Casa în care locuiești este un adevărat catalizator pentru starea ta de bine sau, la polul opus, îți poate influența starea, dacă elementele din ea nu sunt pe gustul tău. Cristina Șincarenco este un arhitect care a observat impactul pe care designul interior îl are asupra oamenilor cu care lucra încă de la sfârșitul facultății, așa că, inspirată de pandemie, a venit pe piață cu un nou concept.
Businessul său astăzi oferă o „bibliotecă de proiecte” de design interior, pentru buzunarul fiecăruia, pentru a umple golul lăsat de mulțimea de arhitecți ce oferă proiecte de design interior la costuri usturătoare.
„Inițial lucram la proiecte de design interior individuale. Erau proiecte mici, la început. Am început să primesc și proiecte mari pentru case. Un an am lucrat intens la proiecte, îmi plăcea atât de mult încât nu simțeam deloc efortul. Făceam lucrul ăsta de dimineață până seara”, povestește Cristina Șincarenco, fondatoarea Shiko, pentru spotmedia.ro.
Cum s-a născut ideea bibliotecii Shiko?
După un an de lucru la proiecte individuale am înțeles că sunt foarte multe lucruri care se repetă, tot fel de reguli care trebuie respectate.
Observam că sunt anumite aspecte importante de care trebuie să ții cont pentru amenajare reușită și eu oricum încercam totuși să educ beneficiarii, nu le spuneam pur și simplu direct că facem într-un anumit fel.
Pur și simplu încercam să le explic de ce și, după aceea, foarte mulți luau ei decizii deja, având niște cunoștințe de bază.
Și la un moment dat mă gândeam la faptul că eu fac proiecte individuale, la fel cum sunt și restul arhitecților, designerilor, dar totuși noi nu ajutăm un anumit public care își amenajează singur. Parcă rămâne o parte, așa, neatinsă în continuare.
Chiar dacă oamenii au devenit din ce în ce mai deschiși la serviciile de design interior, înțeleg importanța, și sunt de acord să ofere o sumă considerabilă pentru asta, unii totuși preferă să-și facă amenajarea pe cont propriu din anumite motive.
Unul dintre cele mai importante ar fi cred că bugetul și altul ar fi dorința de a-și face ei să fie amprenta lor, iar eu am dorit să vin cu un suport ca să-și facă ei în continuare doar să să le asigur cumva un rezultat cu șanse cât mai mari de reușită.
Ce aduci tu în plus față de o simplă amenajare pe care și-o poate face omul cu mâna lui?
Vreau să le arăt oamenilor că, totuși, pot să devină ei proprii lor designeri, oferindu-le un sprijin cu informații de bază, esențiale, explicate într-un mod foarte simplu, pe înțelesul lor.
Pe lângă partea scrisă, sunt foarte multe imagini, desene care sunt concepute special pentru ei, ca să mă asigur că înțeleg conceptul. Și, de fapt, ce ofer eu este o bibliotecă de proiecte gata făcute, din care ei își aleg ceva potrivit lor. La fel cum se inspiră de pe internet de tot felul de amenajări. Doar că ei nu știu ce stă în spate la acele amenajări sau cum s-a ajuns la acel rezultat.
Pentru mine contează foarte multă educația: Începând de la linii generale, despre cum să-și gestioneze timpul, care sunt etapele, până la cum să rezolve anumite situații de design. Referitor la pereți, la pardoseli, discut despre toate suprafețele în parte, ajungând la final la decor: cum să-și pună tablourile, de exemplu.
Este vreo greșeală comună pe care o fac oamenii când își amenajează casa?
Oamenii trebuie să înțeleagă că rezultatul nu depinde neapărat de costuri și asta voiam să arăt că nu este nevoie să alegi obiecte scumpe pentru amenajare ca să fii satisfăcut de rezultat ci, de fapt, trebuie să fie corecte, potrivite.
Un exemplu este plinta, cel mai banal lucru. Însă plinta care este cumpărată la set cu parchetul arată inestetic și oamenii nu înțeleg asta neapărat. Adică pare un detaliu foarte neimportant. Și cumpără plintă, chiar depun eforturi să găsească să fie neapărat la nuanță cu parchetul, însă în realitate soluția este o plintă simplă, albă și atât, care creează și iluzia de un spațiu mai înalt, mai curat, mai aerisit, genul ăsta de aspect. De fapt tu dai aceiași bani, doar că poți să obții un rezultat mult mai bun de care chiar să fii satisfăcut.
Cât ai investit în acest proiect?
Au fost investiții, un calculator foarte bun cu care să pot face toate aceste lucruri și după care a fost investiția în site, acel magazin online de proiecte. A fost o investiție în primul rând de timp, chiar am dedicat foarte mult timp. De fapt, cred că aproape 3 ani.
Am încercat să mă descurc cu banii pe proiectele individuale, i-am reinvestit în noua idee de business.
Exista deja o piață pentru astfel de produse sau ai venit cu ceva nou?
Am venit cu ceva nou. Inițial eram încântată. După aceea am înțeles cât de dificil este lucrul ăsta și de fapt chiar preferam să nu fiu prima, pentru că este foarte dificil să explici ce oferi. Era important să mă asigur că se înțelege ce ofer. Vreau să fiu cât mai sinceră și corectă. Sunt la etapa în care încă încerc să explic ce ofer.
