Revin regulile stricte pentru lichidele din bagajele de mână, pe aeroporturile din UE

Revin regulile stricte pentru lichidele din bagajele de mână, pe aeroporturile din UE
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Aeroporturile din UE și Marea Britanie au reintrodus duminică regula lichidelor de maximum 100 ml în bagajul de mână. Scanerele de ultimă generație nu au reușit să elimine riscurile de securitate.

Toți cei care sperau că vor scăpa de restricțiile impuse lichidelor din bagajele de mână sunt dezamăgiți: de la 1 septembrie, aeroporturile europene aplică din nou regulile stricte.

Măsura survine după ce mai multe state UE au renunțat la limita de 100 ml pentru lichidele transportate în bagajul de mână, însă a fost impusă din nou din cauza unei „probleme tehnice temporare" a scanerelor de nouă generație din aeroporturi. Marea Britanie a făcut aceeași mișcare la începutul verii, relatează BBC.

ADVERTISING

Ca urmare a acestei decizii, cei care călătoresc cu avionul nu mai pot trece de controlul de securitate din aeroport cu o sticlă obișnuită de parfum, o cremă de protecție solară sau o băutură în geanta de mână, dacă acestea depășesc cantitatea de 100 ml.

Scanere moderne, cumpărate degeaba

Pasagerii din toată lumea se obișnuiseră cu limita de 100 ml pentru lichide, paste și geluri din bagajele de mână, care trebuie puse într-o pungă transparentă din plastic. Însă noile scanere CT cu raze X ar fi trebuit să permită introducerea unor cantități mai mari de lichide în bagajele de mână, precum și a laptopurilor.

Unele aeroporturi din UE, de exemplu cele din Roma și Amsterdam, au introdus deja aceste scanere noi și au relaxat restricțiile, însă cele mai multe nu au făcut-o. Altele testau noua tehnologie.

ADVERTISING

Filiala europeană a Consiliului Internațional al Aeroporturilor (ACI) estimează că aproximativ 350 dintre aceste scanere de nouă generație sunt utilizate în prezent în 13 țări UE, precum Germania, Irlanda, Italia, Lituania, Malta, Țările de Jos și Suedia.

România se numără printre aceste țări, tehnologia de scanare 3D fiind introdusă în aeroporturile din Cluj-Napoca, Timișoara și Sibiu.

UE a anunțat reintroducerea regulii celor 100 ml pentru rezolvarea unei probleme tehnice a noilor echipamente, fără a preciza despre ce este vorba.

ADVERTISING

Aceeași situație în Marea Britanie

Marea Britanie a revenit chiar mai devreme la regula celor 100 ml.

Predicțiile optimiste conform cărora toate aeroporturile britanice urmau să renunțe la limitarea lichidelor din bagajele de mână nu s-au adeverit. Guvernul conservator anterior a impus ca echipamentele de scanare să fie instalate în aeroporturi până în iunie 2024, dar termenul nu a fost respectat.

Doar unele aeroporturi din Londra și cele din Middlesbrough, Newcastle, Leeds, Aberdeen și Southend s-au încadrat în limita de timp și au renunțat la limita de 100 ml. Heathrow, Gatwick și Manchester nu au reușit să introducă noile scanere din diverse motive, de la lucrările complicate până la problemele din lanțul logistic, și au primit noi termene.

La mijlocul lunii iunie, Departamentul Transporturilor a anunțat brusc că limita de 100 ml pentru lichide trebuie reintrodusă pe aeroporturile unde a fost eliminată.

De ce s-au sucit UE și Marea Britanie

Comisia Europeană a anunțat în iulie că limita maximă permisă pentru recipientele individuale de lichide din bagajele de mână va fi redusă la 100 ml.

Nu a fost anunțată o dată la care restricția va fi înlăturată.

Comisia a transmis că decizia nu a fost luată ca urmare a vreunei amenințări, ci din cauza unei probleme tehnice a scanerelor de nouă generație.

„Impunerea acestor restricții temporare este determinată de necesitatea revizuirii unor configurații tehnice la echipamentele de securitate standard C3 în vederea îmbunătățirii performanțelor acestora", a transmis Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj într-un comunicat.

ACI Europe a criticat restricția în iulie, catalogând-o drept „un recul pentru experiența pasagerilor și o lovitură pentru investițiile majore făcute de aeroporturi”.

Directorul general al organizației, Olivier Jankovec, a spus că securitatea a fost o prioritate de top, dar "cei care au adoptat această nouă tehnologie sunt puternic penalizați atât operațional, cât și financiar".

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