Cum poți atrage un fond de private equity în compania ta?

Cum poți atrage un fond de private equity în compania ta?
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Fondurile de private equity sunt o prezență constantă pe piețele din Europa Centrală și de Est de mai bine de 30 de ani. Conform raportului Invest Europe publicat la începutul anului 2021, PIB pentru această regiune a crescut de până la patru ori din 1995 și până astăzi, aceste țări având un rol important în peisajul economic și politic din Europa. 

În urmă cu mai bine de doi ani, împreună cu Andrei Gemeneanu, Simona Gemeneanu și Gabriela Dumitru, am pornit motoarele Morphosis Capital, un fond de private equity axat pe IMM românești. Ne-am dat seama că pe piața din România nu sunt prezente îndeajuns de multe fonduri de investiții de capital care să se concentreze pe companiile antreprenoriale locale.

Viziunea, misiunea și chiar denumirea fondului nostru au fost clare de la bun început: să investim și să metamorfozăm astfel afaceri antreprenoriale românești care își propun să își ducă povestea mai departe, nu doar printr-o majorare a cifrei de afaceri, ci și prin îmbunătățirea proceselor interne sau prin extinderea pe piața din România și în străinătate. 

Companiile la care se uită fondurile de private equity

Fiecare fond analizează companiile din perspectiva propriilor criterii de investiții - atât calitative, cât și cantitative. În ceea ce privește criteriul cantitativ, Morphosis Capital, de exemplu, investește în companii care au EBITDA de minimum 0,5 milioane de euro și pot absorbi investiții cuprinse între 5 și 10 milioane de euro. Investitorii se uită cu preponderență la companii active în unul dintre următoarele sectoare economice: bunuri de larg consum (FMCG), servicii medicale, tehnologie și servicii B2B, dar, de obicei, datorită spiritului antreprenorial, analizează și companii din alte sectoare.

ADVERTISING

Referitor la criteriul calitativ, profilul companiilor trebuie să se potrivească cu viziunea investitorului, iar cei trei indicatori principali analizați sunt performanța comercială și potențialul de creștere, relaționarea cu furnizorii și clienții, precum și unicitatea companiei.

Performanța comercială are legătură directă cu modelul de business al companiei analizate. Sunt luate în vizor companii care au creștere, sunt profitabile și care își doresc să performeze și mai bine din acest punct de vedere. În privința acestui indicator, una dintre întrebările care ne-a fost adresată cel mai des a fost “de ce o companie profitabilă ar avea nevoie de un investitor private equity”.

Răspunsul este simplu, capitalul furnizat nu înseamnă doar finanțare. În ceea ce ne privește, ne implicăm activ în creșterea companiei în care decidem să investim și dezvoltăm un parteneriat în adevăratul sens al cuvântului cu fondatorul. 

În ceea ce privește cel de-al doilea indicator, punctul de greutate e investiția în oameni și ideile acestora - o relaționare sănătoasă, transparentă și de durată pe care o companie o are cu furnizorii și clienții săi reprezintă un aspect esențial pentru o creștere sustenabilă a afacerii.  

ADVERTISING

Cel de-al treilea indicator principal se referă la unicitatea unei companii. Cu alte cuvinte, ce știe compania respectivă să facă cel mai bine și modul unic prin care reușește să își promoveze serviciile sau produsele pe piață.

Alte criterii pot fi: activitatea principală (calitativ) sau nivelul de îndatorare (cantitativ). E recomandabil ca respectiva companie să își concentreze eforturile pe o activitate principală și nu pe mai multe activități împrăștiate. Acest lucru este important atunci când se plănuiește un eventual exit împreună cu antreprenorul.

Este mult mai eficient și facil să vinzi ceva concret, o companie despre care știi că desfășoară în parametri optimi o anumită activitate. În ceea ce privește nivelul de îndatorare, compania nu trebuie să fie supra-îndatorată, astfel încât să nu-și poată stinge datoriile respective în următorii cinci ani.

Durata procedurilor de finanțare

Durata procedurilor de finanțare depinde în mare măsură de trecerea prin câteva etape esențiale. În general, procesul care presupune luarea unei decizii finale și transferul banilor durează minim cinci-șase luni.

ADVERTISING

Cu toate acestea, de cele mai multe ori, acest proces se extinde, deoarece vorbim despre o negociere comercială. Nevoia de negociere apare ca urmare a faptul că investitorul are criteriile proprii de selecție, iar antreprenorii cu care discută au o anumită percepție despre afacerea lor, despre potențialul și valoarea acesteia.

Totodată, este foarte important și nivelul așteptărilor. De exemplu, în contextul actual, dacă un antreprenor crede că efectul COVID-19 este doar ceva trecător și se așteaptă ca rezultatele în viitor să fie la fel ca înainte de pandemie, iar investitorul se așteaptă ca efectele să fie pe termen mediu, apar diferențe la nivel de percepție a pieței. Și în acest caz intervine nevoia de negociere și atingerea unui numitor comun.

Exemplul colaborării IMM românești cu Morphosis Capital

Compania care își dorește să obțină finanțare prin Morphosis Capital trebuie să înțeleagă că noi, de exemplu, suntem mai mult decât un investitor. Experiența noastră, acumulată în 11 țări și de-a lungul a peste 40 de ani de activitate în diverse sectoare precum fuziuni și achiziții, finanțări corporative, vânzări sau marketing, aduce valoare adăugată relevantă afacerilor în care investim. 

După parcurgerea tuturor etapelor necesare și semnarea documentelor de finanțare, creionăm un plan de afaceri pentru o perioadă de cinci ani prin care analizăm cum putem să creștem afacerea și care va fi implicarea noastră în acest proces.

Gândim împreună strategii de marketing, încercăm să stabilim noi contacte ce pot fi transformate în parteneriate cu compania în care am investit sau încercăm să identificăm potențiale alte țări în care afacerea s-ar putea extinde. Ne implicăm direct oriunde unde este nevoie, având experiență în vânzări, marketing, finanțe, planificare și dezvoltare strategică și în tranzacții de M&A.

Este 2021 un an bun pentru atragerea de capital?

În ciuda unui an 2020 extrem de dificil pentru toate industriile din România și nu numai, observăm că investitorii sunt în continuare dedicați misiunii lor. Nici noi ne-am oprit: după ce, în anul 2019 am investit în DocProcess, o afacere antreprenorială românească care ajută companiile să eficientizeze și să automatizeze procesele de business, acesta și-a deschis un birou comercial în Franța, la Paris.

În 2020 am încheiat alte două tranzacții - preluarea participației majoritare în lanțul de clinici medicale specializat în imagistică și radiologie, Medima Health și preluarea unei dețineri minoritare în Clinicile Dentare Dr. Leahu. Pentru anul 2021 avem în vedere două noi proiecte. 

Suntem încântați să observăm că antreprenorii români sunt plini de energie, au o viziune unică în dezvoltarea afacerilor lor și au putere de anduranță. Cei mai mulți dintre ei, chiar dacă au o afacere prosperă, ajung într-un punct în care realizează că au nevoie de mai mult și atunci se gândesc să atragă o investiție. Își dau seama că nu mai depinde doar de ei să își extindă afacerea, iar acela este momentul în care încep să-și îndrepte atenția către un fond de private equity.


Articol scris de Dragoș Petre, Partener și CFO la Morphosis Capital.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