Chiria, o opțiune preferabilă cumpărării unui apartament

Chiria, o opțiune preferabilă cumpărării unui apartament

Cine intenționează să cumpere o proprietate probabil știe deja că opțiunea de credit ipotecar poate fi o soluție pentru această investiție importantă. Însă dobânzile pentru astfel de credite au crescut considerabil în ultima perioadă, ceea ce a dus la o scădere cu peste 23% a vânzărilor din primele trei luni ale 2023. 

Dobânda medie pentru un credit ipotecar nou a ajuns la 8% în luna martie, dublă comparativ cu nivelul de 4% din decembrie 2021. Această scumpire a creditării poate explica de ce apetitul românilor pentru împrumuturi ipotecare a scăzut, iar ca efect imediat cererea solvabilă este, la rândul ei mai mică, ceea ce duce, inevitabil, la o corecție a prețurilor la imobiliare. 

Foto-Cristina-Pisaltu-Presdinte-PAIR

“Ce trebuie luat cu adevărat în calcul la decizia de cumpărare a unui apartament nu sunt contracțiile pieței sau inflația anuală, ci mai degrabă retrospectiva ultimilor 15-20 de ani. Este o realitate că investiția într-o locuință nu satisface numai nevoia de proprietate a românilor, dar este și un instrument generator de venit constant și solid, pe termen lung.

Impredictibilitatea este nota dominantă a economiei românești din ultimii 30 de ani și realitatea este că, în comparație cu anii 2000, proprietățile s-au scumpit. Este cale lungă până la alinierea la UE, dar direcția este clară.”

Cristina Pisaltu, președinte al Patronatului Agenților Imobiliari din România (PAIR)*.
ADVERTISING

Reticența în acordarea creditelor și înăsprirea condițiilor de acordare a împrumuturilor face ca majoritatea să ia în calcul opțiunea de închiriere a unei proprietăți. În afară de faptul că nu trebuie să se îngrijoreze cu privire la ratele unui credit, clienții pot alege să locuiască într-o zonă mai bună sau într-o proprietate mai spațioasă, fără să fie nevoiți să facă o investiție majoră. 

Orașele României sunt încă în expansiune și deținătorii de capital au apetență pentru investiții considerate sigure, dar la nivelul populației cu venituri medii, scăderea capacității de a deține propria locuință și în lipsa protecției financiare a băncilor, cheltuielile cu chiria pot deveni factor de decizie în a schimba chiar locul de muncă, alegerea de a părăsi țara în favoarea unor economii mai predictibile, lăsând astfel un gol în piața muncii.

Cristina Pisaltu susține că decizia de a închiria sau cumpăra cu credit ipotecar, poate influența fenomene masive din societatea românească, inclusiv migrația, educația și piața muncii în ansamblu:

ADVERTISING

Precauția excesivă a băncilor românești, poate evita o criză a sistemului bancar, dar poate împinge economia în recesiune. Dinamica pieței imobiliare include nu doar deținătorii de proprietăți, dar și o multitudine de domenii conexe. 

Proprietar sau chiriaș, poate părea sinonim la nivelul sumelor alocate lunar, dar face o diferență uriașă în predictibilitatea pieței muncii, în presiunea pusă pe sistemul de pensii și chiar pe viitorul familiilor. Chiria poate părea o alternativă într-un stat ai cărui cetățeni beneficiază de protecție socială solidă, însă în contextul actual, sistemul bancar trebuie privit ca un instrument pe termen lung, nu doar ca și colector de dobânzi. Comunitățile de proprietari tind să crească valoarea unui imobil și atât timp cât prețurile nu ating nivelurile europene, consider cumpărarea, o investiție sustenabilă pe termen lung ”.

ADVERTISING

La rândul său, Cristina Chiriac, președintele Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF**, a arătat strânsa corelare între domeniul imobiliar și fluctuațiile economice la nivel global.

Foto-Cristina-Chiriac-Presedinte-CONAF

“Dinamica pieței imobiliare este un barometru pentru economiile naționale. Fluctuațiile prețurilor reflectă nu doar inflația, dar și trendurile mondiale în ecosistemul bancar și în economia mondială în ansamblu. Investițiile imobiliare pot proteja lichiditățile de inflație, iar tendința de creștere a prețurilor imobiliare în România, pe termen lung, indică o aliniere la nivelul european.

Rezultatele provizorii ale Recensământului Populației și Locuințelor arată o populație rezidentă în scădere cu 1,1 milioane locuitori și se impun măsuri corelate la nivel de strategie națională, pentru a stopa fenomenul migrației. 

Conform datelor Eurostat, România este pe ultimul loc în UE când vine vorba despre mărimea locuinței, măsurată după numărul mediu de camere per persoană și trebuie să înțelegem că pe lângă prețul de achiziție și cuantumul ratelor pentru o astfel de investiție, sustenabilitatea pe termen lung atât la achiziționare dar mai ales la construirea imobilelor noi, este crucială”

Cristina Chiriac, președintele Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF**

*PAIR - Patronatul Agenților Imobiliari din România este primul patronat dedicat reprezentării intereselor agenților imobiliari, în raport cu autoritățile și mediul antreprenorial autohton. PAIR militează pentru egalitate de gen și crearea unui cadru profesional recunoscut, la cele mai înalte standarde, luptă pentru un ecosistem imobiliar profesionist, bazat pe valori europene și respect și susține dialogul deschis, în scopul de a găsi soluții pentru o dezvoltare de business sustenabilă, cu beneficii directe pentru membrii săi.

PAIR este membru al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin CONAF și al Federației Patronatelor Femeilor Antreprenor – FPFA

**Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederație din România ce reunește interesele antreprenorilor în spiritul european al egalității de gen și egalității de șanse. CONAF reprezintă cea mai mare entitate de acest gen din România, o organizație care promovează și susține antreprenoriatul românesc, lucru fără precedent, care deschide orizonturi de colaborare și cooperare atât pe plan intern, cât și internațional. CONAF a luat ființă că urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă și echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci și pentru întregul mediu de business. CONAF are în componența sa 2 federații, 10 patronate, 5 asociații, 24 sucursale și peste 3.700 de companii.

CONAF organizează evenimente importante pentru societatea românească, centrate pe educație continuă, conștientizare și găsire de soluții pentru probleme și domenii de larg interes public. Dezvoltăm și finalizăm proiecte naționale cu un impact puternic, atât pentru societate, cât și pentru strategiile de dezvoltare ale autorităților centrale și locale.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