Afacerile din online și firmele de curierat și-au câștigat renumele de mari câștigători pe perioada pandemiei, când toată viața noastră se ascundea după un ecran și am aflat că toate lucrurile pe care le cumparam de obicei din mall sunt la un click distanță. Dar nu doar aceste businessuri au crescut ca Făt Frumos în doi ani, ci și cei care au făcut, efectiv, toate ambalajele pe care abia dacă le observăm de entuziasm că ”a venit curierul”.
Cristian Bădescu este unul dintre antreprenorii ale cărui afaceri au avut cei mai buni ani în pandemie, când compania sa – pe care a început-o cu un site de 250 de euro în 2010 – a crescut exponențial și se întreaptă spre o cifră de afaceri de 6,5 milioane de euro în 2022.
”Gândiți-vă că tot ce se trimite prin curier necesită ambalat”, spune Cristian Bădescu, fondatorul Inatech Packaging, într-un interviu acordat spotmedia.ro în care povestește cum, după ce a absolvit ASE-ul și a avut câteva tentative de a-și construi o carieră la stat, a căutat să se regăsească profesional.
”Mi-am dat seama că lucrul la stat nu e pentru mine și că îmi doresc altceva de la viață, pot face mult mai multe. Plus că și venitul era relativ mic iar așteptările mele erau mult mai mari”, își începe el povestea de business.
A făcut pasul către mediul privat și s-a angajat la o multinațională, la care a lucrat zece ani. O firmă din SUA care deținea mai multe unități de producție în Europa, dintre care una și în România.
Cum ați intrat în lumea afacerilor și cum s-a născut Inatech Packaging?
Eu am condus businessul celor din SUA în zona de sud a țării aproape zece ani.
Practic, aici mi-am dat seama că e nevoie în piață de o companie care să ofere soluții integrate de packaging, de ambalaje pentru protecție în special. Firma la care eu lucram producea anumite materiale, precum polietilena expandată, fiind materia primă pentru ambalaje pentru protecție. Luând contact cu mai mulți clienți, am văzut că aceștia au nevoi mult mai mari decât un singur produs pe care îl cumpără de la compania X sau un alt produs pe care îl cumpără din alte părți. Practic, achizițiile lor erau făcute din mai multe companii.
Eu cu ce am venit nou ca și idee: într-o singură companie să le ofer tot, la prețuri competitive, desigur.
Prima dată am creat un magazin online cu o investiție minimă de aproximativ 250 de euro la vremea aceea, unde am expus un portofoliu de produse pe care nu le aveam, dar am considerat că vor avea cerere. Bineînțeles că au început să apară solicitări. Am început să caut diverși furnizori pentru produsele respective și am început să fac și primele vânzări. Dezvoltarea businessului a început odată cu achiziția primei mașini de transport – la momentul acela eu făceam achiziții, eu făceam livrări, eu le făceam pe toate. Am achiziționat o dubă, am angajat încă o persoană și am început să creștem businessul propriu-zis. Creștere constantă, de la an la an.
La patru ani de la înființarea companiei am atins cifra de afaceri de 1 milion de euro. Am clienți în diverse domenii de activitate și în diverse industrii, cum ar fi producători de componente auto, producători de componente electronice, producători de mobilier, zona de e-commerce care în ultimii ani a cunoscut o dezvoltare foarte mare. Gândiți-vă că tot ce se trimite prin curier necesită ambalat și protejat. Și atunci am exploatat la maxim această nișă.
Mai mult decât atât, eu țin stocuri, livrez din stoc, pentru toți clienții noștri livrăm în maxim 48 de ore oriunde în țară. La momentul acesta avem două puncte de lucru, cel de aici de la Domnești-Ilfov, unde e și sediul central și de unde acoperim zona de sud-est a țării. Iar al doilea punct de lucru este în vest, la Oradea, unde facem distribuție către zona de vest a țării și, mai nou, avem clienți și în Ungaria.
În zona de Vest extindem acum businessul în pareneriat cu cei de la CTP, avem un depozit nou pe care sperăm să-l inaugurăm până la finalul anului în incinta terminalului Cargo de la aeroportul din Oradea care este în construcție acum și unde o să avem ca vecini firma de curierat Cargus și mai multe companii de logistică.