Recent am observat că au apărut pe piață cu idei asemănătoare. Faptul acesta mă bucură. Înțeleg că sunt pe direcția bună și din moment ce am simțit eu nevoia asta. Mă bucur că nu sunt singură, totuși.
Ai pornit acest proiect în 2020, în plină pandemie. A existat o schimbare în comportamentul românilor care te-a inspirat să pornești pe acest drum?
Într-adevăr, pandemia schimbat foarte mult percepția oamenilor despre amenajări. A devenit mult mai importantă locuința, cum se simt în ea. Și studiile au arătat că au crescut foarte mult interesul și căutările oamenilor, față de amenajări sau serviciul de design interior.
Ce mă bucură e faptul că oamenii sunt din ce în ce mai deschiși și văd ca o necesitate, nu doar ca pur și simplu o dorință de a avea o locuință frumoasă.
Ce vor oamenii când vine vorba de amenajări interioare?
Am observat că majoritatea, când îi întreb ce fel de amenajare iși doresc, se referă foarte mult la starea lor, la cum ar vrea să se simtă, să fie. Eu ar trebui să înțeleg cumva stilul său din ce înseamnă o zi pentru fiecare. Este foarte importantă starea pe care ți-o dă locuința. De aceea în momentul în care încep un proiect încep de fapt o discuție foarte lungă.
Uneori durează o zi întreagă în care chiar încerc să îi cunosc, să creăm o conexiune. Unii nu știu neapărat ce vor și de asta sunt foarte multe discuții despre toate subiectele, începând de la ce materiale preferă, dacă le place măsuța de cafea să fie din sticlă sau nu, și altele. Așadar, o etapă foarte importantă este cea în care eu îi cunosc, și ei se cunosc pe ei înșiși.
Cât costă un astfel de proiect?
Dacă ne uităm la proiecte gata făcute, pe care le amenajezi singur, prețurile încep de la 359 până la 959 lei, preț pentru o cameră. E un preț foarte mic pentru ceea ce oferă. Adică îmi doresc să ofer un serviciu calitativ, dar la un preț accesibil.
Dar apartamentele sunt atât de diferite, mărimi diferite, înălțimi diferite de tavan, baia mai mică, mai mare, cum reușești să creezi un concept pe care să-l poți aplica la orice?
Încerc de la început să explic traseul, să ofer claritate pentru ce au ei de făcut, la etapele care urmează. Și, de exemplu, dacă apartamentul e abia construit și este la gri, atunci pot se pot folosi de proiect de la început.
Dacă doar vor să-și facă ceva renovare în apartament care e deja locuibil, la fel, pur și simplu iau de la etapa necesară.
Pe lângă faptul că ofer necesarul exact, cu toate finisajele folosite, corpuri de iluminat, mobilierul, și explic modul în care se folosesc, se amplasează, ofer sfaturi și despre cum se poate adapta proiectul. Astfel, ei au diverse opțiuni să folosească informațiile și aleg ce se potrivește mai bine.
Cine ți-a servit drept inspirație pentru tine ca arhitect?
Un arhitect care m-a influențat profesional este Peter Zumthor. Chiar dacă pare că arhitectura se adresează părții vizuale, acest arhitect pune foarte mare accent pe restul simțurilor, pe auditiv, pe tactil, gustativ. Chiar dacă vorbim despre arhitectură.
Și lucrul ăsta, când eram încă la facultate, m-a surprins și m-a influențat. În prezent îmi doresc ca cei care locuiesc să se bucure de locuința lor din toate punctele de vedere, fiindcă ea are de fapt o importanță atât de mare asupra stării noastre. E pur și simplu e un spațiu în care noi ne reconectăm cu noi, ne putem să fim exact cum suntem noi autentici, putem să fim spontani.
Ce ai vrea tu să însemne Shiko pentru România, pentru piața românească de design interior?
Îmi doresc să devină o platformă de design interior care să facă legătura între designer și beneficiar, pentru oricine vrea să beneficieze de un design interior. Și îmi doresc să creez o diversitate de proiecte, să fie pur și simplu ca o bibliotecă în care să-ți alegi foarte ușor viitorul tău proiect.
Ne dorim să încurajăm oamenii să ofere mai mare importanță locuințelor și efectelor pe care le are de fapt locuința asupra stării noastre. Și să înțeleagă că designul interior este despre starea noastră.
Obiectele frumoase sunt pe plan secundar, nu ele creează o amenajare. De fapt, amenajarea devine unică prin amprenta acelei persoane. De fiecare dată îmi doresc să-i cunosc și adesea mă întreabă, de exemplu, ce s-ar potrivi sau ce culoare. Mulți mă întreabă poate care ar fi tendințele sau cum e frumos, „cum le place oamenilor?”.
Eu încerc să aflu cum de fapt le place lor, fiindcă ei să locuiesc acolo și încerc să alegem împreună varianta potrivită, dar care să fie sigur pe placul lor.
Cred că poți să ajungi oricum la un rezultat plăcut vizual, dar e important să ții cont de valorile personale.