Sustenabilitatea: element-cheie în afacerile viitorului

Sustenabilitatea: element-cheie în afacerile viitorului
un proiect spotmedia.ro
realizat cu sprijinul
Konrad Adenauer Stiftung

Sustenabilitate în context de business se referă la capacitatea de a acoperi nevoile prezente, fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și atinge propriile nevoi și obiective. Este un concept complex care îmbină elemente economice, sociale și de mediu. 

În ultimii ani, sustenabilitatea a devenit tot mai importantă pentru mediul de afaceri, indiferent de mărime și industrie, pe măsură ce consumatorii, investitorii și organele de reglementare solicită tot mai mult practici prietenoase cu mediul. Citește mai jos despre originile sustenabilității, cum arată statisticile locale, precum și ce poți face pentru a aduce sustenabilitatea în mediul de afaceri. 

ADVERTISING

Cum a apărut conceptul de sustenabilitate

Încă din secolul al XVIII-lea în lucrarea Sylvicultura oeconomica, Hans Carl von Carlowitz, discuta despre necesitatea de a planta puieți pentru a putea avea lemn și pe viitor; lemnul era folosit atât pentru mobilă și diferite accesorii, cât mai ales pentru încălzirea prin sobe. 

După cel de-al Doilea Război Mondial sustenabilitatea a început să fie tot mai discutată, mai ales în contextul folosirii intense a plasticului, a compușilor sintetici, a pesticidelor și a combustibililor fosili. Pe 22 aprilie 1970 s-a sărbătorit prima dată Ziua Pământului, iar în perioada următoare au apărut multiple organizații internaționale de protejare a mediului și promovare a unui stil de viață sustenabil. 

ADVERTISING

În ultimii 20 de ani, tot mai mulți oameni au început să afle că vocea lor este importantă și să facă schimbări de consum. Acest lucru a declanșat necesitatea pentru mai multe produse, materiale și practici sustenabile. 

Ce spun statisticile actuale 

Un studiu recent, inițiat de Genesis Property, companie fondată de Liviu Tudor, arată că 51% dintre angajați consideră important ca angajatorul să se implice în protejarea mediului, în timp ce 48% prioritizează să lucreze într-o companie cu acțiuni în comunitate. 

Astfel, contează nu doar ceea ce produce compania ci și cum și cât se implică în cadrul comunității. Totodată, eficiența energetică a clădirilor de birouri, precum și reducerea impactului negativ asupra mediului reprezintă subiecte importante de discuție pentru noi roluri și pentru posturi deja existente. 

ADVERTISING

3 soluții prin care putem aduce sustenabilitatea în mediul de afaceri

Sustenabilitatea este o umbrelă care implică mai multe zone de acțiune. Află mai multe despre ce poți face pentru a aduce sustenabilitatea în mediul de afaceri. 

Management sustenabil

Scopul unui management sustenabil constă în stabilirea și atingerea obiectivelor companiei, în așa fel încât să nu compromită viitorul generațiilor următoare. Prin management sustenabil se înțelege o serie de practici de business care duc, într-un final, la o dezvoltare sustenabilă. Implică elemente de economie și consum care reduc impactul asupra mediului și sprijină conservarea resurselor naturale. 

Cultură organizațională orientată spre sustenabilitate

O cultură organizațională orientată spre sustenabilitate face o prioritate din impactul și rezultatele pe termen lung, în defavoarea rezultatelor rapide, de moment. Se pune accent atât pe starea de bine a angajaților și a comunității, cât și pe binele planetei și pe eficiența financiară pe termen lung. 

Scriitorul și antreprenorul John Elkington a dezvoltat ideea celor trei piloni: oamenii, locul (comunitatea) și prosperitatea. Dacă investești în oameni și în comunitate, vei ajunge la prosperitate.

Investiții în tehnologii verzi 

Tehnologiile verzi se referă la un ansamblu de măsuri (tehnologice) menite să reducă sau să elimine impactul negativ al activității umane asupra mediului. Iată câteva exemple în acest sens:

  • Sisteme de purificare a apei - de multe ori, nevoile depășesc apa de suprafață existentă. De aceea, au apărut sisteme de curățare și purificare a apei menajere, pentru ca aceasta să poată fi refolosită. Membranele filtrante, nanotehnologiile și diferite tratamente biologice sunt doar câteva exemple de modalități de purificare a apei;
  • Reciclarea și managementul deșeurilor - există numeroase companii care folosesc tehnologii de sortare rapidă a gunoiului și chiar și de dizolvare a unor elemente pentru a produce biogaz. De asemenea, există tehnologii prin care plasticul este separat în elementele chimice componente care pot fi folosite, ulterior, în producție;
  • Tehnologii de generare a energiei electrice pe baza mișcării valurilor;
  • Folosirea de biocombustibili, mașini electrice și alternative care evită combustibilii fosili;
  • Tehnologiile de energie solară în continuă evoluție;
  • Tehnologii agricole pe verticală.

Sustenabilitatea este un element-cheie pentru succesul pe termen lung al afacerilor. Prin încorporarea de practici sustenabile, o companie își reduce costurile, îmbunătățește eficiența și își crește reputația. În plus, afacerile sustenabile joacă un rol vital pentru un viitor mai bun pentru noi toți.