Scufundătorii au găsit joi cinci bucăți din submersibilul Titan, dispărut duminică în Oceanul Atlantic, în apropierea epavei Titanicului, iar Paza de Coastă americană a anunțat că cei cinci pasageri au murit.
Fragmentele au fost găsite de către un vehicul submarin controlat la distanţă (ROV), la aproximativ 400 de metri de epava Titanicului.
“Din dimensiunea porțiunii cu resturi, ne dăm seama că a avut loc o implozie în apă“, a anunțat Paza de Coastă.
Zgomotele auzite sub apă nu aveau legătură cu submersibilul, a mai confirmat Paza de Coastă americană.
Submersibilul Titan, care transporta cinci persoane în largul mării către epava centenară a navei Titanic, în cadrul unei expediţii turistice, începe fiecare călătorie având o rezervă de oxigen care ar ajunge teoretic pentru 96 de ore. Aceasta s-ar fi epuizat azi după amiază.
UPDATE 22:14 - Paza de Coastă americană prezintă joi, într-o conferinţă de presă, la Boston, condoleanţe familiilor celor cinci pasageri ai submersibilului Titan, confirmând astfel moartea acestora.
“Am găsit cinci bucăți de resturi din submersibil. Am găsit niște bucăți din afara carcasei, apoi un câmp de resturi mai mare. Ulterior am găsit o parte din extremitatea batiscafului, ceea ce ne-a indicat că a avut loc un eveniment catastrofal. Am găsit un al doilea câmp de resturi, unde se afla celălalt capăt al carcasei“, au declarat reprezentanții Gărzii de Coastă.
Resturile submersibilul Titan au fost găsite la aproximativ 400 de metri de epava Titanicului: “Din dimensiunea porțiunii cu resturi, ne dăm seama că a avut loc o implozie în apă“. Zgomotele auzite sub apă nu aveau legătură cu submersibilul, a mai confirmat Paza de Coastă americană.
UPDATE 21:55 - Societatea OceanGate, proprietara submersibilului Titan, crede că pasagerii sunt morţi. ”Credem acum că CEO-ul nostru Stockton Rush, Shahzada Dawood şi fiul său Suleman Dawood, Hamish Harding, şi Paul-Henri Nargeolet, din păcate au dispărut. Acești oameni au fost adevărați exploratori care au împărtășit un spirit distinct de aventură și o pasiune profundă pentru explorarea și protejarea oceanelor lumii. Inimile noastre sunt alături de aceste cinci suflete și de fiecare membru al familiilor lor în aceste momente tragice. Plângem pierderea vieții și bucuria pe care au adus-o tuturor celor pe care îi cunoșteau”, anunţă OceanGate într-un comunicat.
UPDATE 21:10 - Cofondatorul OceanGate, Guillermo Söhnlein, a declarat pentru BBC că ar fi putut avea loc o ”implozie instantanee” a submersibilului. ”Ceea ce ştiu este că, atunci când operezi la adâncime, presiunea este atât de mare asupra oricărui submersibil, încât, dacă există o defecţiune, ar avea loc o implozie instantanee. Dacă asta s-a întâmplat, s-ar fi întâmplat acum patru zile”, a declarat el.
El a spus că nu ar fi surprins să se găsească fragmente şi la suprafaţă. ”Ştiu că protocolul nostru în cazul pierderii comunicaţiilor este ca pilotul să scoată submersibilul la suprafaţă. Încă de la început m-am gândit mereu că asta ar fi făcut, probabil. Cea mai mare temere a mea în toate astea, privind desfăşurarea operaţiunilor, este ca ei să plutească undeva la suprafaţă şi că sunt, pur şi simplu, foarte greu de găsit”, subliniat el. Söhnlein a părăsit OceanGate în urmă cu zece ani.
