Povestea Zăganu, cea mai cunoscută bere artizanală românească. ”Ne-am întâlnit la o bere și am zis să facem un business împreună” Interviu

Povestea Zăganu, cea mai cunoscută bere artizanală românească. ”Ne-am întâlnit la o bere și am zis să facem un business împreună” <span style="color:#990000;font-size:100%;">Interviu</span>
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Un business are nevoie uneori doar de o sclipire pentru a se naște și crește cu fiecare gând curajos pe care îl așterni pe hârtie. Aceasta este și povestea brandului Zăganu, o afacere 100% românească și printre puținele microberării artizanale care și-au câștigat deja un renume în țară.

Sclipirea asta s-a petrecut chiar la.. o bere, când Laurențiu Bănescu și Alexandru Geamănu și-au spus hai să ne gândim cum putem face o fabrică de bere. De atunci au trecut 9 ani și afacerea lor a continuat să crească, în ciuda pandemiei: „Fabrica de bere bună”, 12 tipuri de bere, un bar în inima Bucureștiului și planurile nu se opresc aici.

”Și eu și Alex, asociatul meu, am avut același gând. La un moment dat ne-am hotărât că vrem să muncim mai mult pentru noi decât pentru alte companii. Și cu gândul ăsta în cap ne-am întâlnit la o bere și am zis să facem un business împreună, așa a pornit totul.

Amândoi eram proaspăt plecați din companiile de unde lucraserăm, eu în companii multinaționale, el în publicitate și ne-am pus mintea la contribuție: Hai să vedem ce putem face împreună și gândul ne-a dus exact la hai să ne gândim cum putem face o fabrică de bere. Și așa a pornit tot proiectul”, povestește Laurențiu Bănescu pentru spotmedia.ro.

I-au dat un nume cu greutate: Zăganul este un tip de vultur care a trăit în zona unde e şi fabrica Măneciu, zona Cheia. O specie de vultur care a dispărut acum 50 de ani, pe care au încercat prin berea lor să îl facă din nou cunoscut românilor.

a-348

Cum a început povestea Zăganu?

Cred că am fost norocoși pentru că, în primul rând, banii pe care îi aveam strânși fiecare nu ne ajungeau să cumpărăm o fabrică nouă, și, la un moment dat, prin intermediul unei cunoștințe de-ale lui Alex am ajuns la Măneciu-Ungureni, aflând că acolo e o fabrică de vânzare, care nu mai funcționa de doi ani. În ea se produsese bere.

Și ne-am întâlnit cu directoarea de producție de acolo, care împreună cu trei oameni care mai lucraseră în fabrică au constituit prima noastră echipă pe care am avut-o la fabrică.

Bine, povestea e mult mai lungă: Ne-am dus, am văzut fabrica, după care după investiția inițială a trebuit să retehnologizăm. Fabrica era puțin mai veche și lucrurile s-au complicat destul de tare.

P4A7084

Dar, una peste alta, eu cred că am fost norocoși că am găsit o fabrică în conservare care a necesitat un pic de investiție și repunere în funcțiune, pe de-o parte, iar pe de altă parte am găsit o echipă bună acolo de oameni care știau foarte bine și stăpâneau tehnologia și utilajele.

Și cu ajutorul lor am reușit. Nici eu, nici Alex nu suntem berari. Dar am reușit să facem cu un input al nostru, respectiv în direcția berilor care ne plac nouă și ăsta e un principiu de care ne ținem în businessul ăsta.

Așadar, cu ajutorul echipei de acolo, care știe foarte bine utilajele, am pornit la drum. Și am început să luăm ingrediente, să facem rețete și așa mai departe.

Care a fost investiția inițială și, ulterior, investiția în dezvoltare?

E greu de cuantificat, acum suntem deja în al nouălea an. Practic, în fiecare an, am tot investit și reinvestit din ce a produs business-ul, evident.

