-au aflat la prima experiență de a juriza Internetics, Claudia, Nicoleta și Sorina recunosc că aceasta a devenit o oportunitate de a căpăta curaj pentru proiectele personale, de învățare valoroasă, de a vedea dincolo de creativitate și emoție. Dacă pentru Claudia, succesul constă într-o combinație între creativitatea inovatoare, strategia de media echilibrată și relația solidă între client și agenție, pentru Nicoleta importantă este cunoașterea publicului țintă, în timp ce Sorina simte nevoia creativității, dar și a cercetării și interpretării corecte a datelor pentru a construi o campanie cu rezultate relevante. Toate trei cred că industria de publicitate și digital din România are un potențial uriaș, că românii sunt apreciați pentru capacitatea de a se adapta rapid la schimbări. Cu toate acestea, fragmentarea din industrie și nevoia de resurse financiare suplimentare pentru a susține creșterea continuă sunt provocări cu care industria de publicitate și digital se confruntă constant.
Această incursiune în universul publicității digitale din România ne-a oferit o privire fascinantă în culisele acestei industrii dinamice. Profesionistele intervievate nu doar că oferă o perspectivă deosebită asupra provocărilor și reușitelor, dar și conturează viitorul plin de inovații și oportunități. Așadar, în timp ce tehnologia evoluează, iar consumatorii devin din ce în ce mai conștienți, industria publicității digitale din România rămâne în centrul unei transformări fascinante.
Fondat şi organizat de The Institute, Internetics este un festival de marketing digital, care stabileşte standardele în comunicarea online din România. Festivalul premiază cele mai bune campanii interactive, tehnologii, site-uri şi tool-uri de promovare online, încurajând totodatǎ creativitatea şi abordarea strategică. Prima ediţie Internetics a avut loc în 2001, încă de la începutul conturării industriei de online din România, contribuind pe parcursul acestor ani la creşterea şi dezvoltarea acesteia.
Internetics este un proiect THE INSTITUTE.
Parteneri: Coca-Cola, Kozel, Globalworth, YouTube, Black Rhino Radio
Cu Sprijinul: Primăria Municipiului București prin ARCUB, Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: Iqads, Smark, PRwave, BIZ, Spotmedia, RADOR, Zona IT, Start-up.ro, Nine O'Clock
Parteneri Tradiţionali: Netvibes, mediaTRUST
O campanie: Gavrilă&Asociaţii