Cea mai buna idee de afaceri este să-ți pui în valoare aptitudinile, iar micile afaceri românești demonstrează asta în fiecare zi. Ioana și Paul Hetzl au ales sa transforme îndemânarea fiecaruia într-un proiect comun, o afacere de familie care a pornit de la zero în Timișoara și care le-a adus o cifră de afaceri ce a urcat până la 100.000 de euro în plină pandemie.
”Eu sunt designer, cu studii în domeniu, am început ca designer de interior. Din dorința de a duce puțin mai departe ce am început în domeniul designului am vrut să mă extind mai mult pe designul de produs.
Împreună cu Paul, care e partenerul meu și soțul meu, am zis că ne unim forțele și să facem un fel de merge între design, idee, creație și partea de execuție. Și atunci am hotărât că asta se va întâmpla în Space Artisan, să fie practic un studio de design combinat cu atelier de execuție, în care să luăm proiectele de la început până la final, de la momentul în care gândim ce se va întâmpla într-un spațiu până la execuția finală a pieselor, a decorurilor”, povestește Ioana Hetzl, într-un interviu acordat spotmedia.ro.
Nu fac doar piese de mobilier, de multe ori fac mobilier la comandă, ansambluri decorative, boiserii, diferite obiecte și construcții pentru orice proiect. Și încet-încet s-au mutat și înspre tot felul de lucruri care să fie în colecții proprii, o serie de produse care să fie adunate în colecții propuse de ei, pe care ar dori, în viitorul foarte apropiat, să le listeze pe siteul lor.
” (…) să poată fi comandate și atunci cumva vom merge din sfera asta în care lucrăm doar la comandă înspre a propune clienților obiectele noastre, pe care bineînțeles că ei și le pot într-o oarecare măsură personaliza”, povestește antreprenoarea.
Spre asta și tind: să aibă colecțiile lor proprii de mobilier și de obiecte de iluminat și apoi înspre obiecte puțin mai mici. ”Ca să fructificăm cumva materia primă cu care lucrăm”, spune Ioana Hetzl.
Atelierul lor se află într-un loc aparte: fosta Fabrică de țigarete (din Timișoara).
”Am ajuns aici căutând un spațiu, aveam nevoie de un spațiu în care să putem face un atelier și care să întrunească anumite condiții, adică să putem aduce utilaje de un anumit calibru și o anumită dimensiune, să putem face instalații de curent corespunzătoare, de aer comprimat, și acolo am găsit layout-ul necesar pentru demersul acesta și de aceea am ales să fim acolo”, explică Ioana.
De fapt, majoritatea atelierelor care sunt în orașe sunt nevoite să lucreze în spații care sunt foste zone industriale sau în hale mai noi, povesește antreprenoarea.
”Dar nouă ne place că suntem in mijlocul orașului, la fosta fabrică de țigări, sunt unele avantaje”.
De ce ați ales să lucrați cu materie prima naturală (lemn, piele)?
Am vrut să realizăm obiectele care ne plac nouă și să putem face amenajările și piesele la un anumit nivel și atunci bineînțeles că background-ul lui Paul era tocmai munca cu lemnul, în atelier de tâmplărie, așa că a venit în mod natural.
Ca avantaj avem tocmai deschiderea asta spre îmbinarea mai multor materiale și mai multor tehnici.
Noi lucrăm și cu piele și cu metal, se sudează în atelierul nostru, lucrăm cu lemn, vopsim, deci suntem un atelier mic, dar facem suficient de multe lucruri încât să avem posibilitatea de a îngloba aproape orice în produsele pe care le dorim.
Cum stați la capitolul resurse, materie primă?
Noi luăm lemnul totdeauna din surse verificate, de la furnizori de încredere, foarte verificați. În general suntem foarte atenți cu achiziția lemnului, pentru că trebuie el cumpărat de la cineva care știe ce înseamnă uscarea lemnului, ce înseamnă pregătirea lemnului pentru viitoarele produse.
Un lemn care nu este uscat bine, care nu este depozitat corespunzător ne va crea nouă probleme, drept urmare suntem foarte atenți de unde cumpărăm și nu variem foarte mult.
Trebuie să fie doar lemn cu acte în regulă, să fie verificat, să fim foarte atenți de unde îl cumpărăm.
Noi în România avem materie primă pentru acest gen de afacere, exportăm, există și am avut întotdeauna industria lemnului.
Cum stați la capitolul resurse umane?
Acolo e cumva călcâiul lui Ahile și pentru noi, pentru că este foarte greu în momentul acesta să găsim oameni calificați, că urmare a ultimilor ani în care s-au desființat școlile tehnologice, foarte multe fabrici de mobilă la rândul lor s-au desființat și atunci nu există specialiști, nu există foarte mulți oameni calificați.
Deci noi cumva trebuie să ne asumăm că le asigurăm un proces de formare, trebuie să facem cumva să îi și fidelizam, să rămână la noi, și nu e cel mai ușor lucru.
Asta este cea mai mare problemă a noastră, menținerea angajaților pe termen lung.
Care a fost investiția inițială?
Noi am început cu un proiect Start-up Nation, deci investiția inițial prin startup nation a fost de 40.000 de euro, pe lângă care noi am adus din surse proprii diverse alte scule și utilaje care existau în atelierul de dinainte și în biroul de design de dinainte, a fost partea de angajare, de proiect electric, lucruri pe care le-am suportat noi, deci probabil undeva pe la 80.000 de euro a fost adunat cu totul investiția inițială.