Ce înseamnă toate acestea ca investiții?
Lucrurile cumva s-au întâmplat natural. Noi am crescut organic, ne autofinanțăm. Practic, strict ca extindere a punctului de lucru de la Oradea, investiția la acest moment se ridică la 150.000 de euro, având în vedere că spațiul este unul închiriat și nu în proprietate.
Din 2018 am înființat o companie de producție, tot aici în Domnești, Ilfov, unde într-adevăr am făcut niște investiții, avem niște utilaje, avem diverse produse destinate ambalării pe care noi le producem in-house (paleții din carton, ambalaje din polietilenă expandată, folie pentru protecție cu bule de aer și ambalaje din spume tehnice – inserturi pentru componente electronice, protecții pentru monitoare, tastaturi).
Practic, ați decis să vă dezvoltați astfel încât să nu mai apelați doar la furnizori.
Da, asta s-a întâmplat din 2018. Businessul este împărțit în trei divizii. Avem o dată Inatech Packaging care face distribuție de ambalaje pentru protecție, iFoam AG. care este firma de producție și Isoteckline unde avem materiale izolatoare destinate construcțiilor.
Am plecat de la niște materiale care la momentul respectiv erau oarecum nișate. În România nu exista decât un singur producător la vremea respectivă de astfel de materiale, care este și partenerul nostru cel mai mare și cu care dezvoltăm cel mai mare business la ora actuală și, practic, mare parte din produsele noastre sunt dezvoltate cu materiale produse de ei. Dar în ultimii ani, participând la târguri internaționale și la expoziții am extins portofoliul de furnizori și acum, mai bine de 50% sunt furnizori externi.
Când spunem ambalaje ne gândim la plastic, inevitabil. Cum s-a schimbat paradigma acum, când vorbim tot mai mult despre trecerea la produse biodegradabile, prietenoase cu mediul înconjurător? Cum vedeți provocarea?
Noi am anticipat cumva toată revoluția asta din domeniul ambalajelor și trecerea de la plasticul propriu-zis la materiale sustenabile, care sunt prietenoase cu mediul înconjurător și încă de acum cinci ani am lansat pe piață produse care sunt fabricate din materie primă reciclată, sunt reciclabile în proporție de 100%.
În acest sens avem folia cu bule de aer eco-friendly, de culoare verde, care are în componență 70% materie reciclată, avem polietilena explandată care este în proporție de 90% făcută din materie primă reciclată, sunt ambalajele din carton. Punem accent foarte mare pe zona de produse sustenabile.
Mai nou, suntem în plin proces de autorizare de către Agenția de Mediu pentru colectarea și prelucrarea deșeurilor. Am achiziționat un extruder care nu face altceva decât să toace deșeul, să-l transforme în granulă de polietilenă și, practic, granula rezultată o reintroducem în circuitul de producție. O vindem înapoi la cel care am cumpărat materia primă iar el o reintroduce în circuitul de producție.
Eu, ca și distribuitor, gândiți-vă că pun în piață o cantitate destul de importantă de material plastic. În parteneriat cu clienții mei, acest deșeu rezultat de la ei îl recuperez, îl transform în materie primă, materia primă o vând înapoi la producător, el o reintroduce în circuit și, practic, avem un material sustenabil și închidem tot cercul economic.
Acest proiect a fost dezvoltat în parteneriat cu ei. La rândul lor, ei făcând parte dintr-un grup multinațional, sunt certificați la nivel european ISCC. Ei pun pe piață un material sustenabil, ceea ce este un plus pentru ei și pentru noi, de altfel.
Paleții din carton pe care noi îi producem sunt 100% reciclabili, sunt o alternativă la paleții din lemn. Prețul lemnului a suferit o creștere importantă și, de asemenea, încercăm să protejăm, să nu se mai taie atâtea păduri.
Ne-am certificat și FSC. Practic, toate produsele din hârtie și carton pe care noi le comercializăm au la bază o certificare FSC care ne arată că aceste produse provin din surse controlate. Adică se urmărește de la tăierea copacului până la producția efectivă a produsului finit.