UPDATE 20:40 - ”Cadrul de acostare şi un capac din partea din spate a submersibilului Titan se numără printre fragmentele găsite în apropiere de Titanic”, a anunțat David Mearns, expert în scufundări. David Mearns, care este prieten cu doi dintre pasagerii de la bordul Titan și care face parte dintr-un grup de WhatsApp unde sunt și membrii ai The Explorers Club, a declarat pentru Sky News că directorul acestuia a spus că încă nu s-a găsit întregul submersibil, ci doar părți din el și că cel mai probabil acesta s-a fragmentat.
UPDATE 19:10 - O „suprafață cu resturi” a fost descoperită în timpul căutărilor de către un vehicul submarin controlat la distanţă (ROV), în apropiere de Titanic, anunţă Paza de Coastă americană, relatează BBC News. Experţi care participă la căutări evaluează aceste informaţii.
UPDATE 17:00: Potrivit estimărilor pazei de coastă a Statelor Unite, rezervele de oxigen suficiente pentru 96 de ore ar fi epuizate în acest moment, deși acestea depind în mare măsură de măsurile pe care pasagerii le-au luat pentru a conserva aerul, relatează The Guardian.
Amiralul în retragere John Mauger, de la Paza de coastă a SUA, a spus pentru Sky News că operațiunea "este încă în faza de căutare și salvare".
Două drone subacvatice de căutare la mare adâncime au fost lansate joi după prânz în zona de căutare. Paza de coastă a Statelor Unite a anunțat că un submersibil controlat de nava canadiană Horizon Arctic a ajuns pe fundul oceanului. Cealaltă dronă, Victor 6000, operată de vasul francez Atalante, a fost, de asemenea, trimisă spre epava Titanicului.
Experții spun că nu este clar dacă submersibilul dispărut se află la suprafața oceanului sau pe fundul acestuia și avertizează că ar putea fi nevoie de "săptămâni de supraveghere intensă", relatează BBC.
În cazul în care se află pe fundul Atlanticului, submersibilul s-ar putea afla într-o zonă mai adâncă decât cea în care se află epava Titanicului, care zace la 3.800 de metri adâncime. Semnalele radio și GPS nu pot trece prin apă, astfel că pentru căutare sunt folosite vehicule controlate de la distanță (ROV).
Drona subacvatică franceză Victor 6000 este capabilă să ajungă pe fundul oceanului și să transmită imagini la suprafață, dar are și două brațe mecanice cu care poate face manevre extrem de delicate precum tăierea și îndepărtarea unor resturi.
În zona căutărilor a fost trimis și un submarin al armatei britanice, iar un avion militar de transport C-17 a decolat spre Canada cu echipament auxiliar, a anunțat cabinetul premierului britanic.
Submersibilul Titan, care are o lungime de 6,7 metri şi este operat de compania americană OceanGate Expeditions, şi-a început coborârea duminică la ora locală 08:00 (15:00, ora României). Acesta a pierdut contactul cu nava sa de sprijin de la suprafaţă aproape de sfârşitul a ceea ce ar fi trebuit să fie o scufundare de două ore până la Titanic.
Paza de coastă americană şi-a redirecţionat o parte din echipamente pentru a încerca să localizeze sunetele ca nişte ciocănituri auzite în timpul căutărilor aeriene de marţi şi miercuri dimineaţă în zona îndepărtată a Atlanticului de Nord. Deşi momentan fără niciun rezultat, dispozitivele sonar ale aeronavei canadiene P-3 sunt analizate de Marina americană, au declarat miercuri oficialii.
Paza de coastă americană a declarat că vehicule operate de la distanţă (ROV) au fost desfăşurate sub apă în apropierea locului unde aeronavele canadiene au înregistrat zgomotele cu ajutorul unor balize sonar, dar nu au găsit încă niciun semn că ar putea proveni de la Titan. Căpitanul Gărzii de Coastă, Jamie Frederick, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, că analiza zgomotelor a fost „neconcludentă".
„Când eşti în mijlocul unui caz de căutare şi salvare, întotdeauna ai speranţă", a spus el. „În ceea ce priveşte zgomotele în mod specific, nu ştim ce sunt, ca să fiu sincer cu voi", a declarat el presei.
