De la rădăcină la fenomen: originea și evoluția fenomenului Black Friday

De la rădăcină la fenomen: originea și evoluția fenomenului Black Friday
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Nu mai este un secret faptul că trăim în era consumerismului. În tot acest peisaj al cumpărăturilor, Black Friday este un titlu arhicunoscut. El apare în calendarul de sărbători pe care și-l face fiecare om atunci când se gândește la cumpărături și cadouri în luna noiembrie, în apropierea sărbătorilor de iarnă. Este un eveniment cunoscut și foarte așteptat de zeci de milioane de oameni în întreaga lume. Cu reduceri impresionante și oferte de neegalat, această zi specială destinată cumpărăturilor a transformat cu totul conceptul de „pregătiri de sărbători”. În plus, Black Friday a redefinit modul în care oamenii se raportează la shopping. Însă pentru a înțelege cum s-a ajuns la un fenomen de renume mondial, trebuie să ne întoarcem în timp, în Statele Unite ale anilor 1960, acolo unde a început totul.

ADVERTISING

Originea și parcursul evolutiv al celei mai așteptate zi de vineri  

·        Nașterea Black Friday. În anii 1960, acest termen a început să fie folosit nu pentru a defini reducerile de Black Friday, ci pentru a sublinia haosul și tumultul care se însoțeau cumpărăturile din ziua imediat următoare după Ziua Recunoștinței (o sărbătoare tradițional americană care are loc în a 4 a zi de joi din luna noiembrie). În această vineri, oamenii începeau să se pregătească pentru sezonul sărbătorilor, iar străzile și magazinele se aglomerau încă de dimineață. Pentru oamenii de rând, „Black Friday” venea cu o conotație negativă. Asta deoarece aglomerația din magazine putea produce incidente. Pentru comercianți, însă, termenul avea o semnificație financiară. Acesta era momentul în care vânzările enorme îi scoteau din zona roșie – lipsa profitului – și îi plasau în zona neagră – intrau pe profit. Prin urmare, Black Friday a devenit un termen folosit inițial în context pur economic.

ADVERTISING

·        Evoluția fenomenului. Pe parcursul anilor, acest trend al cumpărăturilor a devenit tot mai puternic. Între anii 1980-1990, popularitatea Black Friday a crescut pe măsură ce comercianții au început să ofere reduceri considerabile și să organizeze evenimente speciale de cumpărături cu ocazia acestei zile. Astfel, s-a dezvoltat cultura Black Friday: oameni care așteptau cu nerăbdare să înceapă sezonul de cumpărături de sărbători. Avansul tehnologiei și apariția internetului a făcut ca Vinerea Neagră să fie din ce în ce mai accesibilă și online. Magazine de îmbrăcăminte și încălțăminte, obiecte pentru casă, sisteme video, precum a2t.ro, articole sportive etc., au început să ofere oferte similare cu cele din magazinele fizice. Astfel, cumpărăturile online au devenit o opțiune foarte bună pentru cei care își doreau să evite aglomerația.  

ADVERTISING

·        Globalizarea Black Friday. Un moment cheie pentru globalizarea fenomenului a fost adoptarea acestuia de către multe țări din afara SUA. Canada, Marea Britanie și multe alte țări europene au început să implementeze Black Friday, adaptând conceptul la propriile tradiții de cumpărături. Acest lucru a dus la o creștere semnificativă a popularității în întreaga lume, iar astăzi este o adevărată sărbătoare comercială globală. Oamenii se pregătesc din timp pentru a prinde cele mai bune oferte. Magazinele preferate devin destinația principală în această zi, iar cumpărătorii caută cu nerăbdare produsele pe care au pus ochii cu luni înainte.

În concluzie, Black Friday a evoluat de la un concept economic la un adevărat fenomen mondial, un element esențial al culturii cumpărăturilor. Prin această evoluție, oamenilor le este oferită oportunitatea de a-și îndeplini dorințele și de a experimenta magia cumpărăturilor la nivel global.