Care a fost cea mai mare provoare pe care ați întâmpinat-o ca antreprenor în România în ultimii ani?
De când am început businessul și până acum, lucrurile n-au fost așa de speriat. Adică au venit cumva de la sine, cu toate că ne-am lovit de fel și fel de provocări.
Prima provocare importantă am avut-o odată cu apariția crizei Covid care ne-a speriat puțin, dar ne-am repliat rapid și, culmea, 2020 și 2021 au fost cei mai buni ani din istoria noastră.
Cum așa?
Am luat măsurile cele mai bune, nu am făcut concesii cu privire la amânări de plată, am ținut cumva din scurt toți clienții, am mărit portofoliul de produse. Am comercializat în pandemie produse care erau la mare cerere atunci, dezinfectanți, produse de protecție sanitară șamd.
Dar cea mai mare provocare o avem acum, este criza materiilor prime generate de Covid19 și de toate majorările de preț care au venit în lanț pe materii prime. Numai la polietilenă avem la nivelul unui an de zile creșteri de aproximativ 80%, ceea ce este foarte mult. Gândiți-vă că o firmă de distribuție gestionează un protofoliu de peste 1.500 de clienți. Să tot anunți majorări de preț, să discuți cu fiecare client în parte… Nu este deloc plăcut să-i convingi să-ți accepte aceste majorări.
Complicat este acum faptul că și din cauza războiului și din cauza creșterii costului cu energia, în continuare suntem nevoiți să creștem prețurile în piață. Clienții clar că nu privesc cu ochi buni toate aceste noi majorări care vin. Din păcate, simțim și o scădere a volumului cumpărat de aceștia, vedem zona aceasta de industrie care înregistrează, într-adevăr, o scădere. Avem piața construcțiilor care cam stagnează la acest moment. Lipsa creditării, creșterea dobânzilor, inflația în creștere. E clar că nu mai există aceeași cerere de materiale.
Ceea ce facem noi acum este să ne extindem și mai mult portofoliul de clienți, să ne extindem gama de produse pentru a compensa cumva volumele scăzute pe care le înregistrăm cu clienții actuali.
Cu toate astea, la nivel de septembrie 2022, raportat la septembrie 2021, înregistrăm o creștere de 30% a businessului.
Ce cifră de afaceri estimați pentru întreg anul 2022?
Vred că o să închidem anul acesta cu o cifră de afaceri de 6,5 milioane de euro, în creștere cu 1,2 milioane de euro față de anul trecut.
Ce sfaturi ați avea pentru cineva care ar vrea să vă calce pe urme?
Sunt multe lucruri pe care eu nu le-am știut și de care m-am lovit la momentul respectiv. Când intri în antreprenoriat nu ai cum să știi tot ce te așteaptă.
Cel mai important lucru, din punctul meu de vedere, este să fii serios, să-ți tratezi partenerii cu maximă seriozitate, însemnând furnizorii, clienții. E foarte important să-ți consolidezi o imagine curată în piață, să devii o companie serioasă și să construiești un business organic, să pui cărămidă peste cărămidă.
Ceea ce n-am făcut eu a fost că nu am urmărit niciodată beneficiile imediate. Întotdeauna mi-am făcut planuri pe termen mediu și lung. Am considerat că, odată făcut un plan pe termen lung, și atins obiectivul, beneficiul va fi mult mai mare decât cel imediat.
Este un domeniu frumos, până acum câțiva ani era un domeniu nișat, acum concurența este destul de acerbă și este foarte bine pentru că întotdeauna o concurență solidă te face și mai bun și, practic, în zona asta de complete packaging provider (soluții integrate în domeniul ambalării – n.red) nu pot să zic că există un competitor – fără falsă modestie – care să se ridice la nivelul nostru. Sunt mai multe companii de talie mai mică și care vin în spatele nostru, dar un jucător mare, inclusiv la nivel internațional care să fie prezent și pe piața din România încă nu există. Deși la nivel internațional sunt companii mari care pentru noi au fost un model, dar care încă nu sunt prezente pe piața din România.