CCR a adoptat recent o decizie prin care declară ca neconstituțional un anumit articol din Codul Vamal, lucru care echivalează cu ”o adevărată dezincriminare a infracțiunii de contrabandă”, de aceea, Parlamentul trebuie să intervină legislativ în cele 45 de zile prevăzute de Constituție, semnalează Asociația “Mișcarea pentru apărarea statutului procurorilor” (AMASP).
Mai exact, în data de 24 martie, CCR a stabilit că dispozițiile art. 270 alin. (3) din Codul Vamal al României sunt neconstituționale, deoarece acolo ”nu se prevede un plafon valoric care trebuie depășit pentru ca faptele să constituie infracțiuni”.
”Articolul vizat de decizie incrimina colectarea, deţinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia”, se menționează în comunicatul AMASP.
În motivarea scurtă, care însoțește decizia Curții, se reține în esență că lipsa unui prag valoric face ca articolul respectiv să fie lipsit de înțeles și de predictibilitate, precizează sursa citată.
AMASP reamintește că articolul criticat este în vigoare din 2010, iar ”timp de 11 ani și 9 luni, până la decizia de săptămâna trecută a CCR, nu a suferit modificări legislative, deși prevederile lui, ”care reprezintă cvasi-totalitatea cauzelor de contrabandă, au format obiectul a 19 excepții de neconstituționalitate, toate respinse de către Curtea Constituțională a României, care a pronunțat 9 decizii, toate de respingere (ca neîntemeiate ori ca inadmisibile), cu precizarea că 6 dintre dosarele constituite se află încă în faza de raport”.
Totodată, asociația subliniază și faptul că Uniunea Europeană este în favoarea creșterii nivelului de combatere a infracțiunii de contrabandă și de ”recuperare a prejudiciilor consistente cauzate bugetelor statelor membre”, drept urmare, în lipsa unei intervenții legislative urgente, decizia CCR va produce ”efecte sistemice” care vor conduce la încălcarea obligațiilor asumate de România.
AMASP susține că dacă Parlamentul nu intervine în cele 45 de zile avute la dispoziție după publicarea deciziei CCR în Monitorul Oficial, consecința ar fi că în toate dosarele care au ca obiect infracțiunea de contrabandă asimilată, ”s-ar dispune soluții de clasare, respectiv achitare (în funcție de faza procesuală în care se află) și s-ar ajunge și la situația absurdă de restituire a bunurilor ilicite către subiecții activi”.
”Toată logistica folosită de organele de urmărire penală în mii de anchete, sumele uriașe de bani cheltuite de statul român pentru a putea aduce în fața justiției grupări periculoase de crimă organizată vor fi suportate de statul român după soluțiile prin care membrii acestor grupări vor fi declarați nevinovați.
În alte cuvinte, România riscă să devină un veritabil „paradis infracțional vamal”, stimulând inclusiv făptuitorii din alte țări să își desfășoare, cu impunitate de la lege activitățile de contrabandă pe teritoriul statului român”, este concluzia AMASP, care subliniază încă o dată ”necesitatea unei intervenții legislative urgente”, astfel încât consecințele posibile ”să nu se producă sau să fie reduse la minimumul necesar”.
ART. 147 din Constituție prevede următoarele:
(1) Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
O dezbatere interesantă pe acest subiect poate fi urmărită, la comentarii, aici:
C.B.