Cristian Grozea, BeeFast: Pregătim cel mai bun dispecerat automat de pe piață! Cum poate revoluționa livrările rapide, din România până în Asia

Cristian Grozea, BeeFast: Pregătim cel mai bun dispecerat automat de pe piață! Cum poate revoluționa livrările rapide, din România până în Asia

Cu tehnologia poți rezolva probleme grele. Dar ca să o poți folosi eficient, trebuie, înainte de toate, să înțelegi problema cu care te lupți, în cele mai mici detalii. Asta cere timp și efort.

Dar dacă reușești să înțelegi, soluțiile pe care le vei crea cu ajutorul tehnologiei au șansa să devină revoluționare și să fie adoptate la nivel internațional.

E calea de dezvoltare pe care o urmează acum BeeFast, o companie creată de câțiva oameni tineri care vor să revoluționeze livrările rapide. Și care au ales drumul lung, dar mai sigur, către succes.

Cristian Grozea are 29 de ani și a început să facă business în timpul facultății. A creat atunci – împreună cu mai mulți colegi – un joc numit EggyFlies. Aceasta a ajuns unul dintre cele mai apreciate, în perioada respectivă.

Deși au gândit jocul ca pe un business, creatorii jocului nu s-au îmbogățit de pe urma lui. Dar au înțeles că au un viitor în afacerile cu tehnologie.

Parte din echipa de la EggyFlies a rămas alături de Cristian Grozea. Împreună au creat GoldieLab, o companie din care au evoluat mai multe afaceri.

Una dintre ele se numește KinderHub.

„Este o platformă de management pentru grădinițe. Îi ajută pe educatori și pe directori să țină legătura mult mai ușor cu părinții copiilor și să gestioneze operațiunile interne ale grădiniței. Care înseamnă prezență, înseamnă activități extra curriculare, înseamnă informații despre copii (spre exemplu, informații despre alergii alimentare care să te ajute să nu îi pui în pericol etc)”, spune Cristian Grozea.

Însă investiția care a evoluat cel mai mult, până la acest moment, se numește BeeFast.

ADVERTISING

Totul despre ce și cum face BeeFast, care sunt planurile de dezvoltare și cum ar putea un produs aflat acum în dezvoltare să revoluționeze curieratul rapid, din România până în Asia, afli ascultând integral episodul podcastului Digital Shift al cărui invitat este Cristian Grozea, cofondator și CEO al BeeFast.

Mai jos, câteva declarații ale lui Cristian Grozea la podcastul Digital Shift și minutele la care le puteți asculta:

Cum a apărut ideea (de la min. 07:09)

„Totul a început în 2019. Eram la birou, împreună cu colegii mei. Aveam o petrecere în seara respectivă. Și aveam nevoie rapid de un cadou. Cum puteam să primim un cadou livrat rapid? Răspunsul e că ... nu puteam.

Toate magazinele aveau livrare standard. Și niciunul nu putea livra rapid, în 1-2 ore. Și atunci am început să ne gândim cum am putea rezolva această necesitate pe care oamenii o au”, a explicat Cristian Grozea, cofondator și director general al BeeFast.

Au și alți oameni problema ta? Cum afli (de la min. 08:24)

„Am aplicat o metodologie pe care am învățat-o citind despre ea. Informându-mă despre ce înseamnă business. Se numește «lean start-up metodology».  

Am început să întrebăm oameni. Cred că am întrebat în jur de 50-80. Nu i-am întrebat direct «Vă doriți livrare rapidă?» Că ar fi răspuns, probabil, «Da!». Că e bine să ai acces la așa ceva.

Dar noi am vrut să vedem dacă oamenii chiar au nevoie de așa ceva. Așa că le-am pus niște întrebări cheie, folosindu-ne de această tehnologie. Și ne-am dat seama că un procent mare – cam 90-95% dintre ei – chiar își doreau livrare rapidă”.

ADVERTISING

Primii pași. Cum înțelegi la ce să folosești tehnologia (de la 09:34)

„Am descoperit oportunitatea. Și am început să lucrăm la ea. Am creat o platformă web (un spațiu interactiv online, în care poți participa pentru a schimba informații și/sau a genera conținut – n.red.).