Oficialii nu au oferit o descriere detaliată a sunetelor.
Chiar dacă submersibilul este localizat, recuperarea acestuia prezintă provocări logistice uriaşe, având în vedere condiţiile extreme de la adâncimea de kilometri distanţă sub suprafaţă.
Echipe din Statele Unite, Canada şi Franţa, care au folosit avioane şi nave, au căutat mai mult de 25.900 km pătraţi din suprafaţa oceanului, aproximativ de două ori mai mult decât suprafaţa statului american Connecticut.
Experţii spun însă că rezerva teoretică de aer de la bordul submersibilului depinde de o serie de factori, inclusiv dacă nava mai are energie şi cât de calmi au rămas oamenii de la bord.
Epava Titanicului, un pachebot britanic care a lovit un iceberg şi s-a scufundat în timpul călătoriei sale inaugurale din 1912, ceea a dus la moartea a peste 1.500 de persoane, se află pe fundul mării la o adâncime de 3.810 metri. Epava se află în adâncuri la aproximativ 1.450 km est de Cape Cod, Massachusetts, şi la 640 de kilometri sud de St. John's, Newfoundland.
Printre cei aflaţi la bordul submersibilului se numără miliardarul şi aventurierul britanic Hamish Harding, în vârstă de 58 de ani, şi omul de afaceri de origine pakistaneză Shahzada Dawood, în vârstă de 48 de ani, împreună cu fiul său Suleman, în vârstă de 19 ani, ambii cetăţeni britanici. Exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 77 de ani, şi Stockton Rush, fondatorul şi directorul executiv al OceanGate, sunt, de asemenea, la bord.
Prietena lui Harding, Jannicke Mikkelsen, care l-a însoţit pe antreprenorul britanic în alte expediţii, a declarat pentru Reuters că spera la veşti bune, dar nu era optimistă. „Ar fi un miracol dacă ar fi recuperaţi în viaţă", a spus ea.
Probleme de siguranță
Îndoieli privind siguranţa submersibilului Titan au fost ridicate într-un proces din 2018 intentat de fostul director de operaţiuni maritime al OceanGate, David Lochridge, care a susţinut că a fost concediat pentru că şi-a exprimat îngrijorarea că învelişul nu ar putea rezista la adâncimi extreme. În propria plângere în instanţă împotriva lui Lochridge, OceanGate a declarat că acesta a refuzat să accepte asigurările inginerului principal şi l-a acuzat pe Lochridge că a împărtăşit în mod necorespunzător informaţii confidenţiale.
Cele două părţi au soluţionat cazul în noiembrie 2018. Nici compania şi nici avocatul lui Lochridge nu au comentat detaliile disputei.
Cu câteva luni înainte de proces, un grup de lideri din industria submersibilelor a trimis o scrisoare către OceanGate avertizând că abordarea „experimentală" a dezvoltării navei ar putea duce „de la probleme minore până la catastrofale".
Dacă submersibilul ar fi reuşit să iasă la suprafaţă, el este sigilat cu şuruburi din exterior, ceea ce face imposibilă ieşirea celor din interior fără ajutor. Dacă Titan se află pe fundul oceanului, un efort de salvare ar fi şi mai dificil din cauza presiunii masive şi a întunericului total la o adâncime de peste 3 km.
O navă de cercetare franceză care transportă un submersibil robot de scufundare la mare adâncime era aşteptată să sosească în cursul zilei de miercuri. Nava controlată de la distanţă este capabilă să se scufunde la o adâncime la fel de mare ca cea a epavei Titanicului şi ar putea ajuta la eliberarea submersibilului în cazul în care acesta este blocat, deşi robotul nu poate ridica singur submersibilul, care cântăreşte 9.525 kg. Însă robotul ar putea ajuta la agăţarea submarinului de o navă de suprafaţă care este capabilă să îl ridice, a declarat operatorul.