Organizarea internă a depozitelor reprezintă o condiție esențială în activitatea firmelor din diverse domenii, de la întreprinderi industriale, centre logistice, companii de distribuție și ecommerce ș.a. Vă prezentăm în continuare care sunt cele mai importante măsuri pe care trebuie să le luați pentru optimizarea operațiunilor din depozite și unități de stocare a mărfurilor.
Proiectați amplasarea și construcția depozitelor după criterii de eficiență
Primul pas în organizarea eficientă a activităților din depozite este amplasarea adecvată a halelor și construcțiilor. Alegerea locației trebuie să se bazeze pe criterii de eficiență, precum micșorarea distanțelor de transport, configurarea rutelor, scăderea cheltuielilor cu utilitățile, amplasarea hub-urilor logistice în apropierea zonelor de aprovizionare, raționalizarea fluxurilor interne și a celor de interacțiune cu furnizori, intermediari și clienți.
Apelați la specialiști în hale industriale și spații de depozitare, pentru alegerea celor mai bune soluții constructive, materiale de construcții și utilaje, instalații de încălzire și aerisire, sisteme de paleți, rafturi și containere. Montați sisteme de siguranță contra incendiilor și instalații de supraveghere video, pentru monitorizarea permanentă a activității în unitățile de stocare.
Adaptați organizarea depozitului la specificul operațiunilor curente
După ce ați stabilit dimensiunea optimă a depozitului și proiectul de realizare a halelor, configurați organizarea internă în funcție de operațiunile curente. Trebuie să aveți în vedere volumul de mărfuri ce urmează să fie preluate, stocate, inventariate, manipulate și livrate. În funcție de aceste criterii, achiziționați utilajele și echipamentele adecvate.
Veți avea nevoie de transpaleți electrici, stivuitoare electrice, palane, motostivuitoare, reach-truck-uri, stackere, încărcătoare cu braț telescopic, electrocare și vehicule uzinale, pentru automatizarea operațiunilor și creșterea eficienței la nivelul întregului depozit. Optați pentru furnizori cu experiență în domeniu, de exemplu truck1.ro, cel mai mare marketplace pentru comercializarea echipamentelor profesionale pentru diferite ramuri industriale, logistică, transport, agricultură.
Utilizați programe software dedicate activităților din supply chain
Este necesară digitalizarea activităților din depozit, pentru controlul riguros al mărfurilor și organizarea eficientă a operațiunilor pe tot lanțul de aprovizionare. Veți lucra în sistem Single Point of Contact, prin soluții logistice de tip Warehouse Management System (WMS), ca să optimizați fiecare post de lucru și fiecare utilaj din unitatea de stocare.
Astfel veți reuși să gestionați mai bine mărfurile de diferite tipuri și să folosiți la maximum spațiul de depozitare. Veți avea control asupra ambalajelor și coletelor, iar sortarea și inventarierea vor fi realizate automatizat, prin tehnologii de tip RFID (Radio Frequency Identification), Pick by Light, Pick by Voice și Pick by Vision.
Luați în considerare sugestiile prezentate și organizați eficient activitatea în depozite, prin folosirea de utilaje industriale, echipamente logistice și programe software dedicate operațiunilor specifice.