Am investit și pe parcurs, nu prea avem cum să nu investim.
Ați apelat la credite?
Da, întotdeauna am apelat cu mare încredere la BCR, ei au fost cei care ne-au susținut pe parcursul implementării proiectului prin Start-up Nation, avem și o linie de credit la ei.
Ca în orice business, cred că o linie de credit este foarte folositoare, pentru că există momente de nevoie, lipsa de lichiditate pentru plata salariilor, pentru plata furnizorilor, a materiilor prime.
Cum a fost perioada pandemiei pentru businessul vostru și pentru echilibrul financiar?
Cred că nu a existat un echilibru, nu a existat predictibilitate, dar nu pot să spun că a fost devastator, față de perioada de dinainte. A fost în special la începutul pandemiei mai dificil să ne dăm seama de ce va urma, pentru că a fost așa un blocaj în piață, după care lucrurile s-au dezmorțit și am rămas oarecum la fel.
În schimb, a fost mult mai greu să rămânem vizibili, faptul că nu erau posibile atât de multe târguri ne-a făcut cumva să realizăm că ne lipsește partea de prezența online și cumva asta vrem să remediem în perioada următoare.
De aceea cumva ne-am și dorit să avem propriile produse, propriile linii de produse, care să poată fi accesibile cumva mai ușor în mediul online și văzute de posibili cumpărători, să nu fim doar la nivel de firmă la care apelezi doar pentru custom sau pentru comandă.
Urmează și alte investiții?
Noi am vrea, acum să vedem ce fel de investiții urmează. Noi putem funcționa și în felul în care suntem acum, dar cu siguranță alte investiții ne-ar ajuta să devenim mai competitivi, să devenim și noi mai predictibili că și termene de livrare, să avem timpi mai scurți în execuție. Pot fi investiții în utilaje.
Suntem cu ochii larg deschiși și încercăm să vedem ce posibilități de finanțare găsim în următoarea perioadă.
Aveți niște calcule, estimări de investiții care ar urma să fie făcute?
Noi avem mai multe planuri și depinde ce se va concretiza. Un minim de 40.000 de euro și un maxim undeva la 400.000, din care am investi în niște utilaje mai serioase și probabil că am trece la alte cifre.
Dar bineînțeles corelate și cu destul de multă investiție în marketing și dezvoltarea business-ului în online, că să ieșim din sfera din Timișoara și să livrăm oriunde în Europa.
De unde sunt clienții, de unde vin comenzile?
Prioritar vin din zona de vest a României, din Timișoara și orașele mai apropiate, Arad, Oradea, preponderent din Timișoara, dar și alte zone, București, Sibiu, dar momentan suntem 90% pe zona de vest.
V-ați gândit și la piata externă?
Da, ne-am gândit și la Europa, am avut câteva comenzi pe care le-am livrat în Europa, dar ne-am oprit tocmai pentru că nu am avut cumva în ultimii doi ani cum să participăm la târguri, din cauza pandemiei, și ca să vindem noi în mod direct în Europa este cumva destul de complicat din cauza transporturilor și a unor chestiuni de logistică.
Adică să vinzi câte o bucată într-o țară nu e foarte sustenabil, ar trebui să fie cumva mai organizat, să găsim un terț prin care să lucrăm, ori să ne asumăm că trimitem mai mult acolo, dar pentru asta trebuie mărită capacitatea de producție.
Sunt niște lucruri pe care le-am lua în calcul doar dacă am face o investiție mai mare.
Ce cifra de afaceri ați înregistrat în 2021 și ce estimări aveți pentru anul acesta?
Cred că în jur de 100.000 de euro a fost cifra de afaceri și estimările pentru 2022 sunt cel puțin să ne menținem cifra de afaceri.
Noi deocamdată nu simțim, dar impresiile care vin din piață, de la colaboratorii noștri și furnizorii noștri sunt că a scăzut masiv cererea pentru tot ce înseamnă domeniul de mobilier, amenajări, cel puțin în ultima lună, și acum noi am vrea cel puțin să ne menținem cifra de afaceri și până acum, din acest an, pare că suntem pe drumul cel bun.
De ce a scăzut cererea?
A scăzut cererea și pentru imobiliare. Au crescut foarte mult prețurile, ăsta e un fenomen care se întâmplă de anul trecut.
Acum, din nou, noi fiind o afacere care facem produse speciale, dar nu suntem foarte mari, deocamdată cumva avem niște clienți destul de nișați și speciali, care au cam rămas constanți în ultima perioadă.
N-a fost foarte mult influențată piața noastră de faptul că au crescut atât de mult prețurile la materialele pe care le prelucrăm, dar nu pot să spun că e un lucru care nu contează sau că nu se simte.
Materia prima aproape că s-a dublat, au fost creșteri, sunt unii care se așteaptă să scadă și atunci există așa o mică incertitudine și bineînțeles că totul e legat de felul în care merge piața imobiliară.
Dar probabil că va fi un revival pe partea de HoReCa, care pentru noi conta înainte, pentru că eu de exemplu chiar am o specializare în design horeca și hotelier și pentru noi era o nișă importantă și bineînțeles că a fost o schimbare care a existat în pandemie, un shift absolut total spre partea rezidențială.
Și până la urmă, aici în Timișoara suntem cumva legați și de ce urmează anul următor, vom fi Capitală Culturală, deci mă aștept ca până la finalul anului să fie câteva investiții serioase în oraș.