Adrian Cocan conduce, împreună cu soția lui, Lăptăria cu Caimac, un brand al cărui renume a depășit deja granițele țării.
Lăptăria cu Caimac a avut o evoluție pozitivă încă de la lansare, in 2018. În primele 6 luni a vandut lapte de la vacă și iaurt natural în valoare de 550.000 euro.
Un an mai târziu, în 2019, fabrica a avut o cifră de afaceri de 4,175 milioane euro, în creștere cu 759% față de anul lansării brandului.
În 2020 fabrica estimează vânzări de 11 milioane de euro, iar dacă trendul actual se va păstra, în prima jumătate a anului 2022, Lăptăria cu caimac va atinge capacitatea maximă de producție a fabricii.
Investiții uriașe și o comunitate strânsă
A investit masiv, a apelat și la fonduri europene, iar până în 2030 își propune să ajungă o companie “carbon neutral”.
”Am investit 7.2 milioane de euro în construcția fabricii, utilaje, recrutare și training și foarte puțini bani în partea de marketing”, spune Adrian Cocan, într-un interviu acordat SpotMedia.ro.
Și totuși, a reușit să adune o comunitate deosebită în jurul său.
Mai departe, el vorbește despre planurile de investiții (2,5 milioane de euro spațiul de producție pentru brânzeturi, 3,7 milioane de euro stația de biogaz și 9 milioane de euro pentru refolosirea ambalajelor), dar și despre dificila perioadă adusă de pandemie.
In ultimele luni business-ul său a mers strună, dar un lucru a îngreunat totuși situația. ”Puteam vinde mai mult”, povestește Adrian Cocan.
În doar doi ani de activitate ați reușit ceea ce puțini pot să construiască intr-o viață. Care a fost secretul evoluției acestui brand?
Ne-am propus încă de la început să construim o afacere onestă, bazată pe încredere și respect. Ne-am dorit să tratăm clienții așa cum vrem noi să fim tratați și credem că am reușit.
Pentru noi, una dintre cele mai importante valori a fost să punem oamenii pe primul loc, atât angajații, cât și clienții.
Mulți clienți nu știu cum ar trebui să fie un produs bun și sănătos, însă noi am înțeles că nu putem mulțumi pe toată lumea și am ales să facem lucrurile corect.
Am reușit în acești 2 ani să oferim produse lactate de cea mai bună calitate, produse doar din lapte.
Nu folosim nimic altceva și procesăm minimal. Am investit 7.2 milioane de euro în construcția fabricii, utilaje, recrutare și training și foarte puțini bani în partea de marketing.
Consolidarea brand-ului a adus cu sine si o intreagă comunitate. Spunteți-ne mai multe despre aceasta și despre ce ați pregătit pentru oamenii din ea.
Comunitatea care s-a format în jurul Lăptăriei este mereu implicată și interesată de gustul natural al laptelui și implicit de produse lactate sănătoase.
Este cea mai mare bucurie pentru noi să avem niște consumatori extraordinari, oameni care au avut încredere în noi și ne-au dau feedback constant.
Avem o comunitate care ne ajută mereu să creștem și alături de care construim lucruri extraordinare în continuare. Cu ocazia celor 2 ani de existență pe piață am lansat o campanie dedicată fanilor de pe Facebook - campania “Povești cu caimac”.
Ne-am propus, în primul rând, să răsplătim comunitatea care s-a închegat în jurul Lăptăriei și am avut în vedere felul în care produsele Lăptăriei au fost folosite în această perioadă, multe dintre rețete fiind o sursă de inspirație și pentru ceilalți.
Campania “Povești cu caimac” s-a desfășurat de-a lungul lunii iunie și premiază cele mai amuzante, rapide sau creative rețete.
Cum s-a resimțit starea de urgență și pandemia, în general, in compania dumneavoastră? Atât financiar cât și ca stare de spirit și măsuri de precauție.
Până acum impactul a fost limitat, au scăzut vânzările o singură lună, apoi am revenit. Impactul a venit mai curând din creșterea costurilor transportului, substanțelor pentru curățenie și igienizare, costuri apărute din cauza unor noi proceduri pentru sănătatea angajaților.
Noi ne așteptam să existe unele industrii care sunt afectate mai puțin, inclusiv cea a alimentelor. Nevoile de bază rămân, iar criza poate fi și startul unei noi creșteri.
Lăptăria cu caimac este parte a unui business integrat, lucrăm 3.000 de hectare, avem 2.700 de vaci. Rareori se întâmplă ca toate subdomeniile agro-food să fie afectate simultan.
Am implementat masuri de siguranță și proceduri noi încă din ultima săptămână din februarie. Au fost foarte bine primite de echipă pentru că ne-au permis sa funcționăm, să nu reducem salarii, sa nu concediem angajați.
Am continuat să producem și să livrăm, cu anumite limite generate de haosul din vămi, de refuzul transportatorilor de a intra în carantină.
Am avut comenzi nelivrate și asta e un subiect de stres, puteam vinde mai mult dar problemele logistice sunt palpabile.
Spuneați că va orientați către o performanță ecologică sporită. Ce v-a determinat să porniți în această direcție?
