Mai multe postări pe rețelele sociale susțin că, „România va acorda suveranitatea țării asupra problemelor de sănătate Organizației Mondiale a Sănătății”. Potrivit acestor postări, „Președintele României semnează zilele acestea un acord prin care România cedează OMS, dreptul de a decide în caz de pandemie pe teritoriul său!”, iar „OMS va fi singura autoritate medicală din România”. Astfel de afirmații sunt lipsite de dovezi și au la bază discuțiile recente între statele membre OMS și propunerile SUA cu privire la introducerea unor amendamente în Regulamentul Sanitar Internațional. Niciunul dintre amendamentele propuse nu prevede „acordarea OMS a puterii de decizie la nivel național” sau „cedarea suveranității” către OMS. Modificările propuse implică schimbul de date privind bolile/ epidemiile emergente, interzicerea piețelor pentru animale sălbatice și un plan de distribuție echitabilă a vaccinurilor.
Informații de context
Recent, în spațiul online românesc, în special pe rețelele sociale, au circulat diverse postări care susțineau că „OMS vrea ca statele membre să renunțe la o parte din suveranitate”, „noile amendamente ale Regulamentului Sanitar Internațional arată clar că OMS vrea să facă mai mult decât să sfătuiască țările, vrea un control complet” sau că „OMS vrea să impună o abordare autoritară, unică pentru toți”. De asemenea, unele postări susțineau că „OMS vrea să impună controlul total al populației/ implantarea unor cipuri și supravegherea în masă cu ajutorul tehnologiei 5G”, legând propunerile privind reforma OMS de implementarea tehnologiei 5G, considerată a fi complet nocivă.
Unele postări au susținut în mod înșelător că „Președintele României semnează zilele acestea un acord prin care România cedează OMS dreptul de a decide în caz de pandemie pe teritoriul său!”.
Afirmații similare au circulat și în spațiul internațional, cu referire la președintele SUA care ar „aduce amendamente prin care propune ca toate națiunile să-și cedeze suveranitatea asupra deciziilor naționale de asistență medicală către OMS”.
Care sunt faptele?
Organizația Mondială a Sănătății a lansat un proces public pentru a reînnoi un document-cheie de orientare, Regulamentul Sanitar Internațional. Documentul cuprinde un set de măsuri pentru a conferi agenției internaționale de sănătate prerogative de a supraveghea bolile care au potențialul de a se răspândi la nivel global. De-a lungul timpului, experții OMS au actualizat reglementările de câteva ori, inclusiv în 2005, după epidemia de SARS din 2002-2003. În decembrie 2021, liderii mondiali au început să lucreze la noile amendamente ale Regulamentului Sanitar Internațional, pentru a consolida răspunsul global în cazul unei posibile alte pandemii.
Potrivit Reuters, propunerile sugerate se referă la schimbul de date și secvențe de genom ale virusurilor emergente, reguli privind distribuția echitabilă a vaccinurilor, interzicerea piețelor cu animale sălbatice, crearea unui sistem care să încurajee raportarea timpurie a noilor viruși sau mutații.
De asemenea, contrar afirmațiilor înșelătoare care au circulat pe rețelele sociale, niciunul dintre amendamentele propuse de SUA nu prevede modalități prin care statele vor „ceda suveranitatea către OMS” sau „OMS va obține anumite puteri de decizie la nivel național”. Amendamentele propuse de administrația Biden s-au referit la monitorizarea bolilor emergente, implementarea unui sistem de notificare timpurie în toate țările și dezvoltarea unor strategii pe baza cărora oficialii OMS să sprijine, în situații de urgență, statele membre.
Directorul general al OMS, Tedros Ghebreyesus, a demontat zvonurile mai sus menționate în cadrul conferinței de presă din 17 mai. Ghebreyesus a respins ideea că o țară să renunțe sau să cedeze suveranitatea: „OMS este o expresie a suveranității statelor membre și OMS este în întregime ceea ce își doresc cele 194 de state membre suverane”. De altfel, Lawrence Gostin, profesor de drept la Georgetown University și director al Center on National and Global Health Law a declarat pentru Associated Press că directorul general al OMS are doar puterea de a face recomandări, nu de a adopta legi sau de a dicta decizii de politică națională.
Evaluarea noastră: afirmații lipsite de dovezi
În baza analizei noastre, considerăm că afirmațiile cu privire „cedarea suveranității Organizației Mondiale a Sănătății” sau acordarea OMS unor „puteri de a decide în locul guvernelor naționale” sunt lipsite de dovezi. În prezent, amendamentele propuse pentru actualizarea Regulamentul Sanitar Internațional fac referire la modalitățile de pregătire la nivel global împotriva unor posibile pandemii. OMS are puterea de a face recomandări, dar nu poate adopta legi și nu poate interfera cu deciziile privind politicile naționale.
Narațiuni alimentate de astfel de conținuturi:- „Autoritățile din România acceptă cedarea suveranității către OMS/ instituțiile globale”;
- „OMS vrea să formeze un Guvern Mondial”; „liderii țării sunt simple marionete ale unei puteri oculte”;
- „OMS vrea să restrângă drepturile și libertățile cetățenilor”; „OMS vrea să impună controlul total al populației și națiunilor”;
- „OMS vrea vaccinarea forțată și implantarea unor cipuri 5G pentru supravegherea în masă”;
- „pandemia a fost o plandemie, a fost fabricată de puterea ocultă”.
Disclaimer!
Antifake scoate la suprafață și analizează conținuturi eronate, înșelătoare sau pur și simplu false nu pentru a le amplifica sau a le oferi o vizibilitate nedorită în spațiul public, ci pentru a crește nivelul de conștientizare publică pe marginea lor.
Sursele noastre de fact-checking:
apps.who.int – Strengthening WHO preparedness for and response to health emergencies
who.int – International Health Regulations
reuters.com – Explainer: How the World Health Organization might face future pandemics
snopes.com – Is Biden Preparing To Give Sovereignty of US to WHO?
apnews.com – WHO health regulations don’t infringe on US decision-making
twitter.com – World Health Organisation Media briefing on #COVID19 and other global health issues with @DrTedros
politifact.com – No, the US is not backing a WHO takeover of national health policies