La doar trei zile de la crima din Argeş, iese la iveală că femeia care a fost omorâtă împreună cu copilul ei de fostul concubin participase la o emisiune de televiziune (foto) ca să își spună păsurile din viața intimă, iar cei doi concubini fuseseră descusuți de moderator și de invitații lui, scandalul fiind alimentat mediatic.
Din acest motiv, se cere acum intervenția CNA și se propune retragerea publicității pentru emisiunea respectivă, ca o posibilă modalitate de sancționare și responsabilizare a realizatorilor de emisiuni TV.
Semnalul de alarmă a fost tras de Teodora Munteanu, într-o postare pe Facebook.
Bărbatul a declarat la TV că i-a amenințat cu moartea
”În urmă cu 4 luni, Ramona și concubinul ei, Irinel, au fost prezenți la emisiunea Acces Direct. Sunt trei filmulețe pe care le-am văzut despre cazul celor doi, fiecare având mai multe scene care demonstrează nu doar că emisiunea a normalizat violența în cuplu, dar producătorii Acces Direct se fac vinovați de soarta tragică a acestei femei”, a scris Teodora Munteanu, aducând drept argumente diverse momente din respectivele ediții ale Acces Direct.
Conform sursei citate, realizatorii emisiunii au ”romantizat o relație toxică și abuzivă” și ”au încurajat discreditarea victimei”. Deși femeia povestea ”o serie de detalii înfiorătoare din viața sa”, relatând că ”bărbatul o teroriza atât psihic, cât și fizic”, supunând-o ”la toate formele de violență și abuz existente, NIMENI din platou nu a schițat nici măcar un gest de dezaprobare la adresa acestui tip de comportament, povestirea femeii fiind oprita de Mirela Vaida cu întrebarea "dar voi vă iubiți?"”, relatează sursa citată.
A urmat un adevărat ”circ”, pe parcursul căruia s-a discutat despre ... zodia concubinului, dar și despre rezultatele unui test poligraf pe care l-au făcut cei doi, din care ar fi reieșit că ... femeia își iubea, de fapt, asupritorul.
Mai mult, bărbatul ar fi recunoscut că i-a amenințat cu moartea pe femeie și pe copilul ei, iar reacția unuia dintre invitați a fost "Asta e încă o dovadă că o iubește. Au fost niște vorbe, doar nu a sărit cu coasa".
”După crima oribilă, în următoarea ediție Acces Direct, Mirela Vaida a plâns în fața camerei, acuzând incompetența autorităților de a o proteja pe acea femeie. (...) Ba mai mult, aflăm că, de fapt, Acces Direct prezintă abuzatori și agresori tocmai pentru ca Poliția să se autosesizeze”, scrie Teodora Munteanu.
Reacții pe Internet
Comentatorii postării s-au împărțit în două tabere, inegale. Iată câteva dintre opinii:
Elena Matache: Autorii acelei emisiuni au instigat la crimă. Sunt complicii criminalului. Autoritățile ar trebui să se autosesizeze. Violența împotriva femeilor e ceva atât de firesc în România încât majoritatea dintre ele nici macar nu o conștientizează.
Oana Camelia Suiu: O emisiune absolut toxică, extrem de nocivă, care ar trebuit suspendată. Poate, prin minune, se va trezi și CNA din somnul cel veșnic. O mizerie, unde sunt anunțate crime și..se si petrec, să nu ne dezamăgească. (...)
Barcan Maria: Emisiunea nu este deloc toxică, vine în sprijinul celor atacați, pentru a sesiza autoritățile care dorm, autorități care intervin numai în cazul când deja s-a produs crima, este o emisiune ok!
Isa Muresan: Poate că realizatorii TV și poate CNA-ul vor realiza câtuși de puțin cât rău pot face genul acesta de emisiuni cetățenilor. CNA mi se pare a fi o instituție pion, care doar consuma banii statului, căci nu prea se observă implicarea în aplicarea reglementărilor legale. În ritmul acesta, vom ajunge să promovăm crima la nivel de recuzită zilnică.
Barcan Maria : De vină nu este emisiunea, ci Poliția care nu a luat măsuri nici când s-a făcut publică situația.
Stefan Buhaev: Vina este a Poliției, a Justiției, a celor care se ocupă cu siguranța noastră. Când îți spui oful în fața unei țări și Politia nu face absolut nimic, chiar la o remarcă de genul "da, i-am amentițat cu moartea" păi, măi, nene, ce așteptări aveți? Pe bune? E democrație, fiecare emisiune face ce crede de cuviință, asta nu o învinuiește, așa cum poate toți suntem vinovați că nu luăm atitudine când în fața noastră se întâmplă orori și închidem ochii și trecem mai departe. Așa ca toți suntem vinovați, nu este un singur vinovat, da, toți. Asta e educația noastră, ne interesează de noi și atât, cel de lângă poate să moară, nu e problema noastră. (...)
