Să înceapă să învețe o limbă de la o vârstă fragedă sau să aștepți până când copilul începe școala și engleza devine parte din program? Să te ocupi de acest lucru acasă sau să-l duci la un centru de limbi străine? Învățarea limbilor străine de la o vârstă fragedă este înconjurată de numeroase mituri și stereotipuri. Părerile părinților variază de la un entuziast „da” la un ferm „nu”.
Cu ce mituri despre învățarea limbii engleze se confruntă profesorii? Află în cele ce urmează
Mitul 1: Cu cât mai devreme, cu atât mai bine
Cei care susțin învățarea timpurie, de obicei, dau exemplu copiii ai căror părinți vorbesc limbi diferite. În astfel de familii, copiii învață ambele limbi încă de la naștere. Totuși, dacă atât mama, cât și tatăl tău nu sunt vorbitori nativi de engleză, nu vei putea crea o imersiune completă în mediul lingvistic. Făcând lecții de engleză de 2-3 ori pe săptămână, câte 45 de minute, copilul tău nu va simți o nevoie stringentă de a folosi limba engleză.
Oponenții învățării timpurii a limbilor străine spun că mai întâi copilul trebuie să stăpânească limba maternă, trecând prin etapele „tăcerii” și „vorbirii”, după care să înceapă să citească și să scrie. Abia atunci, în jurul vârstei de 6-7 ani, ar fi potrivit să înceapă învățarea unei limbi străine.
Specialiștii susțin că, la 3 ani, copilul încă este concentrat pe comunicarea individuală și nu poate participa la activități de grup. Dar la 4 — 4,5 ani, copiii sunt deja pregătiți să lucreze în grup și să comunice mai ușor.
Mitul 2: Învățarea trebuie să înceapă în septembrie
Adulții pot începe să învețe oricând, dar, în general, învățarea pentru copiilor este programată să înceapă odată cu anul școlar. Astfel, este mai ușor să „sincronizezi” activitățile de dezvoltare cu programa școlară. Într-adevăr, multe cursuri de engleză pentru copii încep înscrierile în septembrie.
Din păcate, uneori părinții nu reușesc să-și înscrie copilul la cursuri de limbi străine la începutul toamnei. Acest lucru duce la amânarea activităților pe un an întreg, iar copilul pierde șansa de a se dezvolta corespunzător. În realitate, multe școli de limbi străine fac înscrieri pe tot parcursul anului, astfel încât copiii pot începe să învețe engleză în orice sezon.
Mitul 3: Copiii mici nu au motivație
Este inutil să-i explici unui copil mic că o limbă internațională așa cum este limba engleză îi va fi de folos în viitor. De aceea, motivația este cel mai delicat aspect în învățarea unei limbi străine la vârste fragede.
Cum poți crea și menține interesul pentru învățare?
Răspunsul vine prin joc. Găsește programe și cursuri de învățare care folosesc motive amuzante și captivante pentru a-l implica pe cel mic. Folosește jucăriile preferate, care au „aterizat” de pe o altă planetă și sunt foarte dornice să vorbească cu copilul tău în „limba lor”.
Cel mai important lucru în lucrul cu preșcolarii este abilitatea de a organiza lecțiile în așa fel încât copiii să creadă că adevăratul scop al întâlnirii nu este învățarea, ci dorința de a se juca împreună, de a comunica cu alți copii, de a se distra, de a cânta – totul în limba engleză. Optează pentru englezacopii.ro și convinge-te singur cât de important este profesorul în procesul de învățare, mai ales pentru cei mici.
Mitul 4: Engleza poate fi învățată fără profesori calificați.
Învățarea independentă nu este recomandată, cu excepția cazului în care ești profesor de meserie și stăpânești engleza la nivel „avansat”. Învățarea în grup este mult mai productivă, deoarece copilul tău va fi mult mai interesat să comunice cu colegii săi decât cu un profesor, chiar dacă este cel mai grozav.
Mitul 5: Învățarea limbilor străine duce la probleme de logopedie, afectează asimilarea limbii materne și scade nivelul de inteligență.
Efectul benefic al învățării unei a doua limbi asupra dezvoltării limbii materne a fost demonstrat de mulți psihologi de pretutindeni. În același timp, studiile experimentale de lungă durată privind învățarea limbii străine au confirmat impactul pozitiv al învățării asupra copiilor: asupra dezvoltării lor psihice generale (memorie, atenție, imaginație, gândire), asupra formării la copii a unor modalități adecvate de comportament în diverse situații de viață, asupra unei mai bune stăpâniri a limbii materne și asupra dezvoltării lor lingvistice în general.
În plus, s-a observat că un profesor priceput poate obține, în câteva luni de la începerea lecțiilor, o îmbunătățire a pronunției copilului atât în limba maternă, cât și în engleză. Drept urmare, sunetele limbii materne rămân corect pronunțate, se dezvoltă pronunția corectă în engleză, iar aparatul de articulare este antrenat și îmbunătățit.
Învățarea limbii engleze de la o vârstă fragedă aduce beneficii semnificative atât în dezvoltarea generală a copilului, cât și în stăpânirea limbii materne. Prin metode adecvate de predare, copiii pot dezvolta un vocabular bogat, o pronunție corectă și abilități lingvistice avansate, fără a întâmpina dificultăți în procesul de învățare.