Evident că la început platforma pe care am creat-o era foarte rudimentară. Nu oferea multe dintre funcționalitățile pe care le avem astăzi, nici pentru clienți, nici pentru noi, cei care o gestionam.  

Dispeceratul, spre exemplu ... noi intram în zona de bază de date, să luăm coordonatele de livrare, apoi le băgăm pe Google Maps. Și după aceea făceam livrarea.

Acum e cu totul altceva. BeeFast oferă un dispecerat în care vezi curierii, pe hartă, în diverse culori, în funcție de ceea ce ai nevoie. Vezi toate comenzile care intră, într-o bară din dreapta ecranului. Sunt multe informații.

Și asta înseamnă că ți-e foarte ușor să iei o decizie: ce comandă să aloci și cui.

Dar totul a început cu identificarea nevoii. Apoi am creat viziunea pe care o avem și astăzi. Și am început să lucrăm și să implementăm tot ceea ce trebuie pentru ca acea viziune să se îndeplinească”.  

Magazine online funcțional, în 24 de ore (de la min. 10:30)

„Am dezvoltat integrări pentru magazinele online.

Pe lângă API-ul clasic (Application Programming Interface – set de reguli care le permite aplicațiilor să comunice între ele – n.red.), am dezvoltat plug in-uri (soft-uri suplimentare care extind funcționalitatea unei aplicații - n.red.) și aplicații care să integreze cu website-urile sau magazinele online ale oamenilor.

Când a venit pandemia, le-am dezvoltat clienților și partea de magazin online.

ADVERTISING

Multe restaurante, spre exemplu, nu erau prezente în online. Și noi - în maxim 24 de ore de la momentul în care primeam toate informațiile  -  le cream magazin online, le integram metode de plată și serviciul nostru de livrare.

Totul în 24 de ore! Doar de atât era nevoie ca să fie în contact, online, cu clienții lor.

Și așa am crescut foarte repede, în pandemie”.

Ce faci când comenzile cresc cu 400%, dar ai rămas fără curieri (de la 11:39)

„Apoi, am avut partea de operațional. Adică livrarea cu curieri.

Am avut curieri. La început am vrut să mergem foarte mult către zona de eco în ceea ce privește livrările.

Am mers foarte mult pe trotinete electrice și pe biciclete. Pe unele le-am cumpărat noi. Cu altele au venit curierii.

Testam să vedem ce funcționează mai bine.

Am găsit câțiva curieri postând anunțuri pe Facebook și pe Instagram.

Însă în pandemie, cei care livrau cu biciclete s-au oprit. Aveau permisiunea să circule, dar considerau că sunt mai expuși la îmbolnăvire decât cei care livrau cu mașini.

Și tocmai când numărul de comenzi a început să crească exponențial, am rămas fără curieri. O situație destul de neplăcută, la care a trebuit să reacționăm rapid.

Am apelat la companiile de ridesharing. Pentru că circulația era restricționată, nu prea puteai să te duci nicăieri. Oamenii nu mai circulau. Șoferii de ridesharing nu mai aveau clienți. Iar noi aveam nevoie de curieri.

Cu ajutorul lor am reușit să susținem creșterea exponențială de comenzi. Această creștere a fost de 400% într-o lună”.  

De ce au dispărut curierii (de la min. 14:28)

„Între timp, am renunțat la partea de operațional (adică la livrarea propriu-zisă cu curieri). Ea a fost necesară, ne-a ajutat să înțelegem. În România, la acel moment, mai erau doar 2-3 firme mici care făceau livrări instant. Nu aveam de unde să luăm informație valoroasă, care să ne ajute să înțelegem funcționarea domeniului.

Dar noi ne-am poziționat, încă de la început, ca firmă de software. Scopul nostru n-a fost să facem partea de operațional. Mă bucur că am făcut-o. Ne-a ajutat și pe noi și am reușit și noi să ajutăm o mulțime de magazine și restaurante.

Dar la un moment dat, a trebuit să punem stop părții de operațional. Pentru că deja consuma prea multe resurse și ne abăteam de la drumul nostru.

