La doar câteva luni după ce Guvernul a modificat prin OUG Codul Rutier și a înăsprit pedepsele pentru șoferii vitezomani și agresivi, deputații din Comisia de Transporturi au votat relaxarea mai multor sancțiuni pentru fapte foarte grave produse în trafic și recidivă. Și asta în condițiile în care România este țara din UE cu cei mai mulți morți din accidente rutiere.
Vezi AICI cum arată noul Cod Rutier în forma adoptată de Guvern
Mai exact, aceștia au eliminat articolul care definea comportamentul agresiv la volan, iar conducătorul auto era sancționat cu suspendarea permisului pentru 30 de zile.
Totodată, șoferii vitezomani prinși pe radar că circulă cu peste 70 de km/h peste limita maximă de viteză primesc dovadă cu drept de circulație, după ce li se suspendă permisul. În prezent, dovada este fără drept de a se urca la volan.
Iată și ce alte relaxări ale sancțiunilor au votat deputații de la PSD, PNL și UDMR, prezentate de președintele Comisiei de Transporturi, deputatul USR Cătălin Drulă:
- Șoferilor recidiviști pentru sancțiuni grave, cum ar fi depășirea de coloane oprite, trecerea pe culoarea roșie a semaforului, comportament agresiv, consum de alcool sau viteză excesivă, li se va reduce perioada de recidivă, de la 6 luni la 3 luni.
- Recidiviștii pentru sancțiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
- Vitezomanii care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulație pentru 15 zile, față de legislația actuală confirm căreia sunt lăsați pietoni pe loc.
- Șoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanță contravențiile, fără ca termenul de prescripție de 6 luni de la primirea punctelor să fie înghețat.
- Șoferii care dau testul pentru reducerea periodei de suspendare a permisului îl vor putea recupera mai repede decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea conform OUG la 60 de zile, iar amendamentele din Parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile.
- Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un șofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulație cu dovadă, să zicem sancționabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60, ca în prezent.
- Pentru necomunicarea datelor de identificare a șoferului contravenient către poliție, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (prevedere eliminată de OUG 1/2022)
Pentru ca modificările aduse de deputații din Comisia de Transporturi să intre în vigoare ele trebuie să fie votate și în plenul Camerei.
România e țara cu cei mai mulți morți în accidente rutiere din UE
România are cea mai ridicată rată a deceselor în urma accidentelor rutiere (85 de decese la un milion de locuitori), arată cele mai recente date publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Urmează Letonia (73), Bulgaria (67) şi Polonia (66).
De cealaltă parte, cea mai scăzută rată a deceselor cauzate de accidentele este în Suedia (20 de decese la un milion de locuitori), Malta (23), Danemarca (27), Spania (29), Irlanda şi Ţările de Jos (ambele cu 30).