Optimism in industria comunicării. Dana Nae Popa, Pastel: Ne-am speriat că va urma o cădere foarte mare, ca la criza anterioara. Însă acum este diferit

Optimism in industria comunicării. Dana Nae Popa, Pastel: Ne-am speriat că va urma o cădere foarte mare, ca la criza anterioara. Însă acum este diferit

Pandemia a îndemnat la solidaritate, am văzut companii care au împrumutat forța de muncă de la alte companii care altfel ar fi disponibilizat, parteneriate la care nu te-ai fi gândit și, în general, o foarte bună colaborare și mobilizare de forțe.

”Aceste acțiuni îi ajută pe oameni să vadă și partea plină a paharului, chiar dacă acum pare că vorbim de o parte goală mai mare”, spune Dana Nae Popa, Owner & Managing Director Pastel, o companie de comunicare cu o experiență de 14 ani pe piața românească.

Despre impactul pandemiei asupra industriei de comunicare, despre mesajele negative și schimbările prin care trec brandurile, dar și bugetele de promovare, vorbește Dana Nae Popa, într-un interviu acordat SpotMedia.ro.

Pentru început aș vrea să ne spuneți cum v-a schimbat pe voi ca agenție criza anului 2020?

Principala schimbare despre care pot vorbi este faptul că am învățat de la o zi la alta să lucrăm de acasă. În rest, a fost și este vorba de adaptare.

ADVERTISING

Am adaptat campanii, am lucrat alte campanii într-un timp record, am dezvoltat noi produse și chiar am câștigat clienți noi.

A fost nevoie de un volum de muncă mult mai mare per total, astfel încât să ne putem adapta cât se poate de bine în condițiile date, dar mai ales, la scăderile de bugete ale unor clienți, pe care evident le-am resimțit și noi. 

Cum credeți că se va schimba lumea comunicării, de acum încolo?

În primul rând, mă bucur că în ultima perioadă nu am mai auzit de agenții care să dea oameni afară, ci din contră. Au început timid să apară chiar și anunțuri de angajare în domeniu.

E clar că lumea comunicării dă semne de relaxare și de revenire la normal.

Ne-am speriat și clienți, și agenții că va urma o cădere foarte mare, raportându-ne la criza economică anterioară. Însă acum a fost diferit.

Business-urile au fost afectate, însă, chiar dacă cu bugete ceva mai limitate, în destul de multe domenii nu s-a putut pune stop comunicării, ci din contră.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Reducerile de bugete, dar și perioada de lockdown ne-au forțat să fim și mai creativi, să înțelegem și mai bine business-urile clienților noștri și să găsim soluții pentru a compensa felul în care eram obișnuiți să lucrăm.

Perioada aceasta a fost ca un cantonament dur înainte de olimpiadă. Și cred că cei care vor lua și medalii (atât clienți, cât și agenții) vor fi aceia care își vor continua antrenamentul ca pentru olimpiadă, chiar și după terminarea cantonamentului.

Dacă până nu demult festivalurile jucau un rol important pentru comunicarea de brand, lucrurile s-au schimbat fundamental. În ce direcție credeți că se vor îndrepta bugetele de promovare în această vară?

Mare parte din aceste bugete au fost deja direcționate pentru a ajuta spitalele sau alte cauze sociale.

Alte companii au ales să se folosească de acele bugete pentru a evita micșorarea echipelor sau a salariilor acestora, însă sunt și companii care vor utiliza măcar o parte din acele bugete vara aceasta.

ADVERTISING

Se vor orienta desigur către zona de digital, formate mici de evenimente, comunicare in-store și în general, campanii care să genereze loializarea consumatorilor. Însă, indiferent de cum se vor cheltui acele bugete, relevanța acțiunilor va fi un filtru importat pentru branduri.

Dacă despre public știm deja că este agasat de avalanșa de negativ venită din online, cum se resimte acest prea mult de negativ la nivelul marilor branduri?

Brandurile încearcă să compenseze starea emoțională afectată de pandemie prin campanii cu mesaje optimiste, prin acțiuni concrete de ajutor al spitalelor și nu numai.

Chiar și marile corporații s-au adaptat lăudabil la noul context, de la o zi la alta. Iar toate acestea le arată oamenilor că se poate și altfel. Nu doar dramatizând excesiv o stare deja trăită, ci cu mesaje și acțiuni care să ajute.

Îmi doresc ca acestă agilitate a multora dintre companii să le influențeze și pe altele.

Am văzut produse noi, lansate pentru această perioadă, companii care au împrumutat forța de muncă de la alte companii care nu au mai avut nevoie de aceasta pe perioada pandemiei, parteneriate la care nu te-ai fi gândit și, în general, o foarte bună colaborare și mobilizare de forțe.

Aceste acțiuni îi ajută pe oameni să vadă și partea plină a paharului, chiar dacă acum pare că vorbim de o parte goală mai mare.

Ce estimări aveți pentru următoarea jumătate a anului 2020 pentru industria comunicării?

Este clar că vorbim de o scădere versus aceeași perioadă a anului trecut. Însă îmi e greu să spun niște cifre, pentru că totul va depinde de cât de repede se vor relua lucrurile, dar mai ales dacă va fi sau nu un val doi al pandemiei în toamnă.

Ce planuri aveți pentru Pastel?

Recent am împlinit 14 ani, iar anul trecut am finalizat un proces important de transformare a agenției. Îmi doresc ca această perioadă să ne transforme într-o agenție și mai puternică și în oameni și mai buni.

De asemenea, poziționarea agenției trebuie construită pe mai departe. Ne-am asumat faptul că vom avea un echilibru cât mai bun între creativititate și strategie, dar cu focus pe business-urile clienților pentru care lucrăm astfel încât, prin comunicare, să putem rezolva nevoi adevărate de business.

Iar această perioadă ne confirmă faptul că perioada creativității de dragul creativității e deja istorie.

Tot anul trecut am investit într-un studio audio in-house, lucru care ne-a permis să dezvoltăm zona de video, iar anul acesta avem în plan noi linii de business și chiar înființarea unei asociații. 

Pandemia nu ne va opri planurile de dezvoltare, cel mult ni le va încetini, dar suntem deja setați pe modul de adaptare, astfel încât să depășim această perioadă și să le fim alături clienților noștri.

Când am început să lucrăm de acasă și auzeam în jur de oameni concediați, obiectivul meu și al nostru a fost să rămânem în formulă completă, oricât de greu ne-ar fi.

Până acum, ne-a ieșit și sunt mândră de asta. Pe mai departe, așteptăm reîntoarcerea la birou și reluarea planurilor de mărire a echipei, pe care le aveam înainte de pandemie. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