Profesoara din Botoșani, care a fost înregistrată spunându-le elevilor că dacă te vaccinezi ”ajungi legumă” și că spitalele sunt ”abatoare”, a atras atenția asupra limitelor pe care discursul profesorului le are în fața elevilor.
Școala9 a stat de vorbă cu un expert în formarea profesorilor, un cadru didactic cu experiență și un specialist pentru a afla în ce măsură un cadru didactic își poate exprima opiniile personale în fața clasei.
Concluzia este că legislația este vagă, iar profesorii pot scăpa basma curată, chiar și în fața celor mai grave acuzații.
Astfel, jurnaliștii subliniază că Legea educației naționale (1/2011) spune doar atât:
”Personalul didactic poate exprima liber opinii profesionale în spațiul școlar sau universitar și poate întreprinde acțiuni în nume propriu în afara acestui spațiu, dacă acestea nu afectează prestigiul învățământului și demnitatea profesiei de educator”.
Mai departe, codul-cadru de etică al cadrelor didactice impune ”imparţialitate şi obiectivitate, responsabilitate morală, socială şi profesională, primatul interesului public, respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului, atitudine decentă şi echilibrată.”
Tot în termeni generali se vorbește și în Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar sau în regulamentele de ordine interioară ale școlilor.
Simion Hancescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), spune că, din cauza acestor generalități, devine foarte greu să tragi un cadru didactic la răspundere.
„Orice judecător în momentul în care o persoană este acuzată de ceva cere contractul de muncă și fișa postului, care este anexă la contractul de muncă. Or, treaba asta nu apare în fișa postului. Drepturile și obligațiile sunt prezentate lapidar (…)”, a declarat acesta pentru Școala9.
Chiar și profesoara de la Botoșani are toate șansele să scape de răspundere, spune el.
„Au fost învățători, profesori care au urecheat copii, acte de violență sau care au adunat bani la fondul clasei, chiar cu acuzații de hărțuire sexuală am avut asemenea cazuri. Dacă lucrurile nu sunt clare, nu sunt limpezi, judecătorul poate spune că nu sunt dovezi și atunci ești achitat, ieși basma curată”, afirmă Simion Hancescu.
Ovidiu Pânișoară, profesor doctor și director al Departamentului de Formare a Profesorilor, susţine că dascălii sunt învățați încă din facultate să-și pondereze discursul, pentru a le transmite o stare de bine copiilor.
”Cadrul didactic trebuie să păstreze o neutralitate a opiniilor, să nu-și asume niciun fel de partizanat”, spune el. Nici măcar provaccinare.
”(…)să le spui elevilor: „vaccinați-vă” sau „nu vă vaccinați pentru că eu știu mai bine decât voi” nu mi se pare etic și corect față de ei”, consideră și profesorul de filosofie Doru Căstăian, citat de Școala9.
”Dacă un elev deschide acest subiect, răspund că eu și familia mea ne-am vaccinat. Le spun că eu consider că vaccinarea este calea rațională și cea mai eficientă prin care pot avea grijă de mine și de cei din jurul meu. Dar acest „eu consider” face toată diferența. Una este să le spui că tu ai o anumită părere și alta este să-ți impui punctul de vedere, folosindu-te de autoritatea de la catedră”, mai spune el.