La început a fost undeva în jur de 200.000 de euro, cam asta a fost suma cu care am pornit, bani care s-au dus în achiziția fabricii, în retehnologizarea ei în primul an și jumătate, în toate costurile astea de distribuție și așa mai departe.

Practic, toate costurile de a ne crea și distribui un brand de la zero. Asta a fost ideea noastră de la început: pe lânga achiziția unei fabrici, să creăm un brand românesc de la zero. Un brand românesc autentic de bere bună artizanală. Cam asta a fost ideea. Și de aici am pornit cu gândul.

Și, ușor, ușor, în funcție de cum au decurs lucrurile, am adaptat planul inițial la realitate și am mers înainte, am mai făcut investiții, am mai reparat, am mai retehnologizat în fabrică.

Am angajat pe urmă mai mulți oameni pentru că nu ne ajungeau. Pe urmă am schimbat mașinile de îmbuteliat care aveau o viteză mai mică, acum sunt mai rapide, am început să producem rețete noi.

Înainte produceam doar două beri cu care am început în 2013, acum avem 12 rețete. Adică lucrurile au avansat și odată cu ele, și noi, cumva. Și investițiile noastre și în tehnologie și prin mărirea echipei, și în partea de distribuție, toate lucrurile s-au cam întâmplat în același timp.

În ce măsură a fost vorba despre reinvestirea profitului și în ce măsură ați apelat la soluții financiare de la bănci?

Am apelat la soluții financiare la un moment dat în care ne-am dat seama că, dacă vrem să creștem capacitatea de producție și vânzările, n-o putem face doar cu resursele proprii și asta s-a întâmplat destul de devreme, adică la începutul lui 2014. Atunci am luat primul credit.

După care am încercat să căutăm parteneri de finanțare care să înțeleagă că e un business în dezvoltare care are niște nevoi în direcția asta, și în partea de capital de lucru, dar și de investiții în echipamente.

Și așa am ajuns și la BCR pentru că, altfel, business-ul are un ciclu de vânzare destul de mare de la materie primă până la încasarea banilor pe piață și e nevoie de finanțare. E nevoie de o putere financiară destul de mare să susții (business-ul – n.red).

Berea și berea artizanală sunt produse sezoniere și în perioada octombrie-martie e nevoie de o suplimentare de cashflow acolo.

Ați investit și într-un bar, pe Victoriei, spuneți-ne și despre acel business.

Barul a fost deschis în august 2017, l-am finanțat cumva din resurse venite de la fabrică, pe de o parte, și avem un asociat care se ocupă operațional de business și o perioadă destul de lungă, până la pandemie, am reușit să ne susținem singuri.

a-37

Dar în momentul în care a venit pandemia, practic, s-au închis toate porțile și atunci cifra de afaceri ne-a scăzut în 2020 cu 50% față de 2019. Noi am încercat să păstrăm oamenii în echipă și să mergem înainte și toată scăderea asta a avut un impact semnificativ și atunci s-a ivit nevoia de finanțare.

În 2020, am luat o finanțare bancară, atunci în aprilie-mai, pentru că altfel nu reușeam să trecem de perioada asta. Pe urmă au venit granturile și ajutoarele de stat. Dar în domeniul HoReCa, fără un partener bancar, e foarte dificil. Ar fi fost foarte dificil pentru oricine în perioada asta.

a-124-1

Una dintre direcțiile noastre de dezvoltare este găsirea unor alte locații. Suntem în căutări active, nu am găsit un spațiu care să se potrivească conceptului, dar când o să avem mai multe detalii și ne apucăm de treabă cu siguranță o să apelăm, probabil, tot așa, la finanțare.

Și mai ales când ai un partener pe partea asta, care înțelege foarte clar nevoile… e foarte ușor să progresezi cu proiectul.

Cât timp ocupă partea de finanțe unui antreprenor din timpul pe care-l dedică business-ului și ce soluții are ca să-i fie mai ușor?