În plus, unul dintre comentatori a reamintit că există o petiție online pentru interzicerea emisiunii Acces Direct. Lansată încă din 2012, din cauza numeroaselor controverse, petiția a fost semnată pe parcursul ultimilor ani, dar și recent, adunând în total aproape 50.000 de semnături de la români din țară, dar și din străinătate.
Cel mai recent scandal legat de această emisiune a fost declanșat după ce o femeie goală a intrat în platoul emisiunii și a aruncat cu un bolovan în Mirela Vaida.
Posibile consecințe
Alina Pop, secretar de stat în Ministerul Muncii (USR), a prezentat și ea câteva dintre cele mai șocante aspecte ale acestui caz, după care a anunțat că va sesiza CNA.
”(...)O televiziune publică, urmărită la nivel național, folosește victima violenței domestice ca pe un animal de la circ scos în arenă, o expune public și face comentarii la adresa ei, iar apoi o trimite, fără vreo remușcare sau responsabilitate, înapoi în cușca leului. Unde, în final, este sfâșiată.
Voi sesiza CNA pentru acea emisiune care a promovat violența domestică și sper să sancționeze postul TV. Astfel de practici ale televiziunilor “comerciale” nu trebuie tolerate. Comerțul cu moartea şi cu suferința oamenilor este imoral. Lupta împotriva violenței asupra femeilor trebuie să angajeze întreaga societate, iar mass-media are un rol esențial!”, a subliniat aceasta.
Pe de altă parte, comentând cazul pe pagina jurnalistului Marius Comper, internauții au făcut trimitere la cazuri similare înregistrate în SUA.
Sorin Nica: Un caz oarecum similar (ca efecte şi format media) s-a-ntâmplat în State, în 95: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Scott_Amedure. Măcar acolo s-a lăsat cu un proces şi c-un pic de soul searching. La noi deja e ştirea de ieri.
Preda Cristi: Jeremy Kyle Show a fost închis datorită unui tip care a fost in emisiune si apoi s-a sinucis. Aici s-au autosesizat imediat. In Romania e privit ca o normalitate, iar CNA nu există.
Andreea Bornaz: A fost, dar nu s-a întâmplat peste noapte. Jeremy Kyle Show era ‘copilul’ monstru al Jerry Springer(...) S-au folosit de participanți cu nerușinare și a dovedit că lumea are apetit pentru a vedea cum trăiesc alții. Dar suspendarea a dovedit și că presiunea publicului, și schimbările în atitudine pot face diferența. Aș vrea să văd așa înțelegere și la noi, în schimb emisiunea validează atitudinile față de abuz.
O altă soluție, de cu totul altă natură - financiară -, a propus Tudor Galos, consultant de business.
”Cine sunt sponsorii emisiunii Acces Direct? Acum câțiva ani Raluca Kisescu lua decizia de a retrage reclamele Avon de la o altă hazna de emisiune. Acum este momentul să vedem responsabilitate. Pagina de Media, cine sunt sponsorii acestei emisiuni?”, a postat acesta pe Facebook.
În schimb, președintele BRAT, Dragoș Stanca, nu a fost de aceeași părere cu el. Iată comentariul său public la postarea lui Tudor Galos:
”Și cu ce rezolvă problema că se retrag sponsorii dintr-un segment de pe un teve, sir? Sau vrei să întrebi cine sunt sponsorii televiziunii ori grupului? Păi, iți zic io: absolut toată piața pt ca excelu nu te lasă să ignori playerul no 2 din cea mai mare piață, tv. Restul e piar și frecție la piciorul de lemn, ca și toate indignările pe fake news în timp ce pompăm content și aduri în Facebook și Google. It’s a market (global) setup problem și suntem parte toți din issue câtă vreme alergăm după prețul cel mai mic după reach și atât (în tv online or whatever). D-aia face Dorian Popa mai mulți bani pe an ca Recorder (în caz că nu știai) ”.
SpotMedia.ro vă invită la dezbatere: Credeţi că Antena 1 ar trebui sancţionată de CNA pentru derapajele de la Acces Direct, unde s-a făcut apologia bărbatului abuzator (ulterior devenit criminal)? Brandurile care îşi fac publicitate inclusiv la Antena 1 ar trebui să îşi retragă finanţarea pentru această emisiune? Sunt companiile responsabile moral pentru emisiunile pe care reclamele lor le finanţează?
Puteţi răspunde la oricare dintre aceste întrebări printr-un comentariu la acest articol.