Peisajul distracției s-a schimbat, după ce pandemia ne-a făcut să ne gândim de două ori înainte de a cumpăra un bilet la festivalul care va avea loc vara viitoare. Și totuși, asta nu-i descurajează pe organizatori, ci din contră, îi motivează să facă evenimentele și mai atractive de acum încolo.
„Oamenii trăiesc mult mai mult în prezent, nu-și mai fac atâtea planuri, prea puțini mai știu ce fac peste 3 luni, 5 luni sau 1 an, nu mai trăiesc în viitor cum o făceau înainte. Considerabil mai mulți oameni își iau abonamentele și biletele pe ultima sută de metri, lucru care te impactează major ca organizator”, povestește Flavia Gherman, o tânără care la doar 30 de ani se mândrește că a făcut parte din echipa UNTOLD încă de la începuturi.
Acum, după ani buni de experiență, ea le vorbește oamenilor din industria muzicală despre cum ar trebui făcute lucrurile ca toate evenimentele muzicale să aibă succesul UNTOLD.
Flavia Gherman este o clujeancă mutată în inima Bucureștiului din 2018, care face parte din echipa UNTOLD încă de la început, de când se conturau primele idei.
Vorbind despre prima ediție UNTOLD, care a avut loc în 2015, tânăra recunoaște că nu o va uita niciodată.
”Nu știu dacă voi mai simți vreodată ce am simțit atunci. A fost primul meu festival major la care am participat, a fost cu atât mai special. O imagine pe care o am extrem de clar întipărită în minte este din stadion când era plin ochi, eram în tribună, priveam mulțimea cum fredona la unison și am conștientizat ce am reușit să facem o mână de oameni. Memorabilă acea ediție pentru mine. Atunci m-am îndrăgostit profund și iremediabil de acest proiect și această industrie”, spune Flavia Gherman, Partnerships Officer la UNTOLD, pentru spotmedia.ro.
”Un vis, o nebunie”
Despre ideea din spatele festivalului, ea spune că a ”fost un vis, o nebunie”.
”Spun nebunie pentru că așa ne considerau mulți când le povesteam despre ce vrem să facem, despre UNTOLD – nebuni. Doar noi și încă câțiva am crezut. Dar am crezut cu fiecare moleculă din corpul nostru, de asta și cred că a ieșit, pentru că la prima ediție nu aveam mare lucru pe lângă încrederea asta oarbă în vis. Nu am avut experiență, bani suficienți, colaboratori, furnizori, artiști. Am avut încredere, un gram de nebunie și noroc, atât”, spune ea.
Încă de la prima ediție au avut pretenții uriașe ei de la ei și asta o dovedește premiul de „Best Major Festival in Europe”, câștigat chiar în 2015.
”Mereu am fost foarte atenți la detalii, la întreg journey-ul festivalului și am urmărit constant să-i îmbunătățim experiența prin tot ceea ce facem. Ultima realizare impresionantă, ca să marchez pe scurt evoluția UNTOLD, este poziționarea în 2022 pe locul 5 mondial în top festivaluri conform Viberate”, explică tânăra.
”Ediția 2022 cred că a avut un rol foarte important în ciclul de viață al festivalului, dar și al industriei de entertainment din România. A fost prima ediție după pandemie unde am putut să ne desfășurăm activitatea fără restricții, în parametri cu care eram cu toții obișnuiți. Am avut peste 360.000 participanți în cele 4 zile de festival”, completează ea.
Peisajul s-a schimbat
În urma pandemiei, comportamentul de consum de festivaluri, concerte, evenimente, entertainment în general, s-a schimbat considerabil – și asta nu doar în România.
”Oamenii trăiesc mult mai mult în prezent, nu-și mai fac atâtea planuri, prea puțini mai știu ce fac peste 3 luni, 5 luni sau 1 an, nu mai trăiesc în viitor cum o făceau înainte. Considerabil mai mulți oameni își iau abonamentele și biletele pe ultima sută de metri, lucru care te impactează major ca organizator. Acesta este un aspect foarte important pe care-l vom trata diferit edițiile următoare”, mai spune Flavia Gherman.
Un rol major în revenirea festivalurilor îl au acum relațiile cu cei capabili să susțină revenirea industriei.
”Noi nu avem sponsori, ci parteneri, alături de care dezvoltăm împreună strategii personalizate de atingere a obiectivelor. Nu avem pachete gold, platinum, silver, fiecare propunere de colaborare este customizată pe nevoile și obiectivele partenerului”, explică ea.
”Am simțit urmările pandemiei și războiului din multe puncte de vedere, inclusiv financiar, însă având o astfel de abordare, fiind parteneri strategici, cu siguranță s-a simțit că suntem în acest context împreună.
Asta a făcut ca totul să fie mai ușor și le suntem recunoscători tuturor partenerilor pentru că facem echipă și că împreună reușim să facem an de an istorie – cum ne place nouă să spunem”, afirmă Flavia Gherman.
Planuri mari de viitor
Organizatorii de evenimente promit că și vara viitoare va fi plină de distracție și că vor aduce nume mari pe scenele românești. În plus, ne așteaptă și o ediție aniversară (5 ani) de Neversea și un super festival chiar în Poiana Brașov, iar gândurile deja se îndreaptă spre UNTOLD 2024.
”Cu siguranță în topul listei noastre de priorități sunt live acts headliners, partea de storytelling și on site, dar și diverse campanii creative pe tot parcursul anului”, spune Flavia Gherman.
Apetitul pentru distracție crește... calitativ
Organizatorii UNTOLD observă, totuși, că pandemia ne-a făcut mai conștienți.
”Suntem mult mai selectivi cu ce facem cu timpul nostru și trăim la o intensitate mai mare fiecare moment. Deci cred că ne-a crescut (apetitul - n.red), dar din punct de vedere calitativ, nu cantitativ”, spune Flavia Gherman, care se pregătește acum să vorbească în fața greilor industriei în cadrul unui workshop la conferința Mastering the Music Business.
”Am pregătit câteva noțiuni teoretice – care sunt pașii unui proces complet de vânzare. Insights și tips & tricks de cum putem să ducem împreună zona asta de sponsorship la 2.0. Dar și o parte practică, câteva studii de caz, unde exemplific cum am aplicat noi în UNTOLD noțiunile acestea”, explică Flavia Gherman.
Mastering the Music Business este prima și singura conferință din România pe teme din industria muzicală, care își propune să ducă scena muzicală din România la următorul nivel, aducând sub același acoperiș profesioniști din industrie, muzicieni și fani din întreaga lume.
Anul acesta va avea loc cea de-a 7-a ediție a conferinței, între 6 și 8 septembrie. Artiști, manageri, agenți de booking, de PR muzical, dar și ceilalți reprezentanți ai industriei vin la conferință pentru a se pune la curent cu ultimele tendințele, dar și pentru a învăța de la speakeri internaționali de top.