Ce presupun metodele moderne de predare a unei materii. 11 recomandări pentru profesori

Ce presupun metodele moderne de predare a unei materii. 11 recomandări pentru profesori

Într-o societate aflată în continuă schimbare, în care tânără generație este tot mai conectată la sursele de informare electronice, comunicarea și metodele de predare în școli trec prin transformări majore. 

Publicitate

Metodele moderne de predare a unei materii au pătruns în tot mai multe școli din România. Profesorii au început să înțeleagă nevoile generațiilor actuale și încearcă să identifice cele mai bune variante de a le preda și a facilita învățarea. 

Acolo unde profesorii nu au suportul necesar pentru a învăța noile procedee de predare, se poate apela la specialiști în educație, așa cum sunt profesioniștii Fundației OTP Bank România, experți în design de produse educaționale și conținut pentru piața de training din România. 

1. Învățarea colaborativă

Publicitate

Față de metoda clasică de învățare individuală, această variantă vine în ajutorul elevilor prin faptul că după predarea clasică sunt încurajați să vorbească despre subiecte între ei, să dezbată temele, să pună întrebări, să își clarifice nelămuririle. Acest lucru permite o învățare facilă, naturală, dar și creșterea abilităților sociale. 

2. Învățarea distanțată

Această metodă de predare și repetare a lecției de mai multe ori, până când profesorul se asigură că toți elevii au înțeles și reținut lecția, se face cu intervale de pauze între reluări. 

Elevii au ocazia să sedimenteze cunoștințele, să realizeze conexiunile necesare și să ofere timp creierului pentru o nouă sesiune de instruire. 

3. Învățarea inversată

Metoda cunoscută sub numele de “Flipped Classroom” este unică și permite un stil aparte de învățare. Elevii primesc cursuri, tutoriale, clipuri video de la profesor, pe care le studiază acasă, singuri. Procesul de învățare de realizează fără ajutorul cadrului didactic. Elevii au posibilitatea să caute informații suplimentare online, pentru a avea răspunsuri la întrebările ridicate de tematică. 

4.  Învățarea cu ajutorul jocurilor

Cadrele didactice trebuie să identifice modalități de predare a materiei cu ajutorul jocurilor video, pe care elevii de astăzi le adoră. Deși presupune un efort în plus pentru profesori, acest tip de învățare și-a dovedit eficiența acolo unde a fost implementat. 

Această metodă poate fi utilizată atât în varianta clasică, predare la școală, cât și în online, jocul este dinamic și captivant.  

5. Predarea pe categorii

Predarea modernă se realizează pe 3 categorii distincte: vizuală, audio, motorie. Aceasta presupune că datele sunt vizualizate, informațiile sunt colectate prin ascultare, iar metoda kinestezică vizează “simțirea” noutăților primite. 

În cadrul acestei variante de predare, diferențele sunt mari, fiecare cursant observă, simte și ascultă în stilul propriu. Aceeași lecție predată, ținând cont de fiecare componentă în parte, poate fi asimilată și înțeleasă diferit. 

6. Structurarea și alternarea informațiilor

Alternarea informațiilor teoretice cu cele practice sau a celor prezentate în Power Point cu video și clipuri practice, a demonstrat că atenția elevilor este mai mare, iar capacitatea de reținere a informațiilor crește. 

7. Învățarea încrucișată

Această metodă vizează predarea și învățarea în clasă. La aceasta se adaugă experiențele de zi cu zi ale elevilor și interacțiunile cu mediul înconjurător, pe care trebuie să le integreze în cunoștințele livrate de profesor. 

8. Metoda proiectului

Această variantă este utilă pentru că elevii sunt încurajați să descopere și singuri noi informații, având la dispoziție cărțile și resursele electronice, pentru ca mai apoi să își concentreze atenția pentru a realiza un proiect, într-o formă dată, fiind prezentat apoi colegilor.  

9. Lucrul în echipă

Pentru a forma opinii și pentru argumentarea ideilor, lucrul în echipă este esențial. Elevii învață lecția în perechi, fără intervenția profesorului, discuțiile au loc în cadrul echipelor, pentru ca mai apoi să se extindă. Cadrul didactic intervine doar când înțelegerea nu s-a realizat în conformitate cu obiectivele propuse. 

10. Predarea asistată de noile tehnologii

O tablă inteligentă sau un calculator ajută profesorul de biologie, pe cel de chimie, pe cel de mate sau pe cel de fizică să realizeze o predare în stil modern, interactiv. 

11. Învățarea prin acumularea experienței

Metoda îi pune pe elevi în situații concrete, ale lumii reale. Această metodă de predare poate conține joc de rol, dar și muncă de teren pentru cursanți. 

Într-o eră digitală, când comunicarea s-a mutat în mediul online, profesorii sunt interesați de identificarea celor mai noi mijloace de predare. Acestea sunt extrem de variate. Adaptări trebuie realizate permanent pentru ca lecțiile să se plieze pe nevoile noilor generații.