STB a concediat de două ori un șofer care reclamă nereguli în transportul în comun din Capitală

STB a concediat de două ori un șofer care reclamă nereguli în transportul în comun din Capitală

Un șofer de autobuz care a reclamat, în repetate rânduri, nereguli la Societatea de Transport București SA a fost concediat a doua oară, la numai câteva luni după reîncadrarea pe post. Omul reclamase faptul că STB SA a angajat un cameraman, în loc să cumpere piese de schimb pentru mijloacele vechi de transport.

Valer Ciobănescu este șofer de autobuz de 25 de ani și președinte al Sindicatului Transpublic din cadrul STB SA.

În ultimii ani, Ciobănescu a semnalat public, în repetate rânduri, faptul că autobuzele, troleibuzele și tramvaiele cu care bucureștenii sunt nevoiți să circule prin oraș sunt vechi și periculoase. Și – a mai spus liderul sindical – conducerea STB n-ar face nici pe departe suficient pentru a rezolva problemele.

L-au târât prin tribunale

Conducerea STB SA l-a chemat, în repetate rânduri, în instanță pe liderul sindical. Spre exemplu, pentru parte dintre declarațiile sale, STB SA l-a dat în judecată pe Ciobănescu încă din 2017. Și a pierdut. A făcut apel și a pierdut din nou. Iar instanța a obligat STB SA să plătească și cheltuielile de judecată.

ADVERTISING

La jumătatea lui 2018, conducerea STB l-a sancționat iar pe Ciobănescu. Acesta spune că atunci a luat cu el în cabina autobuzului un reporter ca să-i arate unele probleme ale transportului în comun. E un lucru pe care șoferii n-au voie să-l facă. Așa că STB SA a obținut în instanță dreptul de a-i reține 10% din salariu vreme de 3 luni.

În cazul altor declarații pe care le-a făcut la diverse televiziuni, Valer Ciobănescu a fost chemat în instanță și într-un al treilea dosar. A pierdut la fond. Apoi a făcut apel. A avut termen în dosar pe 22 iunie, dar instanța a rămas în pronunțare.

A vorbit cu presa despre neregulile de la serviciu

Deși era în conflict cu conducerea STB SA, Ciobănescu a continuat să critice pe rețelele de socializare funcționarea societății de transport și să răspundă solicitărilor jurnaliștilor de a da declarații pe această temă.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Parte dintre aceste acțiuni au fost considerate abateri disciplinare de către conducerea societății. Iar, în cele din urmă, în aprilie 2019 – în urma unei cercetări disciplinare - Ciobănescu a fost concediat.

Șoferul de autobuz a atacat decizia STB SA în instanță, iar după aproape 10 luni a câștigat. Pe 8 ianuarie 2020, Tribunalul Ilfov a obligat STB SA să îl reîncadreze pe Valer Ciobănescu în muncă și să-i plătească salariile pentru perioada în care l-a ținut pe linie moartă, cu tot cu celelalte drepturi de care a beneficiat. În schimb, STB a primit dreptul de a-i tăia liderului sindical 5% din salariul său de șofer de autobuz.

Ciobănescu spune că STB l-a încadrat în muncă prin februarie și că nu i-a achitat încă toate drepturile din perioada de inactivitate. Dar tot a primit vreo 40.000 de lei.

Concediat din nou pentru un pamflet

Atitudinea lui Ciobănescu nu s-a schimbat după reîncadrarea în muncă. A continuat să posteze pe rețelele de socializare imagini cu condițiile mizere în care lucrează șoferii și vatmanii, chiar și pe durata pandemiei.

ADVERTISING

În martie, a semnalat o nouă situație. Această ținea de faptul că pe 3 februarie STB SA a aprobat un act adițional la contractul colectiv de muncă al salariaților. Prin respectivul act, societatea își crea un post pentru un videojurnalist.

aditional-aditionat-angajare-videojurnalist-

Când a aflat, Ciobănescu a postat pe Facebook un pamflet. Mai exact, a creat o imagine modificată a actului adițional, în care a scris că STB angajează, pe lângă videoreporter, și un ”sobor de preoți”, ”cântăreți” și ”gropari STB”.

Liderul sindical a precizat pentru SpotMedia.ro că angajarea unui videojurnalist i se pare inutilă și păguboasă, în condițiile în care societatea duce lipsă de piese necesare funcționării mijloacelor de transport.

În plus, Ciobănescu a explicat că la STB SA salariul se stabilește în funcție de niște coeficienți dintr-o grilă. Pentru fotojurnalist coeficientul era 24. Pentru un șofer cu experiență, coeficientul ajunge adesea abia pe la 17.

În virtutea acestui sistem – a mai spus Ciobănescu - salariul videojurnalistului urma să ajungă pe la 4.800 lei lei net, în condiții în care un șofer de autobuz cu experiență ia cam 3.700 lei net.

STB l-a cercetat disciplinar pe Valer Ciobănescu pentru pamfletul postat pe Facebook. Și l-a concediat.

N-au voie să dea din casă

În decizia de concediere a lui Valer Ciobănescu, STB SA amintește că, potrivit regulamentului intern al societății, le ”este interzisă salariaților difuzarea sau colportarea în spațiul public – pe canalele mass media sau social media – a oricăror inforamații legate de activitatea STB SA, în mod special a informațiilor care pot genera o stare de nesiguranță în rândul călătorilor, cu consecințe negative asupra activității și imaginii STB SA”.

pagina-concediere-Valer-ciobanescu-evidentiat

Cu alte cuvinte, cine lucrează la STB nu are voie să spună sau să scrie nimic de rău, pentru a nu dăuna imaginii societății. Asta, deși societatea depinde de subvenția primită de la Primăria Generală și desfășoară un serviciu public în Capitală.

Iar pentru bucureștean e foarte important să afle din timp dacă transportul în comun are probleme. Și are tot dreptul să o facă, în condițiile în care societatea funcționează cu bani publici.

Valer Ciobănescu a precizat pentru SpotMedia.ro că deja a început demersul de contestare în instanță a deciziei conducerii STB SA.

pagina-concediere-Valer-Ciobanescu-

De ce să plătim un videojurnalist și salarii restante la STB?

Dincolo de războiul STB cu propriul angajat, incomod, care spune adevăruri despre companie pe care conducerea nu vrea să le vadă făcute publice, sunt și alte aspecte care ridică mari semne de întrebare asupra actului managerial la STB.

Deja a fost câștigat un proces si compania de transport public plătește sume importante de bani ca despăgubiri, din banii bucureștenilor. Dacă și această a doua concediere s-ar termina tot cu reîncadrarea în muncă a șoferului – STB va avea de plătit sume și mai mari de bani despăgubiri.

Iar aceștia sunt bani publici cheltuiți ineficient de conducerea companiei. În cazul în care șoferul ar lucra, ar primi banii ca plată pentru că a condus autobuzul, ajutându-i pe bucureșteni să se deplaseze. Dar dacă primește banii doar câștigând procese, bucureștenii nu au niciun beneficiu direct din asta.

În plus, bucureștenii au dreptul să știe de ce – cu toate că întreaga administrație locală se află în impas financiar – STB SA angajează un videojurnalist. Cum ar putea ajuta acesta la îmbunătățirea condițiilor mizere de transport în comun din Capitală?

SpotMedia.ro a cerut în scris aceste informații de la STB SA. Dacă instituția va răspunde, vom reveni cu detalii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