Mie-mi ocupă 20-25% din timp. O parte ține de recuperarea banilor din piață, împreună cu echipa de aici de la birouri, care e e foarte importantă pentru orice business (acum vorbesc despre fabrică și producția de bere) și, până la urmă, inclusiv relația cu furnizorii, și plățile, contractele… Sunt destul de multe lucruri.

Dar și relația cu banca, care presupune, de exemplu, pentru creditele IMM Invest un număr destul de mare de acte de procesat și semnat. Deci ocupă timp, dar sunt lucruri importante. Până la urmă astea, împreună cu partea de vânzări și de marketing, propulsează business-ul.

Aș vrea să am niște soluții de a le digitaliza și de a le simplifica și chiar avem un proiect de a simplifica operațiunile astea de back office. Dar nu e ușor.

Ce cifră de afaceri ați înregistrat în 2021?

În 2021 cifra de afaceri a fost în jur de 5.800.000 de lei. Se situează puțin peste 2019. Dacă în 2020 am avut o scădere, fiind impactați de închiderea sectorului HoReCa, am revenit în 2021 cumva la nivelul din 2019.

Noi, în perioada pandemiei, am încercat să recuperăm închiderea HoReCa – segment care reprezenta peste 70% din business-ul nostru – prin retail-ul modern sau prin comenzi la domiciliu. Adică prin magazinul nostru online.

A trebuit să ne adaptăm realităților pieței și chiar mă bucur – și spun asta întotdeauna – că ne-am bucurat și noi la rândul nostru de susținere din partea oamenilor.

Am văzut așa un soi de mișcare de a susține și de a cumpăra de la antreprenorii mici locali de la companiile mici care, într-adevăr, fără ajutorul oamenilor, în perioada asta probabil că multe și-ar fi închis porțile. Și chiar pe calea asta le mulțumim tuturor celor care au susțnut business-urile mici și antreprenoriale și, inclusiv, pe noi.

S-a mobilizat toată lumea pe partea de online, mai ales în perioada de lockdown, între 15 martie și 15 mai, când toată lumea stătea în casă, atunci a fost vârful, să zic așa.

Dar a continuat și pe urmă, pentru că au fost deschise terasele pe timpul verii, dar în momentul în care a venit frigul în octombrie și barurile și restaurantele iarăși au avut de suferit, asta ne-a impactat în mod direct și pe noi. Dar eu zic că ne-am adaptat realităților și am ieșit cu brio din criza asta.

Care a fost cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o de la criza asta?

Încă mai învăț. Acum cred că o lecție foarte importantă este că totul este în schimbare, lucrurile se schimbă, clienții se schimbă, piața se schimbă, prețurile se schimbă foarte des, mai ales în ultima vreme.

Totul este în schimbare și, dacă nu ești cu mâna pe volan și atent la drum, riști să ajungi în altă parte cu business-ul.

Exact asta încercăm, să ne adaptăm din mers realităților și să facem în așa fel încât să ne ținem de plan, dar să ne și adaptăm când e cazul – vezi perioada de lockdown din 2020 sau perioada în care nu funcționau decât terasele și așa mai departe.

Asta e lecția: un nivel mare de adaptabilitate, mai ales în vremurile astea în care lucrurile nu sunt foarte sigure și foarte predictibile, e esențial.

Ce planuri aveți pe 2022 și pe mai departe?

Noi am continuat și în 2021 să așezăm puțin lucrurile la fabrică, în sensul creșterii eficienței pe partea de îmbuteliere și creșterea capacității de producție în același timp.

Eu sunt optimist, deși nu se întâmplă lucruri foarte bune în jurul țării noastre.

Sunt optimist că lumea are un apetit de a ieși în oraș și de a bea bere artizanală și sper să fie un an bun pentru noi, astfel încât să terminăm 2022 cu un rezultat bun. Asta e și dorința și prognoza mea.

Dacă nu se întâmplă ceva deosebit, lucrurile ar trebui să meargă în direcția bună pentru noi, pentru că observăm o tendință a consumatorilor de a se orienta către bere artizanală, dar și către producători mai mici, autohtoni, și de a susține cumva economia locală în felul acesta.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