Consumatorii români între creșterea veniturilor și presiunea prețurilor
În cea mai prosperă perioadă din ultimele decenii, costul vieţii este încă ridicat în România. Cel mai recent studiu al INS referitor la nivelul de trai arată că peste 42% din cheltuielile de consum ale românilor sunt pentru cumpărarea de alimente şi băuturi. Este o medie la nivel naţional, pentru că în Bucureşti procentul este de 37%, dar în nord-est şi în sud-vest depăşeşte 45%. În bugetul total al gospodăriilor, alimentele şi băuturile consumă, între 19 şi 25% din venituri, depinde de regiune.
Ambele raportări arată un nivel mult mai redus în comparaţie cu anii ’90 şi începutul anilor 2000, când mai mult de jumătate din salariu se ducea pe produse de uz zilnic. Veniturile salariale au crescut simţitor, dar în ultimii ani şi rata inflaţiei a urcat, ca şi numărul şi nivelul taxelor şi impozitelor. De aici decurge şi sensibilitatea acută a consumatorilor faţă de preţurile bunurilor de folosinţă zilnică.
Competitivitatea feroce din retail și impactul asupra brandurilor
În plus, o schimbare importantă faţă de acum 20 - 25 de ani este nivelul competiţiei din retail: trei sferturi din piaţa de retail alimentar este disputată de peste 20 de mari reţele comerciale dintre care 11 cu afaceri de peste 1 miliard de lei anual. În localităţile mijlocii operează mai multe dintre acestea iar în cele mari aproape toate, dacă nu chiar toate, astfel că rezultă o competiţie deosebit de aprigă.
Efectul agregat al concureţei din retail şi al sensibilităţii actuale a consumatorilor faţă de preţuri este o competiţie a ofertelor tip promoţii cu discount, cupoane de reduceri, campanii de fidelizare cu discount progresiv. Nici un brand nu poate şi nu trebuie să lipsească din această competiţie: ar fi periculos pe termen scurt şi riscant pe termen lung.
În comunicarea de trade dominată de avantajele de ordin financiar oferite shopperilor, brandurile întâmpină o provocare dificilă: aceea de a rămâne în memoria consumatorilor într-o perioadă în care aceştia sunt îndemnaţi să aleagă dintre mai multe oferte. Brandurile - de produs şi de retail – au nevoie să găsească modalităţi atractive şi eficiente de a comunica şi despre valorile de brand. Cum anume trebuie introdus brandul în comunicarea actuală şi ce loc trebuie să ocupe în ansamblul comunicării, inclusiv in-store, sunt preocupări tot mai intense în prezent.
Trade Marketing Congress 2025: strategii pentru o comunicare eficientă in-store
„Alternative in-store”, ediţia 2025 a Trade Marketing Congress, este construită ca un cadru de dialog, schimb de idei şi sursă de inspiraţie pentru a găsi răspunsuri potrivite la preocupările pentru nuanţarea comunicării şi pentru a alterna credibil discursul de trade astfel încât brandul să-şi conserve durabil relevanţa şi prestigiul în ochii clienţilor.
Personalităţi din comunitatea de afaceri din FMCG şi Food Retail au anunţat deja participarea ca speakeri la acest eveniment: Nicoleta Scarlat – director de marketing şi vânzări la Eisberg România, Gabriel Petcu – Category Development & e-comm Manager la Ursus Breweries, Noemi Varga – PR Specialist la dm Drogerie Markt, Michael Kaiser – director comercial la Sezamo, Teodora Migdalovici – Fondator The Alternative School, Dana Nae Popa – managing director al agenţiei Pastel, Bogdana Gheorghe – managing director RetailZoom, Mihaela Alexandru – managing partner la agenţia To Know, Traian Năstase – managing partner la iSense Solutions.
Trade Marketing Congress 2025 va avea loc pe 27 februarie şi este susţinut de unele dintre cele mai puternice branduri din industria bunurilor de larg consum şi a serviciilor conexe: Ursus, Peroni, Kozel, Beanz Café, Eisberg, MPC Trade Marketing Services, InventivePlus Marketing Agency şi Seqbyte Solutions.