Performanța ecologică stă la baza valorilor noastre și a fost pentru noi un obiectiv încă de la lansare. Vom continua să investim în asta, atât în zona de pierderi și risipă alimentară, cât și în ceea ce privește consumul de apă și energie.
Chiar dacă avem pierderi foarte mici, cu mult sub media europeană a industriei, considerăm că o investiție într-un sistem de recuperare și refolosire a ambalajelor va fi benefică pe termen lung.
De asemenea, deși am implementat foarte multe proceduri pentru reducerea CO2, acum pregătim o stație de biogaz, iar până în 2030 ne propunem să fim o companie “carbon neutral”.
Atunci când lucrezi pământul, schimbările climaterice au rezultate directe în activitate. Variațiile semnificative pot duce la secetă sau inundații, lucruri care pun în pericol funcționarea pe termen lung.
În plus unele dintre măsurile luate implică investiții minime și economii operaționale. Un astfel de exemplu este reducerea aproape de zero a aratului.
Economisim astfel motorină, timp de lucru al utilajelor, piese de schimb etc. S-a redus astfel foarte mult evaporarea apei din sol dar și pierderea stratului de suprafață prin eroziune.
Lăsăm pe câmp cea mai mare parte a plantelor pentru a substitui îngrășământ, folosim bălegar ca îngrășământ natural și astfel reducem mult folosirea îngrășămintelor de sinteza, care sunt mari consumatoare de energie și alte resurse. Toate acestea contribuie la creșterea calității produselor și ajută la scăderea costurilor.
Spuneți-ne mai multe despre investițiile pe care le pregătiți, în acest sens. Care sunt costurile?
Pregătim construcția unui depozit nou și a unui spațiu de producție pentru a putea scala producția de brânzeturi. In acest moment nu facem față comenzilor. De asemenea, spațiul nou ne va permite să creștem producția de iaurturi și să adăugăm produse noi.
Această investiție va avea o valoare de 2,5 milioane euro.
A doua investiție pe care sperăm să o pornim anul acesta este stația de biogaz. Vom transforma bălegarul în energie și digestat. Valoarea de îngrășământ a digestatului este aceeași, dar vom putea exploata gazul rezultat și vom reduce masiv emisiile poluante.
În Germania spre exemplu sunt peste 23.000 de stații de biogaz care contribuie la reducerea poluării și la creșterea masivă a producției de energie din sursa regenerabila.
Stația de biogaz va costa 3,7 milioane de euro și probabil într-o fază ulterioară vom adăuga un sistem de baterii cu o capacitate de 3-4MWh. Investigăm posibilitatea și costurile instalării unui sistem de baterii Tesla.
A treia investiție este și cea mai mare, 9 milioane de euro pentru sistemul de recuperare și refolosire ambalaje.
Este un proiect foarte ambițios și probabil primul adresat consumatorilor. Vom avea automate care vor elibera bonuri valorice în schimbul ambalajelor, o hala nouă, mai mulți roboti pentru spălare, sistem robotizat de depozitare, utilități construite de la zero și multe altele.
Pentru 2025 sperăm să putem lansa construcția unei fabrici de kefir, cea mai mare din UE. Kefirul este obținut printr-o fermentație alcoolică generată de o drojdie.
În general pe rafturile magazinelor se găsesc produse „tip kefir”. Drojdia de kefir este un supercontaminant și din acest motiv e nevoie de o fabrică separată. Există cerere masivă pe piețele din Europa de vest și reprezintă o oportunitate excelentă pentru Lăptărie.
Când estimați că veți da startul programului de reciclare pentru recipiente?
Depindem foarte mult și de finanțări, pentru că va fi o investiție de 9 milioane de euro. Prima etapă a finanțării va fi o emisiune de obligațiuni care va fi lansată în această toamnă. Valoarea va fi de 3 milioane de euro și va acoperi o parte a primei faze.
Dacă lucrurile se petrec așa cum estimați, și atingeți maximul la capacitatea de producție în 2022, nu există riscul să vă găsim mai greu la raft?
Nu credem că va exista acest risc, mai ales că produsele noastre se adresează mai degrabă unei nișe. Noi ne-am propus să adăugăm produse noi în portofoliu, precum kefirul și brânzeturile fine, nu să ne extindem cu aceleași produse.
Asta probabil se va întâmpla și pentru că o parte a producției va merge și către export și există o cerere semnificativă pentru produsele de înaltă calitate.
Luați în considerare și dezvoltarea unui magazin online propriu?
Vom face un test la scară redusă, sperăm că vom începe în luna septembrie. Principala provocare o reprezintă logistica și investiția în depozitare la rece și mașini de transport cu temperatură controlată.
Ce planuri aveți în ceea ce privește exporturile?
Principalele destinații pentru export sunt UK, Germania, Elveția și Austria. În februarie am făcut pași pentru export la Londra, am stabilit chiar primele teste cu 2 distribuitori prezenți în magazine super premium.
Din păcate, criza generată de COVID a oprit aceste planuri. Vom relua în toamna discuțiile și sperăm ca anul viitor sa fim listați în câteva rețele.