Și am decis să ne concentrăm pe partea de tehnologie și să oferim SAAS (software as a service, adică un software pe care clienții să-l folosească pentru a-și satisface nevoile operaționale - n.red.).

A fost nevoie să deschidem platforma către public și a trebui să redefinim care este clientul nostru.

Pentru că, de la acel moment, clientul nostru nu a mai fost restaurantul sau magazinul.

Clientul nostru a devenit acea companie care are un număr de curieri și un număr de comenzi.

De ce n-am spus direct că ne adresăm firmelor de curierat? Pentru că nu doar ele sunt clienții noștri.

Și o pizzerie care are 20 de curieri și 100 de comenzi pe zi, să spunem, și care are nevoie să gestioneze mai bine comenzile, rutele – pe scurt să își eficientizeze livrările și alte operațiuni interne pe care le are cu curierii – poate fi clientul nostru.

Dar da, e adevărat că firmele de curierat sunt principalii noștri clienți. În România, cel mai mare este acum Fan Priority, divizia de curierat rapid a Fan Courier (care este cea mai mare firmă de curierat din România – n.red.).

Dar piața noastră nu este foarte mare. Așa că am început să lucrăm pentru a ne extinde și în alte zone”.

Până la urmă, ce oferă BeeFast în plus? Că noi tot vedem curierii care folosesc Waze și reușesc să livreze ... (de la min 24:06)

Da. Dacă ai o singură rută de parcurs, pui Waze.

Dar dacă ai de ridicat trei pachete, cu puncte de ridicare și puncte de livrare diferite, te cam încurci. Și ar fi mai bine să folosești un soft care face asta singur. Care are niște parametri pe care urmărește și pe care poate calcula într-o milisecundă. Nu are sens să încerci să îți bați singur capul!  

În plus, de la un anumit nivel încolo, s-ar putea să nu mai reușești. Noi am pornit de la ideea că ai 3 comenzi. Dar dacă ai 3.000 de comenzi care îți intră în 5 minute?”.

Ce urmează? Ați primit recent o finanțare de 450.000 de dolari (de la min. 25:36)

„Banii i-am luat ca să dezvoltăm 2 laturi.

O dată, să creăm ceea ce spunem noi că va fi cel mai avansat autodispatch (dispecerizare automată, – n.red.) de pe piață. Dispatch 2.0, cum îi mai spunem noi.

Aceasta ar optimiza alocarea comenzilor și rutarea automată a comenzilor. E ceva ce astăzi, în livrările instant, e făcut fie de oameni, fie de softuri care nu iau în considerare toți parametrii sau pot aloca doar o comandă sau două per curier.

E o componentă care nu e deloc ușor de dezvoltat. Sunt matematicieni implicați aici. Trebuie să facem acest dispecerat folosind machine learning. Inteligență artificială.

Sunt foarte multe de făcut, iar forța de muncă, oamenii care fac asta, costă.  

A doua latură pentru care avem nevoie de bani este expansiunea internațională, care costă și ea. Pentru că ai nevoie de vizibilitate”.

Și extinderea internațională? Companiile care fac și curierat se extind regional. Mai întâi în țările vecine. La voi se poate direct în Europa de Vest? (de la min. 38:51)

Da. Pentru că noi facem soft. Este și unul dintre motivele pentru care ne-am dorit să rămânem în zona asta. Pentru că putem să atingem sufletele mai multor oameni. Practic, putem merge oriunde există instant delivery. Ne-am dus și către Asia. Chiar avem acolo un client care așteaptă cu nerăbdare dispeceratul.

Noi vrem să inovăm zona curieratului. Nu ne oprim la instant delivery. Vrem să creăm infrastructură digitală pentru dezvoltarea economiei digitale. Ne ocupăm acum de instant delivery pentru că la asta ne pricepem cel mai bine. Dar nu vrem să rămânem doar aici.

Transcriptul interviului a fost realizat cu aplicația Vatis Tech

...

Ascultă integral acest episod al podcast-ului Digital Shift ca să afli mai multe despre echipa BeeFast, despre modul în care tinerii și-au gândit afacerea și despre planurile lor de viitor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